Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har köpt ett par pedaler. Bägge två sägs ha ställbar polaritet, så att de kan passa alla keyboards på marknaden. Vad nu det innebär...

Tänkte koppla in och köra lite med piano sustainpedalen till mitt Clavia Electro II-keyboard. Det finns en fysisk knapp på utsidan av pedalen för inställning av önskad polaritet. Ett läge har en symbol med tre streck på och efter varandra. Den andra symbolen visar samma liggande streck, men där mittenstrecket är öppnat som en grind om man så säger...

Vad betyder dessa tecken på sustainpedalen och hur vet jag vilken inställning av dessa två som min Clavia-keyboard trivs bäst med?

Den andra pedalen kallas expressionspedal, men det står bara volympedal på den. Den sägs också ha ställbar polaritet, men det finns ingen fysisk knapp för detta på den. Hur ställer jag då polariteten?

Och nej, det står inget om det i någon manual.

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
⚠️ Ja men du vet väl hur debatt är. Han måste fråga tusen frågor om allt istället för att bara köra på. 90% av hans inlägg är väl frågor.
Postat

Ställbar polaritet på passiva (inget batteri/ström i/för) pedalen innebär helt enkelt att endera utgår pedalen från en sluten switch som öppnas då du trycker ner pedalen, eller tvärt om, beroende på vad ditt keyboard vill ha.

Du kan med gott samvete testa vad som är rätt då det inte kommer att ha sönder ditt keyboard om du råkar välja fel ⚠️

Postat
Hej!

Har köpt ett par pedaler. Bägge två sägs ha ställbar polaritet, så att de kan passa alla keyboards på marknaden. Vad nu det innebär...

Tänkte koppla in och köra lite med piano sustainpedalen till mitt Clavia Electro II-keyboard. Det finns en fysisk knapp på utsidan av pedalen för inställning av önskad polaritet. Ett läge har en symbol med tre streck på och efter varandra. Den andra symbolen visar samma liggande streck, men där mittenstrecket är öppnat som en grind om man så säger...

Vad betyder dessa tecken på sustainpedalen och hur vet jag vilken inställning av dessa två som min Clavia-keyboard trivs bäst med?

Den andra pedalen kallas expressionspedal, men det står bara volympedal på den. Den sägs också ha ställbar polaritet, men det finns ingen fysisk knapp för detta på den. Hur ställer jag då polariteten?

Och nej, det står inget om det i någon manual.

//:debatt

det som händer när du använder en sustainpedal med fel polaritet är att den kommer att agera som "nertryckt" när den inte är det,, och som "ej nertryckt" när den är det... thats its..

Postat
🥰 Ja men du vet väl hur debatt är. Han måste fråga tusen frågor om allt istället för att bara köra på. 90% av hans inlägg är väl frågor.

Fick just en idé, ska börja skicka in svar på frågor som frågor istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.