Jump to content
Annons

Hjälp med ekonomisk Sång Studio

Recommended Posts

bigkane (oregistrerad)
Postat

Tjena allihopa på studio forum!

Jag har lovat en vän till mig att hitta en billig studio på internet men har inte lyckats hålla löftet då det finns så mycket att välja på.

Hon är sångare och behöver ett ljudkort och en mikrofon, hon har redan en laptop så det måste nog vara ett externt ljudkort för hennes del.

Jag undrar om ni här på studio forum kan tipsa mig om några bra ljudkort samt bra mikrofoner för sångröst, det ska helst vara billigt. Om det är till någon hjälp så kan jag berätta att hon kommer spela in rösten i sitt rum.

Hoppas det var en något bra förklaring, annars är det bara att fråga på 😛

Annons
Postat

Svårt att svara på då både budget och framtida behov saknas i din beskrivning.

Men en historia skulle kunna vara.

POD Studio UX1 som har ljudkort och preamps och massvis med sångeffekter och simuleringar. Inga externa preamps behövs. Mycket för pengarna men kan bara spela in en sak åt gången tex. sång så detta tål inte att växa i som ljudkort. Å andra sidan kan man fortfarande använda alla effekter och simuleringar även om man köper ett annat ljudkort sedan. Man kan dessutom för en billig peng få plugversionerna och på så sätt inte gå genom UX1 överhuvudtaget. PODen fungerar då som dongle.

Sen skulle jag föreslå en lite dyrare mickrofon (ca. 2000 kr). Röde NT3 som låter mycket bra på många sångröster. Den har även fördelen att om du inte köper UX1 utan ett annat ljudkort som saknar fantommatning behöver du inte köpa någon sådan eller extern preamp. NT3 är kondensator men går att köra på baterier så väl som vanlig fantommatning.

Sen finns det ju billiga mikrofoner som tex. TSM MT87 (500-700 kr) som absolut inte är dåliga som fungerar utmärkt men som man även lätt får för sig att byta ut mot en dyrare sen. Denna fungerar finfint med POD UX1 men behöver ett ljudkort med fantommatning om man väljer en annan lösning annars måste man kanske kompletera med en preamp också.

Annars rekommenderar jag starkt. UX1 och Röde NT3

Postat

Helt okey förklaring. Men vad menas med billigt? 1000kr? 3000kr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.