vaguely Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Tjabba jag har cubase SX och jag har ett problem. när jag tex har spelat in en gitarr och ska lägga på en till gitarr eller bas eller vad som helst så låter det bra medans jag spelar in. men när jag ska spela upp det sen och lyssna så låter det väldigt osyncat. kanske inte jättemycket men det märks ju helt klart. nån ssom har tips om hur jag kan lösa det? vore synnerligen angenämt
Kringlan Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 (redigerat) Ligger den första inspelningen i takt med metronomen? Verkar egendomligt att det skulle bli din andra inspelning som blir osyncad. Dra på click och spela in. och kolla ifall allt ligger där det ska. Det borde det inte göra om det är osyncat. [edit] Måste börja från grunden när man löser problem. 😄 Om det nu är så att den är förstainspelningen är osyncad mot metronomen skulle jag börja med att kolla ASIO inställningarna. Tror den ligger under devices. Redigerat 11 december 2004 av Kringlan
Claes Holmerup Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Du har antagligen hittat fenomentet "Latency", som är oundvikligt om du inte har ett ljudkort som kan ge dig lyssning utan latency, alternativt en mixer eller annat som gör att du kan monitorlyssna utan att gå in via datorn. Synkproblem kan också bero på "Emulerade portar". Sökfunktionen i forumet är en bra uppfinning... 😕
Kringlan Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Jag måste bara påpeka att jag har haft liknande problem och jag har sökt och sökt efter svar men hittar inga vettiga. Ni verkar ofta förutsätta att alla människor vet vad "emulerade portar" är och liknande. 😕
Claes Holmerup Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Emulerade portar: Gå till sökfunktionen och skriv in emulerade under "Sök efter nyckelord". Ändra "Sök inlägg från..." till "idag" och "äldre". Klicka på knappen "Genomför sökning". Förklaringar finns i trådarna... 😕 Samma sak kan du göra med latency också...
vaguely Postat 11 december 2004 Trådstartare Postat 11 december 2004 hittade detta: 1. Double-click on "My computer" that are on the desktop 2. Double-click Systemdisk 3. Double-click Programfiles 4. Double-click Steinberg 5. Double-click Cubase SX/SL/N2 6. Double-click MIDI port Enabler 7. Left click once the file Ignoreportfilter 8. Press Ctrl+C 9. Press backspace(erasebutton) Then you will go back to Cubase SX/SL/N2 folder 10. Press Ctrl+V, Now the file Ignoreportfilter has been copied to the Cubase SX/SL/N2 folder 11. Start Cubase make sure to goto Device setup and take away the emulated midi ports in directmusic. men det är ju inte midi jag har problem med. använder inte ens midi.. Och jag kunde heller inte hitta MIDI port Enabler (punkt 6)
Palm (oregistrerad) Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Vliket ljudkort o vilken release av SX?? /P
vaguely Postat 12 december 2004 Trådstartare Postat 12 december 2004 det är cubase sx 2.0.1 ljudkortet är ett som följde med datorn när jag köpte den i somras: SoundMax
Diwic Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 För att rätta till problemet i efterhand kan du välja den lilla "klockan" under volume och pan, där kan du flytta spåren i tid... // David
Palm (oregistrerad) Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Nytt ljudkort. Eller testa en annan drivis iaf, se tex. http://forum.cubase.net/forum/Forum5/HTML/014453.html
vaguely Postat 14 december 2004 Trådstartare Postat 14 december 2004 jag tycker det är väldigt märkligt att det blir såhär. för min tidigare dator som var mycket sämre, både ljudkortet och själva datorn (266 mhz osv). Med den datorn hade jag inga som helst problem med att det blev osyncat. jag skulle vilja testa sånt där med emulerade portar och drivrutiner och så men jag vet inte hur man gör och vilka inställningar man ska ha i programmet. skulle va oerhört tacksam om ni kunde ge tips och förklarar hur man gör. jag är nämligen inte så haj på datorer.
Kringlan Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 (redigerat) Ok.. är altl ljud osyncat?, Har du testat medd metronomen?.. När du spelar in har du delay? eller latency?.. om du är osäker över metronomen lägg in en beat, spela in i takten lyssna och se om det ligger i takten.. Gör det itne det kålla ASIO inställningarna under devices, Det borde vara det första. Installera inte om drivrutinerna om du itne VET att det inte är fel i cubase. Redigerat 14 december 2004 av Kringlan
vaguely Postat 15 december 2004 Trådstartare Postat 15 december 2004 jo, tips om asio-inställningar har jag fått en del.. jag har kollat på dem men jag vet inte hur jag ska ställa in dem för att det kanske ska bli bättre...
vaguely Postat 15 december 2004 Trådstartare Postat 15 december 2004 och det är inte osyncat när jag spelar in, bara om jag har monitor på. då blir det ett par sekunders latency. jag hör ju gitarren även om jag inte har monitor på. och när jag spelar in så ligger det precis i takt men när jag spelar upp det sen ligger det i otakt.
vaguely Postat 19 december 2004 Trådstartare Postat 19 december 2004 att ladda hem asioforall löste mitt problem.
jesper (oregistrerad) Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Samla pengar till ett skapligt ljudkort. Antar att det är en Dell-dator du har och det ljudkortet är inte det bästa att spela in musik med. Har ett själv nämligen! Du kommer inte ångra dig...
vaguely Postat 21 december 2004 Trådstartare Postat 21 december 2004 japp, tack palm för att du förde mig in i ljuset! har ingen dell, vet i fan vad det är jag har. hade tänkt köpa ett ljudkort i vår nån gång. har dock ingen aning om vad för nåt, ska försöka hitta nån hyfsat billigt
Palm (oregistrerad) Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Finns massor på forat om ljudkort om du söker lite.. en dryg tusing får du nog räkna med för ett budgetkort med fokus på musik. Lycka till..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.