Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Well, jag har postat detta på ett annat forum men kör ett försök här också:

Det var länge sedan jag lagde på några effekter i "realtid" men igår tänkte jag testa Simulanalogs (http://www.simulanalog.org/) gitarrförstärkarplugg. Upptäckte då att jag nu bara hör pluggen om jag har monitorknappen "påslagen" och då med ganska lång fördröjning.

Jag testade att sänka buffer sizen för ljudkortet o visst, det minskar en del men inte fullt ut (läs: långt i från användbart!). Men jag vet att jag har kört samma plugg för ett par år sedan utan att alls uppleva den typen av fördröjning och jag skulle tro att det var en inställning i Cubase (eftersom jag har ett bättre ljudkort nu så antar jag att det är en inställning i Cubase...) men vad är ju frågan?

Med andra ord: jag hade ställt in något i cubase, förmodar jag, som gjorde att jag hörde pluggar direkt (utan märkbar/störande latency) utan att behöva klicka i monitorknappen för kanalen. Vad?!

Innan du svarar, inte för att vara näsvis:

* Jag har testat att sänka latency på ljudkort, som jag skrev ovan, men det hjälper inte

* Jag har kompenserat för latency i Cubase, men det hjälper inte

* Jag har kunnat spela in och höra effekten utan märkbar fördröjning utan att 'trycka på' monitorknappen för den aktuella kanalen

* Jag har letat på forumet men inte hittat det jag söker efter, om du tänkte föreslå det så föreslår jag att du letar upp det själv och postar en länk i den här tråden

* Vi nämner inte handboken för Cubase för hade jag hittat svaret i den hade jag inte postat här

😆

Annons
Postat (redigerat)
(eftersom jag har ett bättre ljudkort nu

Säker på det? När jag köpte ett "bättre" ljudkort fick jag samma problem som du. Innan körde jag på det interna med asio4all.

Min lösning var att skita i medhörning med effekter.

Sorry, har inte lösningen. Vi har samma problem, men jag har inte gjort något åt mitt. Vad har du för ljudkort? Jag kör motu 828 mkII.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Det verkar ju mysko. Jag hade ett M-audio FW410 (som jag iofs har fortfarande) och skaffade ett TC Electronics Konnekt 24D.

Postat

Försiktig kvällsbump, ingen som vet? Både jag och Lax3 lider ju i tystnad!

Postat (redigerat)

Jag kör ch1/2 från ljudkortet direkt till min hifi-förstärkare. Funkar bra. Har audio1010LT internt. Men nu när jag tänker till så spelar jag ju ändå in utan effekt så det var nog dumt svarat....men kan iaf höra effekten. Fråga Claes vetja! 🙂

edit: jag hör effekten på det som redan har effekter menar jag....tex om jag mixat klart allt utom ett visst spår som jag ska lägga på.

Ååå fyy vad jag är dålig på att förklara.

Redigerat av slejnard
Postat
Ååå fyy vad jag är dålig på att förklara.

Tja, du sa det själv så... 😛 Det verkar inte finnas någon som känner till svaret på detta problem dock, jag får väl fortsätta bumpa den med jämna mellanrum.

Postat
Försiktig kvällsbump, ingen som vet? Både jag och Lax3 lider ju i tystnad!

Dra inte in mig i det här. Jag tillochmed njuter av begränsningen.

Istället för lesleysimulator på körerna gör jag indianen framför mikrofonen. 😛

Postat
Dra inte in mig i det här. Jag tillochmed njuter av begränsningen.

Istället för lesleysimulator på körerna gör jag indianen framför mikrofonen. 😛

Synd att det inte finns en smiley med snurrande ögon .... det är du och Fylking, Lax!

Postat (redigerat)
Jag tror du missuppfattar mig. Det här är indianen:

Du får gärna låna den. Behövs ingen VST och garanterat latencyfri. Säg till om du behöver nån annan bra simulator

Äkta lesley? Det är nice men fruktat tungt, om det är en sådan där gammal pjäs. Hade en keyboardsnubbe som vi lirade med i början på 90-talet, ojoj, det var tungt att lyfta när vi var ute o lirade....

Edit:

Lesley:t var tungt, inte snubben. Eller tja, vi lyfte iofs aldrig honom men...

Redigerat av Hellpig
Postat (redigerat)
Äkta lesley?

haha.

Gör såhär:

Kupa båda händerna som om du skulle blåsa dom varma. Håll dom framför munnen och stäng så det blir lufttätt. Lyft och stäng sedan växelvis högerhandens fingrar över den andra handen. Sjung nåt fint samtidigt: Indianlesley

EDIT: Men kul att du trodde det var ett äkta 😛 ( om du ursäktar.. )

Redigerat av laxlaxlax
Postat
haha.

Gör såhär:

Kupa båda händerna som om du skulle blåsa dom varma. Håll dom framför munnen och stäng så det blir lufttätt. Lyft och stäng sedan växelvis högerhandens fingrar över den andra handen. Sjung nåt fint samtidigt: Indianlesley

EDIT: Men kul att du trodde det var ett äkta 😛 ( om du ursäktar.. )

Det är nu jag skall bli röd i ansikter och försöka stamma fram något ursäktande men det gör jag inte! Jag tyckte det lät lite som ett lesley det gjorde jag faktiskt... men något svar på det här med ljudkorten lär vi inte få.

Postat

Sökte lite med hjälp av Google och visst har jag haft samma problem förut...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=16486

...och det är ju rätt uppenbart att ingen hade svaret då heller. Synd bara att jag inte skrev in lösningen i den tråden den gången!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När jag spelar in gura så lägger jag pluggen som insert på den kanal dit jag spelar in och inte på "ingångskanalen".

Men då spelar jag in bara den rena guran, men jag har full dist och alla effekter i monitorn när jag lirar så missförstå mig inte nu.

Jag har ett minne av att det blev jobbig latency just på ingångskanalen på Cubase SX när man la en tung plugg på denna. Därför bör du nog lägga effekten som insert på kanal 1, 2 , 3 osv istället för på ingångskanalen.

När jag tycker guran är bra så "renderar" jag ut gitarrspåret.

Jag vet inte om det är till någon hjälp alls.

Redigerat av drloop
Postat

Tja, har fått något liknande råd på KR tror jag... men det som stör mig är att jag inte vet varför det funkade rakt av tidigare. Det stör mig ännu mer att jag hade samma problem med andra ljudkortet men fixade det. Och glömde bort vad jag gjorde... 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Men har du provat att göra som jag gör?

Postat
Men har du provat att göra som jag gör?

Ja, det är så jag har gjort men fördröjningen är så stor att det inte går att spela i takt med musiken... det var ju just det som funkade tidigare. :/

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ställer frågan som du inte vill ha.

Hur hög latency har du nu?

Och har du verkligen insertat pluggen på en kanal och inte på "inspelningslimpan"?

(Den här frågan påminner mig om varför jag bytte från Cubase, så jädra mycket småmeck hela tiden som tar bort fokus från musiken... jaja...)

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Jag ska testa ett oprövat kort... stay tuned

EDIT: Nicht fungieren.

Sorry bara ännu ett störande inlägg som inte gjorde nåt åt ditt problem

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.