Elof (oregistrerad) Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 (redigerat) HÄR KOMMER SVAREN 😛 4-kanals truminspelning: A = Samson via inserts B = API 3124 C = UA 4110 D = Focusrite RED Akustisk gitarr: A = Samson via insert (maxad gain, som jag ändå var tvungen att gaina +11 dB digitalt i efterhand för att matcha de andra nivåerna) B = Amek 9098 C = API 3124 D = Focusrite RED E = Calrec RQP 3200 F = Samson via main out G = UA 2108 H = UA 4110 Mono överhäng: A = UA 2108 B = Focusrite RED C = UA 4110 D = API 3124 E = Calrec RQP 3200 /Elof Redigerat 16 juli 2009 av Elof
drloop (oregistrerad) Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Grymt! Jag dissar alltså Amek på Ackgura, det var intressant. Tack så hemskt mycket för din insats Elof. Skall lyssna igenom nu när jag vet facit.
laxlaxlax Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 det handlar inte om att få ta skitdet handlar om någon som konstant påstår att mixerbords preamps är alldeles för dåliga för att använda om man inte går upp i neve eller ssl-klass det handlar om att visa att man har nåt som helst belägg för sina tvärsäkra påståenden det handlar om trovärdighet det handlar om man eller mus Forumlog 16:e Juli 2009 12:31: Demonproducentens slutklämmar börjar plötsligt låta som en steven seagal-film. 1
Demonproducenten Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 trummor 4ch: b API3124 c UA4110 a Samson Ins d Focusrite gura: b Amek d Focusrite g UA2108 c API3124 h UA4110 a Samson Ins e Calrec f Samson Mix oh mono: d API3124 c UA4110 b Focusrite e Calrec a UA2108 slutsatsen man kan dra om sig själv blir ungefär: jag verkar föredra api till slagverk följt av 4110:an - men inte på guran calrec gillar jag tydligen inte så mycket alls focusrite föredrar jag på gura framför trummor amek:en, är det den med eq på? bypassade antar jag? samson mixern funkar om man plockar via ins iaf skitbra test elof! det intressantaste var att skillnaderna var så små, men ändå finns det små skillnader man inte riktigt kan sätta fingret på som gör att man väljer nåt framför nåt annat eller slumpen 😛 prislapparna skulle vara intressant att jämföra också 😄
Demonproducenten Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 låta som en steven seagal-film. seagal-fan? 😛
Linus Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Mina omdömen blev alltså: Gitarr Focusrite RED Calrec RQP 3200 UA 2108 UA 4110 Samson via insert Amek 9098 API 3124 Samson via main out Trummor Focusrite RED Samson via inserts UA 4110 API 3124 OH API 3124 UA 4110 Calrec RQP 3200 Focusrite RED UA 2108 Intressant att API fick bottenbetyg på gitarr och trummix, men bäst på OH.
pme (oregistrerad) Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Man får väl se min lista som en antydan om claes ideer om att det inte är bra med för mycket mixer emellan inte är bra eftersom jag har samson både först och sist i min lista. Spekulerar om att dess lägre gain kan vara det som tilltalade mig, de andra preampsen har betydligt mer komplicerade konstruktioner med flera steg av förstärkning medans samson bara har EN op-amp av modernt snitt och digital extra gain och om inte digitaliseringsbruset har någon inverkan så är den perfekt gain. Det jag inte gillade med API'n är ett missljud som ligger i bruset, ett brum som jag tror slulle kunna komma från en dålig nätdel. Är det 19" rack varianten eller är den en modul? Har den original power supply? Tack för testen. Blindtester är bra för att justera ens uppfattning! Bra val av mic också. En passiv med inte allt för stark och snäll impedans är perfekt för att testa preamps!
Elof (oregistrerad) Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 (redigerat) 9098an var den med EQ och EQdelen var självklart bypassad. APIn var rackmodellen 3124 med 4 kanaler, utan summeringsmöjligheter. Allt var original, precis som de säljs nya i sverige. Själv upptäckte jag ännu en gång att jag inte gillar API så värst mycket och hellre skulle ta en RED om jag söker rent ljud med tryck. Finner inte den extra attacken och mellanregistret så tilltalande på något utom möjligen virvel (närmick). Tycker att pukorna låter sämst i överhänget med APIn också. Blev även glad att jag nästan alltid föredrog de preamps jag redan har (lyssnade så blint det gick) och således slipper spendera en massa pengar. Redigerat 16 juli 2009 av Elof
DivineCo Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Detta var mina preferenser Trummor D = Focusrite RED A = Samson via inserts C = UA 4110 B = API 3124 Mono OH E = Calrec RQP 3200 D = API 3124 C = UA 4110 A = UA 2108 B = Focusrite RED Gitarr B = Amek 9098 C = API 3124 A = Samson via insert G = UA 2108 D = Focusrite RED H = UA 4110 F = Samson via main out E = Calrec RQP 3200 plus att jag gissade riktigt att F var en Samson för gitarr medans jag trodde B var Focusrite som var en AMEK. Som jag sa tidigare har jag ingen koll på vad man egentligen ska lyssna efter i ett mono överhäng så där ärsäkert mina preferenser uppåt väggarna men jag hade en teori om transienter som gjorde att jag satte Calrec högst där. Samma preamp tyckte jag allra sämst om av alla då det gällde gitarr just på grund av transienterna. Slutligen tycker jag att Samson stod sig bra utom då F för gitarrer. I övrigt så har jag ingen erfarenhet av dessa preamps förutom dom som sitter i Focusrite Red även om jag inte lyckades plocka ut Red för gitarren.
base10 Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 128bps mp3 är det bästa 😠 gör ett blindtest med det så ska du se att ingen märker något.
Freddy Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Jag gissade bara på "4-kanals truminspelning"-delen, men det verkar som att man var hyfsat rätt ute.
Linus Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 (...och gissar också att G och H är Samson, F:s höga brus till trots) Så både G och H var UA, det kan förklara att de lät extremt lika.
DivineCo Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Elof du skrev i ditt förra inlägg lite om dina preferenser. Skulle vara intresant om du hade tid och ork att att skriva lite om dina tankar kring de övriga preampsen och i synerhet Calrec som förbryllade mig mest. Kanske mycket begärt när du redan har lagt ner så mycket jobb på detta. Hursomhelst en stor eloge!
crillemannen Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 (redigerat) Tack för testet 😠 . Skall själv göra lite tester när studion är klar. Måste ändå säga att skillnaden var verkligen minimal. Man hörde klar skillnad på någon av gitarr exemplaren men annars var det ytterst lite skillnad. Drev du preamparna hårt,lagom eller snällt?? Keep em coming!!! // Mvh CHristian Redigerat 16 juli 2009 av crillemannen
Elof (oregistrerad) Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Tack för testet 😛 . Skall själv göra lite tester när studion är klar. Måste ändå säga att skillnaden var verkligen minimal. Man hörde klar skillnad på någon av gitarr exemplaren men annars var det ytterst lite skillnad. Drev du preamparna hårt,lagom eller snällt?? Keep em coming!!! // Mvh CHristian Man kan nog inte säga att jag "drev på" över huvud taget, jag försökte få en schysst nivå in. Micken krävde drygt 60 dB gain på gitarrinspelningen, så många av preampsen var på max eller väldigt nära max. Det går helt enkelt inte att driva på så mycket med en så svag signal in. De som hade någon form av outputkontroll lät jag stå på max (dvs ingen dämpning). 4110an är lite speciell eftersom det är en konstruktion med två förstärkare i serie och inte bara en variabel dämpning efter en förstärkare. Där gainade jag max och lät level sköta den ytterligare förstärkning som behövdes. Skillnaden mellan preamps är liten, helt klart. Det som kan vara svårt att förstå om man inte testar själv, är att det blir mer skillnad ju mer man lägger på. Som exempel kan jag säga att jag började för länge sedan med ett mackiebord som jag hade i några år och spelade in allting igenom. När jag sedan köpte ett TAC (ett billigt AMEK kan man säga) så blev det ett annat ljud på allt jag gjorde, eftersom precis allting spelades in genom det bordet. Det var ett fantastiskt lyft med mycket mer punch och detalj. Sedan efter nått år köpte jag en channelstrip, en Universal Audio LA610, som gjorde underverk på sång, bas och gitarrinspelningar. Ännu ett lyft från ljudet i bordet. Sedan dess har jag prövat en massa "dyra" prylar... Allting låter bra när man kommer upp till en viss nivå och då tycker jag det spelar mindre roll vad man har, allting kommer göra jobbet. Det som är kul med fin utrustning är att man inte behöver oroa sig för att den ska pajja, tappa så mycket värde, och att man aldrig kan skylla på den om det låter illa. Då är det man själv som har gjort fel, inte någon pryl som varit dålig 😄
debatt Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Det som är kul med fin utrustning är att man inte behöver oroa sig för att den ska pajja Jag har ju aldrig ägt något mixerbord eller så, kanske ovanstående är specifikt för dem... men jag tycker enda fördelen med dyra elektronikgrejer är att de låter bättre - den tid de lever s.a.s. Oxidering och knaster eller att de bränner sönder uppstår lika lätt på billigt som dyrt. Nu pratar jag stereoanläggningar och datorutrustning. Går man upp tio gånger priset(!) från den gamla till den nya anläggningen eller utrustningen så har det inte varit någon skillnad för mig personligen avseende livslängd! 😛 //:debatt
DivineCo Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Tack för ditt senaste inlägg Elof. Som jag sa tidigare behöver du inte svara men om du har tid, Vad tänker du kring Calrec som iallafall bara jag kände som mickar tidigare.
Ulf_A Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Intressant test helt klart. Tack Elof! Tyckte som någon annan också skrev att A=Samson på ackgitarr lät som den skulle passa direkt i en mix. Ibland ville man ju ha det mer avskalat då skulle bristen på botten vara en nackdel. Hade svårt med valet A-D på ackgitarr. Botten finns ju i D=Focusrite RED 1 och det är ju som bekant lättare att ta bort något som finns än att lägga till någon som inte finns där. Lägger man därtill fler pålägg, andrahandsvärde, tillförlitlighet etc så får det helt enkelt bli en Focusrite RED 1 för min del . . . 😛 Om jag skulle köpa en vill säga, får klara mig med DIGI003'ans preampar. Angående livslängd köpte far min en riktigt bra förstärkare till hemstereon i mitten på 70-talet. Den lät fortfarande helt ok när han slängde den för några år sedan. Min budget stereo inköpt 10 år senare är sedan länge trasig och slängd på soptippen dvs 30+år för kvalitet mot ca 15år för budget.
crillemannen Postat 16 juli 2009 Postat 16 juli 2009 Ok tack för svaret. Detta bevisar ändå att om du kommer upp i de högre prisklasserna så spelar det inte så stor roll vilken preamp du väljer. Preamparna får jobbet gjort så att säga. Tack igen / Christian
pme (oregistrerad) Postat 17 juli 2009 Postat 17 juli 2009 4110an är lite speciell eftersom det är en konstruktion med två förstärkare i serie och inte bara en variabel dämpning efter en förstärkare. Både focusriten och amek:en är ganska lika neve's orginal ISA som har två förstärkarsteg. API 312 är ett stegs OP-amp.
KaH Postat 17 juli 2009 Postat 17 juli 2009 Lyssnade igenom filerna snabbt. Lyssnade Med : Emu 1212 m, Denon AVR 950 förstärkare, Sennheiser hd 590 hörlurar. Genomgående tyckte jag att D lät bäst på allt. Den sticker ut ur mängden eftersom den ger väldigt distinkt ljud. Känns som den preampen är väldigt transient snabb, ljudet är varmt med bra upplösning i det höga registret. Grymt bra test som visar att det går att komma enormt långt med billiga preamps som Samson om man optimerar nivåerna. Pratade med Bosse Hansén för ett tag sen i hans verkstad . Focusrite Red preampen är i princip en Neve ISA 110 Han kan dessutom modda den så att den blir ännu bättre och mer lik orginalet. http://mixonline.com/mag/audio_focusrite_isa_microphone/ http://www.studiobastille.com/pages/Focusr...hiers/index.htm The Focusrite ISA 110 Original Mono Mic-Pre & Equalizer is a limited-edition version of the famed single-channel ISA 110 EQ module. The original ISA 110/130 units were developed by Rupert Neve, who had been commissioned to supply 16 extra inputs for a Neve console at AIR Studios. These 1984-era ancillary input modules fitted vertically into a rackmounted card cage that required an external power supply. Around 1986, Focusrite began selling outboard racks containing two, four or eight ISA 110/130 modules, and in 1989 the module became the basis of the Focusrite Studio console (of which only ten were made). The Focusrite Red Range products and the ISA 215 units are also derived in part from the original 110 module.
Stolle Postat 19 juli 2009 Postat 19 juli 2009 Jag lyssnar på den akustiska gitarren nu. Spontant gillar jag API bäst. Något som förbryllar mig är varför det är så stor skillnad mellan de båda Samson filerna. "Samson via insert" tycker jag låter ganska bra medan "Samson via main out" låter skit. Jag har själv ett Samson-mixerbord men jag har det tyvärr i en annan lokal och kan inte se det just nu. Hur är "via insert" kopplat? Kan inte minnas några insert på mitt Samsonbord. Troligtvis har jag ett för litet bord (6 kanaler). Varför är det så stor skillnad mellan dessa olika Samson tagningar?
Elof (oregistrerad) Postat 19 juli 2009 Postat 19 juli 2009 (redigerat) Jag lyssnar på den akustiska gitarren nu. Spontant gillar jag API bäst. Något som förbryllar mig är varför det är så stor skillnad mellan de båda Samson filerna. "Samson via insert" tycker jag låter ganska bra medan "Samson via main out" låter skit. Jag har själv ett Samson-mixerbord men jag har det tyvärr i en annan lokal och kan inte se det just nu. Hur är "via insert" kopplat? Kan inte minnas några insert på mitt Samsonbord. Troligtvis har jag ett för litet bord (6 kanaler). Varför är det så stor skillnad mellan dessa olika Samson tagningar? Därför att signalen går igenom betydligt mer elektronik om den ska till main out på bordet (kanske någon mer anledning också, elektronikkunniga?). Via insert är kopplat just via en insert ☺️ Ett insertjack skickar ut och tar emot signal på en TRS-kabel. Därför är signalen obalanserad både från och till bordet. Jag vet inte om inserten är innan eller efter EQn, som förövrigt inte alls var speciellt kul... Redigerat 19 juli 2009 av Elof
Elof (oregistrerad) Postat 19 juli 2009 Postat 19 juli 2009 (redigerat) Både focusriten och amek:en är ganska lika neve's orginal ISA som har två förstärkarsteg. API 312 är ett stegs OP-amp. Verkar som du har mer kunskap om det där. Det jag syftade på var mer att 4110an har två gainrattar som båda sköter förstärkning (till skillnad från många andra som har en gainratt och en variabel dämpning/out nivå) och man har egentligen ingen aning om var "noll-läget" är på någon av dem. Redigerat 19 juli 2009 av Elof
Limpan Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 HÄR KOMMER SVAREN 🥰 4-kanals truminspelning: A = Samson via inserts B = API 3124 C = UA 4110 D = Focusrite RED Akustisk gitarr: A = Samson via insert (maxad gain, som jag ändå var tvungen att gaina +11 dB digitalt i efterhand för att matcha de andra nivåerna) B = Amek 9098 C = API 3124 D = Focusrite RED E = Calrec RQP 3200 F = Samson via main out G = UA 2108 H = UA 4110 Mono överhäng: A = UA 2108 B = Focusrite RED C = UA 4110 D = API 3124 E = Calrec RQP 3200 /Elof Haha, kul, verkar som jag gillar focusrite RED då jag satt den överst på alla tre =) ...hmmm nu till den oroväckande frågan,, vad kostar en sån?? 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 (redigerat) Focusrite RED 1 ny ca 35 000.... svenska. Jag minns när Red serien kom. Focusrite visade upp dom i genomskinliga glasfiberrackar på mässan. FF loggan är små utstansade hål på det blänkade locket... dräggel. Redigerat 28 juli 2009 av drloop
DivineCo Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 (redigerat) Jag köpte min Focusrite Red 7 begagnad för 16000. Den är främst en channelstrip för sång med lowcut och kombinerad Deesser och exciter och med en kompressor men den har precis samma preamp som i testet. Jag är väldigt nöjd med den men jag skulle aldrig ge typ $4.000 som verkar vara nypriset i USA. Finns mycket annat som det är bättre att lägga pengar på. Redigerat 28 juli 2009 av DivineCo
Memphis Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 (redigerat) Jag skulle vilja höra hur inspelningarna låter utan preamp.. 🙂 Så man hör hur stor inverkan den har. (Edit, Ljudkort har väl oftast alltid en inbyggd preamp men utan någon extern extra som de i testet menar jag) På så vis vet man ju om det är värt att köpa en menar jag. 🥰 Redigerat 28 juli 2009 av Memphis
DivineCo Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 Nja man bör nog inte köra genom ljudkortets preamps överhuvudtaget om man har en extern preamp.
Anders F Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 Jag skulle vilja höra hur inspelningarna låter utan preamp.. 🙂 Så man hör hur stor inverkan den har. (Edit, Ljudkort har väl oftast alltid en inbyggd preamp men utan någon extern extra som de i testet menar jag) Hur menar du nu? Jag antar elof har kört in pre amparna direkt i ett interface så det bara passerat en AD omvandling. Om man kopplar mikrfonen direkt till interfacet så blir det nog rätt tyst, eller väldigt svagt 🥰 MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.