debatt Postat 30 juni 2009 Postat 30 juni 2009 Hellu! Om du har två eller flera farbröder i släkten - säger du då: "Jag talade med min farbror" .... ELLER "Jag talade med en farbror" .... //:debatt
Fidden Postat 30 juni 2009 Postat 30 juni 2009 "min farbror" säger jag om jag menar en bror till min far. "en farbror" kan man säga till vem som helst som är man och är allmänt vuxen. Helst ska denna man också ha skägg.
Valle Postat 30 juni 2009 Postat 30 juni 2009 Om du har två eller flera farbröder i släkten - säger du då: "Jag talade med min farbror" .... ELLER "Jag talade med en farbror" .... Du menar kanske också hur man bestämmer vem av ens "riktiga" farbröder man i så fall har talat med...? Jo, då lägger man bara till namnet; farbror Valle! Låter ganska gulligt, egentligen...
debatt Postat 30 juni 2009 Trådstartare Postat 30 juni 2009 Men man kan väl också lämpligen säga: Jag talade med en av mina farbröder (om man vill hålla distans till tredje part). Då har man dels talat om att det var med en farbror man talat och att man har fler än en farbroder.
debatt Postat 30 juni 2009 Trådstartare Postat 30 juni 2009 I USA säger man väl "grandfather"... Det är rätt kass, för här använder vi ju morfar eller farfar så man vet vad det gäller...
SadamJR Postat 30 juni 2009 Postat 30 juni 2009 Och aunt. Så hur säger du på engelska käre herr debatt?
debatt Postat 30 juni 2009 Trådstartare Postat 30 juni 2009 (redigerat) Uncle säger man väl ändå? Jag trodde "uncle" betydde farbror... 🙂 p.s. Vad är det för vita streck nedtill? d.s. Redigerat 30 juni 2009 av debatt
Demonproducenten Postat 2 juli 2009 Postat 2 juli 2009 p.s. Vad är det för vita streck nedtill? d.s. det är din cipramil som slutat verka
SadamJR Postat 2 juli 2009 Postat 2 juli 2009 Och aunt. Så hur säger du på engelska käre herr debatt? Första gången jag citerar mig själv men den här tråden blir ju mycket intressantare på engelska, eller vad säger du debatt? Du verkar ju vara insatt i i stort sett allting.
debatt Postat 2 juli 2009 Trådstartare Postat 2 juli 2009 (redigerat) det är din cipramil som slutat verka Vad fan är det för nåt? Tog du bara en ur högen på måfå? Redigerat 3 juli 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.