Jump to content
Annons

Multieffekt för både bas och gitarr

Recommended Posts

dystopi (oregistrerad)
Postat

Hej!

Först och främst vill jag bara poängtera att jag är en total newbie när det gäller multieffektboxar, så ni får ha tålamod med mig ^^

Så, min fråga är om det finns multieffektboxar som fungerar bra både till elbas och elgitarr. Ekonomisk som jag är skulle det vara praktiskt om man slapp köpa två. Jag har inga krav på super-kvalité, utan söker endast något som ger instrumenten något litet extra.

Har ni några tips?

Annons
Postat

Kolla effektboxar för bas. Med lite småjusteringar kan de funka fint till gitarr åxå. Använder själv en ZOOM 605 (tror jag det är) till både bas, gitarr och körpålägg. Sprang lös på 900:- när jag införskaffade den för ett par år sedan... 😄

Postat (redigerat)

Omvänt, så brukar det gå att skruva till många av multieffektboxarna för gitarr så att dom passar bas också. Har faktiskt inte provat det själv (brukar nöja mig med midi-bas...), men det är något som brukar påpekas i många tester. Kommer ihåg att Boss VF-1 fick väldigt bra kritik just för basljudet (fast det var en gitarrburk), men jag tror inte att dom tillverkas längre. Men du kanske kan hitta en begagnad?

Jag hittade två på Vendolin:

http://www.vendolin.se/annons.php?128248

http://www.vendolin.se/annons.php?126679

Fast det förutsätter kanske att man gillar Boss-pedaler i allmänhet? Jag har aldrig riktigt kommit överens med dom.

Edit: Om det inte behöver vara hårdvaruboxar så funkar Amplitude alldeles utmärkt för både bas och gitarr.

Redigerat av JJRockford
Postat

Jag har spelat in både bas och elgitarr genom en Behringer V-Amp direkt in i ljudkortet och varit nöjd med resultatet.

En begagnad V-amp hittar du billigt på t.ex Vendolin.

Postat
Edit: Om det inte behöver vara hårdvaruboxar så funkar Amplitude alldeles utmärkt för både bas och gitarr.

Tror Herr Rockford menade Amplitube 😕

Postat

Tror Herr Rockford menade Amplitube 🙂

Det stämmer 😉

Freddie intygar nog annars säkert om att AmplituBe verkligen fungerar jättebra för både gitarr och bas, även i proffesionella sammanhang.

dystopi (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar! Nu har jag nog blivit lite klokare på området.

Jag kanske ska specifiera mig lite:

Effektboxen ska nästan enbart användas till förstärkare, alltså ingen studioinspelning. Vidare ska den användas i ett band som lirar hardcore/metal/punk i gränslandet mellan Rage against the machine och Refused (märk väl: två band som flitigt använder diverse bas-/gitarreffekter).

Är det fortfarande v-amp och POD som gäller? Isåfall, vilken av dem?

Postat

V-amp och POD är ju egentligen tänkta som inspelningsenheter. Men går det att stänga av preamp-delen och högtalarsimuleringen (ingen aning om ifall det gör det?) så funkar det ju alldeles utmärkt som vanlig effektbox. Alternativt att man inte stänger av preamp-sektionen, men kopplar in boxen direkt in i förstärkarens effektloop, på "FX return".

Behringer V-amp och Line6 POD är ju några väldigt vanliga, men det finns ju varianter från Yamaha (har en DG-stomp själv som jag är väldigt nöjd med), Digitech, Johnson o s v.

• 4 veckor senare...
Postat
Tack för alla svar! Nu har jag nog blivit lite klokare på området.

Jag kanske ska specifiera mig lite:

Effektboxen ska nästan enbart användas till förstärkare, alltså ingen studioinspelning. Vidare ska den användas i ett band som lirar hardcore/metal/punk i gränslandet mellan Rage against the machine och Refused (märk väl: två band som flitigt använder diverse bas-/gitarreffekter).

Är det fortfarande v-amp och POD som gäller? Isåfall, vilken av dem?

Tror att du blir nöjd oavsett vilken du använder. Kolla i närmsta musikeraffär (där man säljer musiker? Huh? ... hm). Jag blev rekommenderad en POD då jag var ute efter en box för inspelning, tydligen så är V-AMP bättre lämpad för live. Men smaken är alltid som baken, så spring nu, spring o testa! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.