Jump to content
Annons

Skillnader mellan preamps?

Recommended Posts

Postat

Tycker D faller mig till smaken på alla.

Fram med svaren nu så jag kan gå och köpa en preamp!!

Annons
Postat
Tycker D faller mig till smaken på alla.

Fram med svaren nu så jag kan gå och köpa en preamp!!

nej!

Claes måste få lyssna å peka ut mixern först 😉

Elof (oregistrerad)
Postat
Äh, fram med resultaten! 🙂

Lite mer får ni gissa!

Lägger upp dem när jag kommit hem från spelning med DYNO på Hultsfred...

Postat

Fan, ni rockar ju! Grymt! Vilken scen ska ni spela på? Vad lirar du i bandet?

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Fan, ni rockar ju! Grymt! Vilken scen ska ni spela på? Vad lirar du i bandet?

Jag lirar trummor och vi spelar på Rookiescenen, imorgon Lördag, klockan 23.

OBS! Det streamas live på HULTSFRED TV!

/E

Redigerat av Elof
Postat

Roligt test! 😄

Läste att du använde Motu hd192.

Har du haft möjlighet att testa det emot billigare motu ljudkort? Är det stor skillnad i ljudkvalitet?

Postat
Jag lirar trummor och vi spelar på Rookiescenen, imorgon Lördag, klockan 23.

OBS! Det streamas live på HULTSFRED TV!

/E

Gick spelningen bra?

Jag gick in och kikade på webb-tv'n. Tyvärr var det riktigt tråkig bild. Finns inte en chans i världen att den gjorde ert framträdande rättvisa.

Är det dags att avslöja mickförstärkarna nu? ☺️

Elof (oregistrerad)
Postat
Roligt test! 😆

Läste att du använde Motu hd192.

Har du haft möjlighet att testa det emot billigare motu ljudkort? Är det stor skillnad i ljudkvalitet?

Jag hade ett 828 mkII innan. Jag tycker nog att det var ett lyft med HD192, men ett tag efter så bytte jag bord och det var ett mycket större lyft. Har även spelat in med 24 I/O och jag tänkte inte på någon skillnad, men det var svårt att veta eftersom olika saker gick genom de olika omvandlarna.

Enligt min erfarenhet så spelar omvandlingen väldigt liten roll jämfört med allt annat i kedjan. Om man köper nytt ljudkort för att "det låter dåligt" så kommer man bli rejält besviken på skillnaden om man inte byter upp sig från skitdåliga grejjer till något riktigt, riktigt fint...

Svaren kommer förövrigt på torsdag, eftersom jag inte varit i studion än. Håll ut!

/E

drloop (oregistrerad)
Postat
Enligt min erfarenhet så spelar omvandlingen väldigt liten roll jämfört med allt annat i kedjan. Om man köper nytt ljudkort för att "det låter dåligt" så kommer man bli rejält besviken på skillnaden om man inte byter upp sig från skitdåliga grejjer till något riktigt, riktigt fint...

+1 en på den!

Postat

Om det finns nån skillnad, så är den definitivt för liten för att jag överhuvud taget ska bry mig om den.

Bra test Elof. Det kan vi prylantagonister länka till ibland när när nån hifisnubbe berättar hur han gned sig mot en xxxx och adjektiven skenar iväg.

Postat
Bra test Elof. Det kan vi prylantagonister länka till ibland när när nån hifisnubbe berättar hur han gned sig mot en xxxx och adjektiven skenar iväg.

var är claes?

drloop (oregistrerad)
Postat

Spelar väl ingen roll var Claes är. Han kommer ju att säga att du har får dålig lyssning för att höra skillnaderna.

Och dessutom har han lyssnat i sina datorhögtalare när han själv har lyssnat på ljudproven.

Elof (oregistrerad)
Postat

Jag tycker inte att Claes ska få ta skit för något han inte har gjort.

Det är fritt fram att lyssna och kommentera, eller hålla tyst.

Postat
Spelar väl ingen roll var Claes är. Han kommer ju att säga att du har får dålig lyssning för att höra skillnaderna.

Och dessutom har han lyssnat i sina datorhögtalare när han själv har lyssnat på ljudproven.

😏

Så var det när jag träffade rätt på nästan allt i Liquid Mix-tävlingen, för länge sedan. Kommer du fortfarande ihåg det...? 😏

Har inte haft tid att lyssna på detta, men det är alltid intressant med jämförelser, så jag ska göra det senare när jag har semester och tiden räcker till lite annat än det som är helt nödvändigt.

Preampar är svårt att jämföra på ett rättvist sätt - och därför har jag inte kommit långt i planeringen för de egna tester jag har tänkt utföra, men det kommer så småningom. Ska hinna med lite kabeltester och omvandlartester först också, har jag tänkt. 😲

drloop (oregistrerad)
Postat

Så vitt jag ser det så har inte Claes fått någon skit.

drloop (oregistrerad)
Postat

Elefantminne... 😛

Postat
Svaren kommer förövrigt på torsdag

Finemang!

Postat

det handlar inte om att få ta skit

det handlar om någon som konstant påstår att mixerbords preamps är alldeles för dåliga för att använda om man inte går upp i neve eller ssl-klass

det handlar om att visa att man har nåt som helst belägg för sina tvärsäkra påståenden

det handlar om trovärdighet

det handlar om man eller mus

Postat
det handlar inte om att få ta skit

det handlar om någon som konstant påstår att mixerbords preamps är alldeles för dåliga för att använda om man inte går upp i neve eller ssl-klass

det handlar om att visa att man har nåt som helst belägg för sina tvärsäkra påståenden

det handlar om trovärdighet

det handlar om man eller mus

Jisses! 😮 Snacka om att övertolka vad jag brukar säga - och lägga ord i min mun... 😆

Postat
Jisses! 😮 Snacka om att övertolka vad jag brukar säga - och lägga ord i min mun... 😆

word-of-mouse-700902.jpg

visst skulle du påstå detta om en samsonmixer 10 ggr av 10 - inget snack

jag kan leta upp lite citat åt dig ikväll, men isf skickar jag dom via pm så inte hela tråden solkas

Postat

+1

Postat (redigerat)

Jag undrar samtidigt, om nu Claes råkar höra skillnaden och har så känsliga öron, vad spelar det för roll? Alltså majoriteten hör nog ingen större skillnad på preamps, visst vid ett A/B-test så framgår små skillnader, men vad är bäst då? Om dessa preamps sätts i ett sammanhang så kommer nog inte de flesta höra någon skillnad alls, vågar jag påstå.

Men visst kan jag nu förstå att man går på en människa som annars hävdar att det är som natt och dag mellan dessa preamps, men det vet jag inte om Claes har gjort? Tror han är mer insiktsfull än så faktiskt.

Det känns så bagatelliserat på något vis detta. Skillnaderna är så otroligt pytte när det ställs i relation till musiker, effekter, mix-erfarenheter och andra storheter som hör musikproduktionen till.

Jag är väl samtidigt lite naiv eftersom jag inte är någon erfaren producent, ser mig själv som musiker i första hand fortfarande. Kanske kommer jag med tiden höra mer skillnader, dock blir det lite som "musikermusik" för mig. Det kommer ändå i slutändan bara uppskattas av audiofiler, eller? 😆

Personligen känner jag att detta test bevisar för mig att preamps är inget jag behöver investera i för tillfället, inte heller behöver jag ligga sömnlös och undra om mina senaste låtar hade låtit bättre med någon svindyr preamp, det går nog bra med det jag har. Det finns andra saker som faktiskt kan ge en hörbar differens som man kan lägga pengarna på istället.

Så tack för den insikten Elof! Ska bli spännande att se svaren!

Redigerat av Freddy
Postat
visst skulle du påstå detta om en samsonmixer 10 ggr av 10 - inget snack

Vad jag brukar säga, är att man riskerar högre brus genom en mixer än genom en lös preamp, på grund av den längre signalvägen genom mixern - och att de flesta inte har behov av en mixer i hemstudion.

Angående mixer i allmänhet, så är det när folk frågar om extern summering (och då tänker köra genom en budgetmixer), som jag brukar säga att det inte är lönt om man inte går upp på dyrare prylar, eftersom de billiga mixrarna inte brukar tillföra något positivt til ljudet, utan man kan hellre mixa internt i datorn.

Jag har aldrig sagt att mixerbordens preampar är oanvändbara. Jag har ju använt mixrar själv innan jag bestämde mig för att en mixerfri rigg passar mig bättre - och när jag körde med mixer så hade jag inga problem med det, men sången körde jag genom en extern preamp eftersom jag tyckte att det blev bättre.

Postat (redigerat)

Det verkar alltså helt ok för mig att köpa:

M-Audio Buddy

2 st Art Tube

Alto Alpha Mic Tube

M-Audio DMP3

eller

LineAudio 2MP

lågbudget

Redigerat av debatt
Postat
Vad jag brukar säga, är att man riskerar högre brus genom en mixer än genom en lös preamp, på grund av den längre signalvägen genom mixern
alltså... hur mycket längre är signalvägen via direct out?
Jag har aldrig sagt att mixerbordens preampar är oanvändbara.

nej det har du nog inte - för det skulle ju förutsätta att man inte får nåt ljud ur dom

du brukar linda in det mycket snyggare

om man jämför funktionerna i en preamp som kostar 1500:- (t ex VTB1, som är den billigaste preampen jag kan rekommendera med gott samvete) och en mixer med kanske 8 ingångar för samma pris. Mixern består då av 8 preamps, tappningar, eq, mastersektion, hörlursutgång etc. Ställ det i relation till en preamp för samma pengar, så faller mixern bort direkt på hur orimligt det är att ljudkvaliteten skulle vara lika bra i den

---

Jag skulle absolut rekommendera att du kör med ett ljudkort med lagom antal in- och utgångar i stället för en mixer. En mixer tillför ingenting bra om du inte går upp rejält i pris...

Postat
alltså... hur mycket längre är signalvägen via direct out?

Det är inte så folk brukar köra, utan de plockar oftare ut signalen på någon tappning eller annan senare utgång.

Kör man från direct out, så är det ofta inte längre signalväg än genom en extern preamp - men det är olika mellan olika mixrar. Vissa har verkligen direct out direkt efter preampen, medan vissa har direct out först efter eq, kanalregel etc. Man kan alltså inte vara helt säker på att det är kortast möjliga signalväg där, förrän man har kollat upp det i manualen till mixern.

nej det har du nog inte - för det skulle ju förutsätta att man inte får nåt ljud ur dom

du brukar linda in det mycket snyggare

Bara för at jag skriver det "snyggare" som du uttrycker det, så innebär det väl inte att jag säger att preamparna är oanvändbara, som du påstod att jag hade sagt...?

Varför tjafsa om sådant här och förstöra en tråd som var både trevlig och nyttig innan du började tjata om att jag var tvungen att lyssna och kommentera för att visa att jag hade fel - när det jag har "fel" om, är något som du har övertolkat när du har läst något inlägg från mig...

Elof (oregistrerad)
Postat

Lägg ner tjafset eller diskutera i en annan tråd.

Alla har ju olika ljudideal, olika tillvägagångssätt vid inspelning, mix osv.

Om man litar på någons åsikter får man välja själv och efter ett tag märker man förhoppningsvis vems åsikter man kan ta på allvar.

Själv så finner jag bara värde i åsikter och råd från folk vars arbete jag har lyssnat på och tycker låter bra. Hur de kommer fram till sina resultat är mindre viktigt. Om det är genom en Samsonmixer i sovrummet eller i en svindyr studio spelar ingen roll, bara man får det som man vill.

Så, imorgon lägger jag upp svaren. Ska själv lyssna igen och göra en lista eftersom jag i stort sätt glömt bort helt vilken fil som är vilken 😕

Postat
Lägg ner tjafset eller diskutera i en annan tråd.

du har rätt - taget till pm

även om grundfrågan är densamma - hur stor roll spelar prislappen å hur hörbart är det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.