Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mitt Lexicon Omega ljudkort vill inte riktigt funka med datorn 😆 testat att spela in gitarr, midi och mick. Men funkar inge vidare Gitarr ljudet brusar och med micken spelas det in med vĂ€ldigt lĂ„gt volym. Och ibland funkar det inte alls. ( mick: studio B1, Midi: AkAI MPK 49)

Har flera musik pogram som fl studio, mixcraft, magix music maker, live6, audacity(bara mick inspelning). Men inget pogram vill liksom jobba ihopp med bÄde mick och midi ;(. Jag har tÀnkt att köpa nytt musik pogram Cakewalks home sudio 7 XL.

Men tillbaka till ljudkortet, om ingen vet hur jag ska fixa detta?

Det gÄr bra att spela in ett instrument i taget,

Ska kunna spela in vocod, midi, och el gitarr.

Ett bra ljudkort till det i en bra buget. Inte för dyrt och inte för billigt 😆

MvH

Annons
Postat (redigerat)

Hej Beppen,

Det Àr inte sÀkert att ditt ljudkort Àr sönder.

med micken spelas det in med vÀldigt lÄgt volym

Kolla i din mjukvaruförstÀrkare att nivÄn Àr rÀtt instÀlld & att fantommatningen Àr pÄ för micken.

Gitarr ljudet brusar

Kör du gitarren i line-in i kortet?

Men inget pogram vill liksom jobba ihopp med bÄde mick och mid

Vad Àr det som Àr problem med midin?

Och ibland funkar det inte alls.

Vad Àr det som inte funkar?

/Laxlaxlax, the holy knight of dont_buy_new_gear.

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Hej Beppen,

Det Àr inte sÀkert att ditt ljudkort Àr sönder.

Kolla i din mjukvaruförstÀrkare att nivÄn Àr rÀtt instÀlld & att fantommatningen Àr pÄ för micken.

Kör du gitarren i line-in i kortet?

Vad Àr det som Àr problem med midin?

Vad Àr det som inte funkar?

/Laxlaxlax, the holy knight of dont_buy_new_gear.

Okej, nu Àr det sÄ att jag Àr lite ny inom detta sÄ mjukvaruförstÀrkare ja har noll koll, men fatomen Àr igÄng.

OKej för gitarren finns det ett utang fram pÄ dÀr det stÄr instrument dÀr den koplas in.

Midin har massa med funktioner men det funkar bara med tangenterna och hjulen ;S

Postat
Okej, nu Àr det sÄ att jag Àr lite ny inom detta sÄ mjukvaruförstÀrkare ja har noll koll, men fatomen Àr igÄng.

OKej för gitarren finns det ett utang fram pÄ dÀr det stÄr instrument dÀr den koplas in.

Midin har massa med funktioner men det funkar bara med tangenterna och hjulen ;S

Okej, jag förstÄr dig. Att köpa ett nytt ljudkort kommer verkligen inte att lösa dina problem.

Vet du, du behöver lÀsa pÄ lite i bÄde manualen för ditt ljudkort och om inspelning i allmÀnhet. Mitt tips Àr att du börjar med att förstÄ dig pÄ hur mjukvarumixern fungerar och sedan fortsÀtter, en sak i taget.

MidibrÀdans övriga funktioner Àr nÄgot som du mÄste aktivera i ditt vÀrdprogram. De brukar inte vara mappade sÄdÀr utan vidare. Jag kan tyvÀrr inte det programmet du anvÀnder, men det finns antagligen hjÀlp för det i det material du fÄtt av tillverkarna eller nÄgonstans pÄ webben.

Postat

Prova Cubase LE vet jag 😉

Som laxlaxlax sa, dem övriga rattarna pĂ„ midiklaviaturen Ă€r inte standard programerade, dem fyller olika funktioner i olika pluggar 😄

Om du line'ar ett instrument sÄ mÄste "line knappen" vara intryckt, alltsÄ ska det inte vara i miclÀge. Vet inte hur ljudkortet du har Àr, har ingen erfarenhet av lexicon.

Postat
Prova Cubase LE vet jag 😆

Som laxlaxlax sa, dem övriga rattarna pĂ„ midiklaviaturen Ă€r inte standard programerade, dem fyller olika funktioner i olika pluggar 😛

Om du line'ar ett instrument sÄ mÄste "line knappen" vara intryckt, alltsÄ ska det inte vara i miclÀge. Vet inte hur ljudkortet du har Àr, har ingen erfarenhet av lexicon.

en bas & elgitarr Àr inte "line". Eftersom det Àr en bild pÄ en gitarr pÄ lexikon omega sÄ Àr det med största sannolikhet en DI-ingÄng med hög impedans för bas & elgitarr, dÀr ska de dock funka utmÀrkt att stoppa in elgitarr & bas.

Postat
en bas & elgitarr Àr inte "line". Eftersom det Àr en bild pÄ en gitarr pÄ lexikon omega sÄ Àr det med största sannolikhet en DI-ingÄng med hög impedans för bas & elgitarr, dÀr ska de dock funka utmÀrkt att stoppa in elgitarr & bas.

Men det stÄr ju pÄ framsidan att instrument jacket Àr "lÀnkat" eller vad man ska sÀga till line 3 :S

Jag ska inte sĂ€ga för mycket eftersom jag som sagt inte kan ljudkortet, sĂ„ Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ nĂ„got â˜ș Intressant att lĂ€ra sig nya saker dock ^^

Postat
Men det stÄr ju pÄ framsidan att instrument jacket Àr "lÀnkat" eller vad man ska sÀga till line 3 :S

Jag ska inte sĂ€ga för mycket eftersom jag som sagt inte kan ljudkortet, sĂ„ Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ nĂ„got â˜ș Intressant att lĂ€ra sig nya saker dock ^^

Kollade pÄ Lexicons hemsida. InstrumentingÄngen har 1Mohm ingÄngsimpedans - och det rÀcker till för att gitarren ska lÄta bra. Hade det varit lÀgre ingÄngsimpedans, sÄ hade du dÀremot behövt skaffa en DI-box för att fÄ det bra.

Postat
Kollade pÄ Lexicons hemsida. InstrumentingÄngen har 1Mohm ingÄngsimpedans - och det rÀcker till för att gitarren ska lÄta bra. Hade det varit lÀgre ingÄngsimpedans, sÄ hade du dÀremot behövt skaffa en DI-box för att fÄ det bra.

Vad Àr dÄ problemet eftersom gitarren inte lÄter bra? ^^

Postat
Vad Àr dÄ problemet eftersom gitarren inte lÄter bra? ^^

Micpreampen har 50dB gain. Inte jÀttemycket numera, men inte heller för lite, utan det borde vara ok.

Har du tryckt in nÄgon knapp för Pad? Det finns nÀmligen 20dB Pad enligt manualen - och 20dB Àr en rejÀl sÀnkning...

Är det verkligen brusigt nĂ€r du spelar in gitarr? Är det inte sĂ„ att det brummar i stĂ€llet? Det Ă€r nĂ€mligen vanligt att man fĂ„r brum frĂ„n gitarren, eftersom den Ă€r "bra" pĂ„ att ta upp störningar. Om du kör mad en gammal CRT-skĂ€rm, sĂ„ stĂ€ng av skĂ€rmen medan du spelar in. Har du lĂ„genergilampor, dimmer eller trĂ„dlös telefon - eller mobiltelefon, sĂ„ Ă€r det saker som kan störa och ge upphov till brum.

Om du har gitarrsladden liggande nÀra nÄgon störningskÀlla, som nÀtdel eller vissa av störkÀllorna jag nÀmnde inna, sÄ Àr det ocksÄ stor risk att fÄ in störningar i kabeln, eftersom den Àr obalanserad.

Postat
Micpreampen har 50dB gain. Inte jÀttemycket numera, men inte heller för lite, utan det borde vara ok.

Har du tryckt in nÄgon knapp för Pad? Det finns nÀmligen 20dB Pad enligt manualen - och 20dB Àr en rejÀl sÀnkning...

Är det verkligen brusigt nĂ€r du spelar in gitarr? Är det inte sĂ„ att det brummar i stĂ€llet? Det Ă€r nĂ€mligen vanligt att man fĂ„r brum frĂ„n gitarren, eftersom den Ă€r "bra" pĂ„ att ta upp störningar. Om du kör mad en gammal CRT-skĂ€rm, sĂ„ stĂ€ng av skĂ€rmen medan du spelar in. Har du lĂ„genergilampor, dimmer eller trĂ„dlös telefon - eller mobiltelefon, sĂ„ Ă€r det saker som kan störa och ge upphov till brum.

Om du har gitarrsladden liggande nÀra nÄgon störningskÀlla, som nÀtdel eller vissa av störkÀllorna jag nÀmnde inna, sÄ Àr det ocksÄ stor risk att fÄ in störningar i kabeln, eftersom den Àr obalanserad.

Jag tycker det lÄter som 20db padden.

Även om det Ă€r nĂ„gon lampa eller sĂ„ som skapar lite brum i kabeln sĂ„ borde det inte skapa en sĂ„n stor störing sĂ„ det inte gĂ„r att spela in, visst det kan vara jobbigt men ^^

Postat

Fin svar och diskussioner, har haft klaffen pĂ„ micken inne pĂ„ -10db eftersom den annars tar upp mycket av datorns brumande,kollae pĂ„ ljudkortets baksida och hittade 20db padden men ska den vara intryckt eller inte för nu Ă€r den inte intryckt. Men det har jag faktiskt inte tĂ€nkt pĂ„ tack! Och har lagt alla manualer pĂ„ rad brevid sĂ€ngen sĂ„ nu ska jag lĂ€sa mig smart till söms 😄 Mvh

Postat
Fin svar och diskussioner, har haft klaffen pĂ„ micken inne pĂ„ -10db eftersom den annars tar upp mycket av datorns brumande,kollae pĂ„ ljudkortets baksida och hittade 20db padden men ska den vara intryckt eller inte för nu Ă€r den inte intryckt. Men det har jag faktiskt inte tĂ€nkt pĂ„ tack! Och har lagt alla manualer pĂ„ rad brevid sĂ€ngen sĂ„ nu ska jag lĂ€sa mig smart till söms 😄 Mvh

Pad brukar aktiveras nÀr man trycker in knappen, sÄ det borde vara rÀtt som det Àr - men det gör ingen skillnad med paden pÄ micen med tanke pÄ flÀktljudet. Det enda som hÀnder Àr att du drar ner utsignalen frÄn micen - och tvingas höja mer pÄ gain i preampen.

Du fĂ„r precis samma effekt om du kör utan pad och har motsvarande mindre gain uppskruvad. Paden Ă€r bara till för att dĂ€mpa utsignalen frĂ„n micen om du har en vĂ€ldigt stark ljudkĂ€lla. Den kan inte hjĂ€lpa dig att bli av med brus, pĂ„ det sĂ€tt som du verkar ha rĂ€knat med. 🙁

Om du har kraftigt flÀktljud frÄn datorn, sÄ Àr det lÀmpligast att försöka skÀrma av det pÄ nÄgot sÀtt, alternativt ha micen i ett annat rum, sÄ att du inte fÄr in flÀktljudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.