Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan nu är det dags att bygga "spel rum" i källaren behöver hjälp med det mesta!

jag vill få det å billigt som möjligt !

*har en källare hälften av det ska bli spelrum

*spelrums ytan är ca 5x5m

*golv av betong, väggar av murar sten, tak av trä. hur ska jag bygga så det inte ekar blir hyfsat ljudisolerat?

*va ska jag använda för någon isolering ?

*hur ska jag göra med golvet ?

*hur ska jag göra med taket?

*hur ska jag göra med väggarna?

tack i förhand 🙂 // ola 😉

Redigerat av olagitarr
Annons
Postat

Oj!

Har du kollat studiobyggetrådarna i den aktuella avdelningen? Finns säkert ett och annat att hämta...

chrillen (oregistrerad)
Postat

Säger som Valle, börja med att söka i de fantastiska byggtrådar som redan finns, det tar tid att läsa igenom dem jag vet men det blir mycket lättare för de riktigt kunniga här på forumet att hjälpa dig om du skapar dig en uppfattning först och kommer med konkreta ideer. Och du lär dig så mycket mer på kuppen 🙂 Inte lika kul att få dessa svar men det är det bästa råd jag kan ge för att du ska nå de som verkligen kan hjälpa dig.

LÄS 🙂

Postat

Gå till en secondhandaffär. Kolla om de har billiga tjocka mattor.

Alternativt kolla men nått företag som tillverkar liknande och slänger spillbitar mm.

Antar att det estetiska inte är det viktigaste i början. Billig lösning man kommer långt på.

Använd fantasin och spika upp det på väggar golv o tak =)

Sen för att dämpa utåt så kostar det lite mer men man ska ju börja nånstans.

Postat

Alternativt kolla men nått företag som tillverkar liknande och slänger spillbitar mm.

Antar att det estetiska inte är det viktigaste i början. Billig lösning man kommer långt på.

Om man vill göra nybörjarmisstaget att absorbera bort all diskant och ”klang” i rummet men lämna problemen i lägre mellanregister och bas olösta så är detta ett utmärkt förslag.

Postat

om man har golv som är som en matta vad det nu heter 🙂 skulle inte det bli bra och minska ekot lite ?

Postat

Spika lagom. Tapetsera inte. Menade mer att man kan börja nånstans. Uppfattade det som att det var en replokal inte ett inspelningsrum 🙂

Postat
Spika lagom. Tapetsera inte. Menade mer att man kan börja nånstans. Uppfattade det som att det var en replokal inte ett inspelningsrum 🙂

aa det stämmer det ska bli en replokal men om några år så kanske det ska bli en studio så då har jag ju inte lust att göra om allt ;P

Postat

Läs gärna i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki, så kan du förhoppningsvis få lite grundläggande förståelse för hur det funkar.

Byggtrådarna i forumet är också en mycket bra källa till kunskap om hur man gör rent praktiskt. 😄

Postat
problemen i lägre mellanregister och bas olösta

det är ju ett "spelrum" han ska bygga - inte en studio

varför blir alla byggtrådar overkill projekt? 😄

Postat
det är ju ett "spelrum" han ska bygga - inte en studio

varför blir alla byggtrådar overkill projekt? 😉

Han vill ju inte göra om det, utan räknar med att det ska kunna bli en studio senare, så det är kanske inte så konstigt i just denna tråden - men annars kan jag hålla med om att det lätt blir lite överambitiöst i många trådar, där det gäller en hemstudio där frågeställaren förmodligen inte är intresserad av att bygga om halva huset eller räkna på och snickra ihop avstämda basfällor - utan nöjer sig med en hyggligt bra behandling med porösa absorbenter (som trots allt hjälper mot basproblem - så länge det inte handlar om stående vågor).

Det är samma syndrom som när det börjar tipsas om Neumann-micar till nybörjare som klarar sig skitbra med en Studio Projects B1...

Postat
Han vill ju inte göra om det, utan räknar med att det ska kunna bli en studio senare, så det är kanske inte så konstigt i just denna tråden - men annars kan jag hålla med om att det lätt blir lite överambitiöst i många trådar, där det gäller en hemstudio där frågeställaren förmodligen inte är intresserad av att bygga om halva huset eller räkna på och snickra ihop avstämda basfällor - utan nöjer sig med en hyggligt bra behandling med porösa absorbenter (som trots allt hjälper mot basproblem - så länge det inte handlar om stående vågor).

Basproblem beror nästan alltid på stående vågor.

Postat
så det går inte att repa i dom flesta vanliga replokaler?
...om några år så kanske det ska bli en studio så då har jag ju inte lust att göra om allt ;P
Postat

CITAT (Demonproducenten @ 2009-07-02, 10:34)

så det går inte att repa i dom flesta vanliga replokaler?

CITAT (olagitarr @ 2009-06-30, 11:15)

...om några år så kanske det ska bli en studio så då har jag ju inte lust att göra om allt ;P

nej precis

släng in lite mattor, häng nåt som dämpar på väggarna å ställ in en normal soffa

om det några år kanske är dags att göra en studio av det så får man väl hysta ut soffan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.