Jump to content
Annons

varning... Noob Fråga


L.C

Recommended Posts

med balanserade och obalanserade ingångar?

Är inte så haj på hårdvara ännu tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Obalanserad är sådant som finns på en vanlig stereoanläggning - alltså en ledare + jord. Den är känslig för alla typer av störningar utifrån och mår därför bäst med väldigt välskärmade kablar om man vill slippa störningar.

Balanserad är det man normalt använder i en studio (utom när det gäller lite billigare varianter). Kabeln består då av två ledare + jord - och man skickar då den vanliga signalen i ena ledaren och en fasvänd kopia i den andra ledaren, vilket innebär att ingången kan till stor del eliminera konstanta störningar som annars hade kommit in. Det hjälper alltså till när man har nätbrum eller annat elände som riskerar komma in i signalkablarna.

Märkligt nog, är det extremt sällan det finns balanserade in/ut på Inserter i en mixer... 🙂

Oftast kör man med konsumentnivån (-10dB) i obalanserade anläggningar och proffsnivån (+4dB) i balanserade - men andra varianter kan förekomma, eftersom balanseringen i sig inte innebär att man har högre signalnivå per automatik. Annars hjälper förstås också den högre nivån i kablarna till att hålla eventuella störningar på en förhållandevis lägre nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar en obalancerad telekabel så har den en ledare och en skärm, därav mer känslig för brus och störninga.

En balancerad som har två ledare och en skärm, och mindre känslig för brus för att störningarna "tar ut varandra".

Att jag tog telekabeln som exempel är för att det är lättare (tycker jag) att se framför sig hur en sån ser ut; en obalancerad har en plast ring en balancerad har två.

Ska se om jag hittar nån pedagogisk bild, men summa summarum: balancerade ingångar är att föredra!

Hoppas du förstod va jag menade finns säkert någon som är mer haj på å förklara

EDIT: Claes hann före 😛🙂

Redigerat av Baltazar
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Om man tar en obalancerad telekabel så har den en ledare och en skärm, därav mer känslig för brus och störninga.

En balancerad som har två ledare och en skärm, och mindre känslig för brus för att störningarna "tar ut varandra".

Att jag tog telekabeln som exempel är för att det är lättare (tycker jag) att se framför sig hur en sån ser ut; en obalancerad har en plast ring en balancerad har två.

Ska se om jag hittar nån pedagogisk bild, men summa summarum: balancerade ingångar är att föredra!

Hoppas du förstod va jag menade finns säkert någon som är mer haj på å förklara

EDIT: Claes hann före  😮  😆

Herregud.

edit: och kids, "balanserad" heter det.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar en obalancerad telekabel så har den en ledare och en skärm, därav mer känslig för brus och störninga.

En balancerad som har två ledare och en skärm, och mindre känslig för brus för att störningarna "tar ut varandra".

Att jag tog telekabeln som exempel är för att det är lättare (tycker jag) att se framför sig hur en sån ser ut; en obalancerad har en plast ring en balancerad har två.

Ska se om jag hittar nån pedagogisk bild, men summa summarum: balancerade ingångar är att föredra!

Hoppas du förstod va jag menade finns säkert någon som är mer haj på å förklara

EDIT: Claes hann före  🙂  😆

Herregud.

edit: och kids, "balanserad" heter det.

haha ursäkta mig 😎

vulgärt utryckt av mig 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

obalancerad... mer känslig för brus...

balancerad...mindre känslig för brus....

Det där är egentligen fel.

Balanseringen tar bara ut signaler som ligger exakt i motfas och bruset som skapas slumpmässigt i elektronik och kabel ligger inte i motfas utan adderas.

I gengäld så ligger balanserat på +4.

Och viktigast av allt (Något som hifimuppar som köper dyra kablar har missat totalt) Balanserade utgångar är gjorda för att klara en belastning på 600ohm till skillnad från hemstereos 47Kohm. vilket minskar störningar och brus rätt markant.

Link to comment
Dela på andra sajter

I gengäld så ligger balanserat på +4.

Och viktigast av allt (Något som hifimuppar som köper dyra kablar har missat totalt) Balanserade utgångar är gjorda för att klara en belastning på 600ohm till skillnad från hemstereos 47Kohm. vilket minskar störningar och brus rätt markant.

Jag skulle tro att begreppen syftar på kontakttyp och kabel i första hand (särskilt om man enbart pratar kablage - det går ju att koppla fel!), signalnivå eller "utgångsimpedans" (korrekt term, någon?) kan variera. Som Claes var inne på tidigare.

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

I gengäld så ligger balanserat på +4.

Och viktigast av allt (Något som hifimuppar som köper dyra kablar har missat totalt) Balanserade utgångar är gjorda för att klara en belastning på 600ohm till skillnad från hemstereos 47Kohm. vilket minskar störningar och brus rätt markant.

Jag skulle tro att begreppen syftar på kontakttyp och kabel i första hand (särskilt om man enbart pratar kablage - det går ju att koppla fel!), signalnivå eller "utgångsimpedans" (korrekt term, någon?) kan variera. Som Claes var inne på tidigare.

Tro skall man göra i kyrkan 🙂

Näe, signalninvån kan ju såklart variera (+4 är bara ett riktvärde) men en balanserad buffertförstärkare skall klara 600ohms belastning medans konsumentelektronik så gott som aldrig klarar under 10kohm.

Vad det gäller troligheten att hitta balanserat som inte klarar 600ohm så motsvarar det nog rätt bra troligheten att hitta konsumentelektronik som klarar belastningar under 10Kohm.

Den balanserade kopplingens historia började med telefonförstärkare som alltid är gjorda för 600ohms <b>INgångsimpedans</b> , vare sig mer eller mindre, och togs sedan upp av radiostudios och sedan efter tvns uppfinnande även av tvstudios.

Sen på senare tid så blandades dessa två standarder ihop efterhand som balanserade kopplingar spreds in på områden där man tidigare bara använde obalanserade kopplingar.

Utgångsimpedans däremot är något helt annat...

Redigerat av electroaudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...