Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kommer snart investera i ett par nya Adam a7 och håller på att förbereda mitt vardagsrum inför dessa.

Kommer bygga sk Superchunks i hörnen, men dessa hörn är lite väl långt bort för att placera högtalarna mot mina superchunks.

För att minimera Sbir(peaker Boundary Interference Response) vill jag bygga ett par passande absorbenter bakom högtalarna som dom skall stå tryckta mot.

Vad tror ni, räcker en tavla på ca 60x60cm gjord på 7cm tjock sten/glasulls skiva bakom varje eller skall det till andra mått ?

Annons
Postat (redigerat)

Ställ högtalarna mot väggen och använd kompenseringsmöjligheterna på högtalarna så slipper du problem med SBIR (från den väggen i alla fall).

EDIT:

PS. 7cm mineralull kommer bara att absorbera mellanregister (ca. > 1200 Hz).

Redigerat av Gilbert
Postat
Ställ högtalarna mot väggen och använd kompenseringsmöjligheterna på högtalarna så slipper du problem med SBIR (från den väggen i alla fall).

EDIT:

PS. 7cm mineralull kommer bara att absorbera mellanregister (ca. > 1200 Hz).

Jo jag såg nu att det finns kontroll reglar på baksidan 2st Eq samt en Tweeter, men en följdfråga. Hur vet jag hur jag skall skruva dessa rätt för mitt rum? Krävs det en mätning innan?

Postat
Jo jag såg nu att det finns kontroll reglar på baksidan 2st Eq samt en Tweeter, men en följdfråga. Hur vet jag hur jag skall skruva dessa rätt för mitt rum? Krävs det en mätning innan?

Borde det inte stå i manualen till monitorerna? Det gjorde det iaf till mina Yamaha...

Postat
Borde det inte stå i manualen till monitorerna? Det gjorde det iaf till mina Yamaha...

I manualen brukar det stå vad som i teorin blir rätt (half space i detta fall) men i praktiken så är det enda rätta att använda öronen.

Postat
Som en utgångspunkt kan du dra ner basen 2-3 dB.

Om jag justerar ner basen några db på ratten bakom högtalarn, har man inte då "rubbat" referensen som en studio högtalare skall återspegla. Kan tänka mig mixarna istället blir något mer basiga? Har betongväggar bakom högtalarna, skulle det hjälpa om jag satt upp en gipsskiva, skulle det inte fungera som en membranabsorbent?

Postat
Om jag justerar ner basen några db på ratten bakom högtalarn, har man inte då "rubbat" referensen som en studio högtalare skall återspegla. Kan tänka mig mixarna istället blir något mer basiga? Har betongväggar bakom högtalarna, skulle det hjälpa om jag satt upp en gipsskiva, skulle det inte fungera som en membranabsorbent?

Skälet till att basen bör dras ner är att högtalare är mer rundutstrålande vid låga frekvenser. Därför strålar mer basighet ut bakåt och reflekteras i väggen, och därmed blir basen starkare än den ska vara. Det är alltså ingen kreativ EQ:ing det är frågan om, utan en ren miljöanpassning.

Postat (redigerat)
Skälet till att basen bör dras ner är att högtalare är mer rundutstrålande vid låga frekvenser. Därför strålar mer basighet ut bakåt och reflekteras i väggen, och därmed blir basen starkare än den ska vara. Det är alltså ingen kreativ EQ:ing det är frågan om, utan en ren miljöanpassning.

Jäpp - det börjar märkas ungefär runt 500Hz - och vid ca 100Hz är basen i princip helt rundstrålande. Dettta oberoende om man har basreflexrör framåt eller bakåt.

Om du ställer monitorerna så nära väggen som möjligt, så brukar det räcka med förhållandevis tunna absorbenter för att motverka SBIR tillräckligt. Ju närmare väggen desto mindre skillnad i fas mellan direktljudet och det reflekterade - och då är det lättare att få kontroll på det - men som sagt så behövs troligen en justering av rums-eq på monitorerna då för att kompensera för bashöjningen som kommer av närheten till väggen.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.