Beppen Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Mitt Lexicon Omega ljudkort vill inte riktigt funka med datorn đ testat att spela in gitarr, midi och mick. Men funkar inge vidare Gitarr ljudet brusar och med micken spelas det in med vĂ€ldigt lĂ„gt volym. Och ibland funkar det inte alls. ( mick: studio B1, Midi: AkAI MPK 49) Har flera musik pogram som fl studio, mixcraft, magix music maker, live6, audacity(bara mick inspelning). Men inget pogram vill liksom jobba ihopp med bĂ„de mick och midi ;(. Jag har tĂ€nkt att köpa nytt musik pogram Cakewalks home sudio 7 XL. Men tillbaka till ljudkortet, om ingen vet hur jag ska fixa detta? Det gĂ„r bra att spela in ett instrument i taget, Ska kunna spela in vocod, midi, och el gitarr. Ett bra ljudkort till det i en bra buget. Inte för dyrt och inte för billigt đ MvH
laxlaxlax Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 (redigerat) Hej Beppen, Det Àr inte sÀkert att ditt ljudkort Àr sönder. med micken spelas det in med vÀldigt lÄgt volym Kolla i din mjukvaruförstÀrkare att nivÄn Àr rÀtt instÀlld & att fantommatningen Àr pÄ för micken. Gitarr ljudet brusar Kör du gitarren i line-in i kortet? Men inget pogram vill liksom jobba ihopp med bÄde mick och mid Vad Àr det som Àr problem med midin? Och ibland funkar det inte alls. Vad Àr det som inte funkar? /Laxlaxlax, the holy knight of dont_buy_new_gear. Redigerat 23 juni 2009 av laxlaxlax
Beppen Postat 23 juni 2009 TrÄdstartare Postat 23 juni 2009 Hej Beppen, Det Àr inte sÀkert att ditt ljudkort Àr sönder. Kolla i din mjukvaruförstÀrkare att nivÄn Àr rÀtt instÀlld & att fantommatningen Àr pÄ för micken. Kör du gitarren i line-in i kortet? Vad Àr det som Àr problem med midin? Vad Àr det som inte funkar? /Laxlaxlax, the holy knight of dont_buy_new_gear. Okej, nu Àr det sÄ att jag Àr lite ny inom detta sÄ mjukvaruförstÀrkare ja har noll koll, men fatomen Àr igÄng. OKej för gitarren finns det ett utang fram pÄ dÀr det stÄr instrument dÀr den koplas in. Midin har massa med funktioner men det funkar bara med tangenterna och hjulen ;S
laxlaxlax Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Okej, nu Àr det sÄ att jag Àr lite ny inom detta sÄ mjukvaruförstÀrkare ja har noll koll, men fatomen Àr igÄng.OKej för gitarren finns det ett utang fram pÄ dÀr det stÄr instrument dÀr den koplas in. Midin har massa med funktioner men det funkar bara med tangenterna och hjulen ;S Okej, jag förstÄr dig. Att köpa ett nytt ljudkort kommer verkligen inte att lösa dina problem. Vet du, du behöver lÀsa pÄ lite i bÄde manualen för ditt ljudkort och om inspelning i allmÀnhet. Mitt tips Àr att du börjar med att förstÄ dig pÄ hur mjukvarumixern fungerar och sedan fortsÀtter, en sak i taget. MidibrÀdans övriga funktioner Àr nÄgot som du mÄste aktivera i ditt vÀrdprogram. De brukar inte vara mappade sÄdÀr utan vidare. Jag kan tyvÀrr inte det programmet du anvÀnder, men det finns antagligen hjÀlp för det i det material du fÄtt av tillverkarna eller nÄgonstans pÄ webben.
Studioman Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Prova Cubase LE vet jag đ Som laxlaxlax sa, dem övriga rattarna pĂ„ midiklaviaturen Ă€r inte standard programerade, dem fyller olika funktioner i olika pluggar đ Om du line'ar ett instrument sĂ„ mĂ„ste "line knappen" vara intryckt, alltsĂ„ ska det inte vara i miclĂ€ge. Vet inte hur ljudkortet du har Ă€r, har ingen erfarenhet av lexicon.
Limpan Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Prova Cubase LE vet jag đ Som laxlaxlax sa, dem övriga rattarna pĂ„ midiklaviaturen Ă€r inte standard programerade, dem fyller olika funktioner i olika pluggar đ Om du line'ar ett instrument sĂ„ mĂ„ste "line knappen" vara intryckt, alltsĂ„ ska det inte vara i miclĂ€ge. Vet inte hur ljudkortet du har Ă€r, har ingen erfarenhet av lexicon. en bas & elgitarr Ă€r inte "line". Eftersom det Ă€r en bild pĂ„ en gitarr pĂ„ lexikon omega sĂ„ Ă€r det med största sannolikhet en DI-ingĂ„ng med hög impedans för bas & elgitarr, dĂ€r ska de dock funka utmĂ€rkt att stoppa in elgitarr & bas.
Studioman Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 en bas & elgitarr Ă€r inte "line". Eftersom det Ă€r en bild pĂ„ en gitarr pĂ„ lexikon omega sĂ„ Ă€r det med största sannolikhet en DI-ingĂ„ng med hög impedans för bas & elgitarr, dĂ€r ska de dock funka utmĂ€rkt att stoppa in elgitarr & bas. Men det stĂ„r ju pĂ„ framsidan att instrument jacket Ă€r "lĂ€nkat" eller vad man ska sĂ€ga till line 3 :S Jag ska inte sĂ€ga för mycket eftersom jag som sagt inte kan ljudkortet, sĂ„ Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ nĂ„got âșïž Intressant att lĂ€ra sig nya saker dock ^^
Claes Holmerup Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Men det stĂ„r ju pĂ„ framsidan att instrument jacket Ă€r "lĂ€nkat" eller vad man ska sĂ€ga till line 3 :S Jag ska inte sĂ€ga för mycket eftersom jag som sagt inte kan ljudkortet, sĂ„ Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ nĂ„got âșïž Intressant att lĂ€ra sig nya saker dock ^^ Kollade pĂ„ Lexicons hemsida. InstrumentingĂ„ngen har 1Mohm ingĂ„ngsimpedans - och det rĂ€cker till för att gitarren ska lĂ„ta bra. Hade det varit lĂ€gre ingĂ„ngsimpedans, sĂ„ hade du dĂ€remot behövt skaffa en DI-box för att fĂ„ det bra.
Studioman Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Kollade pÄ Lexicons hemsida. InstrumentingÄngen har 1Mohm ingÄngsimpedans - och det rÀcker till för att gitarren ska lÄta bra. Hade det varit lÀgre ingÄngsimpedans, sÄ hade du dÀremot behövt skaffa en DI-box för att fÄ det bra. Vad Àr dÄ problemet eftersom gitarren inte lÄter bra? ^^
Claes Holmerup Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Vad Ă€r dĂ„ problemet eftersom gitarren inte lĂ„ter bra? ^^ Micpreampen har 50dB gain. Inte jĂ€ttemycket numera, men inte heller för lite, utan det borde vara ok. Har du tryckt in nĂ„gon knapp för Pad? Det finns nĂ€mligen 20dB Pad enligt manualen - och 20dB Ă€r en rejĂ€l sĂ€nkning... Ăr det verkligen brusigt nĂ€r du spelar in gitarr? Ăr det inte sĂ„ att det brummar i stĂ€llet? Det Ă€r nĂ€mligen vanligt att man fĂ„r brum frĂ„n gitarren, eftersom den Ă€r "bra" pĂ„ att ta upp störningar. Om du kör mad en gammal CRT-skĂ€rm, sĂ„ stĂ€ng av skĂ€rmen medan du spelar in. Har du lĂ„genergilampor, dimmer eller trĂ„dlös telefon - eller mobiltelefon, sĂ„ Ă€r det saker som kan störa och ge upphov till brum. Om du har gitarrsladden liggande nĂ€ra nĂ„gon störningskĂ€lla, som nĂ€tdel eller vissa av störkĂ€llorna jag nĂ€mnde inna, sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ stor risk att fĂ„ in störningar i kabeln, eftersom den Ă€r obalanserad.
Studioman Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Micpreampen har 50dB gain. Inte jĂ€ttemycket numera, men inte heller för lite, utan det borde vara ok.Har du tryckt in nĂ„gon knapp för Pad? Det finns nĂ€mligen 20dB Pad enligt manualen - och 20dB Ă€r en rejĂ€l sĂ€nkning... Ăr det verkligen brusigt nĂ€r du spelar in gitarr? Ăr det inte sĂ„ att det brummar i stĂ€llet? Det Ă€r nĂ€mligen vanligt att man fĂ„r brum frĂ„n gitarren, eftersom den Ă€r "bra" pĂ„ att ta upp störningar. Om du kör mad en gammal CRT-skĂ€rm, sĂ„ stĂ€ng av skĂ€rmen medan du spelar in. Har du lĂ„genergilampor, dimmer eller trĂ„dlös telefon - eller mobiltelefon, sĂ„ Ă€r det saker som kan störa och ge upphov till brum. Om du har gitarrsladden liggande nĂ€ra nĂ„gon störningskĂ€lla, som nĂ€tdel eller vissa av störkĂ€llorna jag nĂ€mnde inna, sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ stor risk att fĂ„ in störningar i kabeln, eftersom den Ă€r obalanserad. Jag tycker det lĂ„ter som 20db padden. Ăven om det Ă€r nĂ„gon lampa eller sĂ„ som skapar lite brum i kabeln sĂ„ borde det inte skapa en sĂ„n stor störing sĂ„ det inte gĂ„r att spela in, visst det kan vara jobbigt men ^^
Beppen Postat 24 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 24 juni 2009 Fin svar och diskussioner, har haft klaffen pĂ„ micken inne pĂ„ -10db eftersom den annars tar upp mycket av datorns brumande,kollae pĂ„ ljudkortets baksida och hittade 20db padden men ska den vara intryckt eller inte för nu Ă€r den inte intryckt. Men det har jag faktiskt inte tĂ€nkt pĂ„ tack! Och har lagt alla manualer pĂ„ rad brevid sĂ€ngen sĂ„ nu ska jag lĂ€sa mig smart till söms đ Mvh
Claes Holmerup Postat 24 juni 2009 Postat 24 juni 2009 Fin svar och diskussioner, har haft klaffen pĂ„ micken inne pĂ„ -10db eftersom den annars tar upp mycket av datorns brumande,kollae pĂ„ ljudkortets baksida och hittade 20db padden men ska den vara intryckt eller inte för nu Ă€r den inte intryckt. Men det har jag faktiskt inte tĂ€nkt pĂ„ tack! Och har lagt alla manualer pĂ„ rad brevid sĂ€ngen sĂ„ nu ska jag lĂ€sa mig smart till söms đ Mvh Pad brukar aktiveras nĂ€r man trycker in knappen, sĂ„ det borde vara rĂ€tt som det Ă€r - men det gör ingen skillnad med paden pĂ„ micen med tanke pĂ„ flĂ€ktljudet. Det enda som hĂ€nder Ă€r att du drar ner utsignalen frĂ„n micen - och tvingas höja mer pĂ„ gain i preampen. Du fĂ„r precis samma effekt om du kör utan pad och har motsvarande mindre gain uppskruvad. Paden Ă€r bara till för att dĂ€mpa utsignalen frĂ„n micen om du har en vĂ€ldigt stark ljudkĂ€lla. Den kan inte hjĂ€lpa dig att bli av med brus, pĂ„ det sĂ€tt som du verkar ha rĂ€knat med. đ Om du har kraftigt flĂ€ktljud frĂ„n datorn, sĂ„ Ă€r det lĂ€mpligast att försöka skĂ€rma av det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, alternativt ha micen i ett annat rum, sĂ„ att du inte fĂ„r in flĂ€ktljudet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.