Jump to content
Annons

tips på interntljudkort?

Recommended Posts

metaldivider (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vill köpa ett internt ljudkort för max 2500 kr. Nån´ som har ett tips? Skall spela in enkla demos(rock).

Är det någon som har ett beg liggandes någonstans så Let me know!

(diskussionen externt-internt är inte av intresse)

Annons
Postat

Jag köpte ett beg. Juli@ för 500:- på Blocket. Köpte en Tube Mp på fuzz gitarrmässan för 350:- som jag kopplar till. Den har fantommatning. Tycker jag fått bra ljud till liten peng. 🙂

Postat
Skall spela in enkla demos(rock).

Hur?

Det underlättar för oss om vi vet vad du tänker göra. Din fråga rymmer allt från "vi kanske lajnar allt från mitt lilla mixerbords 2tr" till "8 mikpreamps på kortet givetvis"

Postat
Hur?

Det underlättar för oss om vi vet vad du tänker göra. Din fråga rymmer allt från "vi kanske lajnar allt från mitt lilla mixerbords 2tr" till "8 mikpreamps på kortet givetvis"

jo, tänkte köra någon drumsoftware, samt line in med gurra/bas. Något gitarrprogram, ex guitarrigg samt cubase(helst). Ev sång på det. Finns ju Ljudkort MAudio DELTA 1010 LT på Musikborsen men det var ju det här med 'fantommatning' etc.

Postat (redigerat)
jo, tänkte köra någon drumsoftware, samt line in med gurra/bas. Något gitarrprogram, ex guitarrigg samt cubase(helst). Ev sång på det. Finns ju Ljudkort MAudio DELTA 1010 LT på Musikborsen men det var ju det här med 'fantommatning' etc.

Det låter inte som du behöver 10in/10ut (som det är på delta 1010LT) utan bara en eller två ingångar o två ut. Åke's förslag är ett bra och billigt.

Alltså, Ett enkelt ljudkort såsom "ESI Juli@" / "EMU 0404" / "M-audio Audiophile 24/96" och en enkel preamp som även har DI såsom "Art Tube MP" / "Studio Projects VBT1" m.m .. Det skulle nog funka bra tippar jag =)

Redigerat av Limpan
Postat
Jag köpte ett beg. Juli@ för 500:- på Blocket. Köpte en Tube Mp på fuzz gitarrmässan för 350:- som jag kopplar till. Den har fantommatning. Tycker jag fått bra ljud till liten peng. 😆

ok, men vad använder du inne i datorn. Cubase? Guitarrig? Vill helst köra på dom. Har du några problem med latency/fördröjningar när du spelar in ex gitarr. Bara det är bra genomströmning o inte klabbar så är ljudet inte så viktigt. (kör ett intstrument i taget)

Postat

M-audio Audiophile 192 kan vara ett annat alternativ som har något bättre omvandlare än M-audio Audiophile 24/96 och även kör balanserat istället för obalanserat.

Postat (redigerat)
jo, tänkte köra någon drumsoftware, samt line in med gurra/bas. Något gitarrprogram, ex guitarrigg samt cubase(helst). Ev sång på det.

Gitarringång har jag inte sett på något internt kort, så jag skulle föreslå en preamp vid sidan om det interna kortet.

E-MU 1212 ger dig två analoga balanserade in-/utgångar, 8 ch ADAT samt SPDIF.

Gitarr, bas och sångmik kopplar du till en Studio Projects VTB1 (mikpreamp) och sen lajnar till ljudkortet.

--------------------

I övrigt skulle jag faktiskt föreslå ett externt ljudkort, då utbudet av externa kort är större och mer prisvärda. Jämför t ex ovanstående med ett Line6 POD Studio UX2. Visserligen inte rör i preampen, men gitarrprogram/förstärkarmodelleringar följer med i köpet.

Redigerat av Linus
Postat
Gitarringång har jag inte sett på något internt kort, så jag skulle föreslå en preamp vid sidan om det interna kortet.

E-MU 1212 ger dig två analoga balanserade in-/utgångar, 8 ch ADAT samt SPDIF.

Gitarr, bas och sångmik kopplar du till en Studio Projects VTB1 (mikpreamp) och sen lajnar till ljudkortet.

--------------------

I övrigt skulle jag faktiskt föreslå ett externt ljudkort, då utbudet av externa kort är större och mer prisvärda. Jämför t ex ovanstående med ett Line6 POD Studio UX2. Visserligen inte rör i preampen, men gitarrprogram/förstärkarmodelleringar följer med i köpet.

har sneglat lite på det kortet(1212) faktiskt. Verkade schysst. Men du säger alltså man måste ha en preamp till den? Blir inte bra utan?

Hade tänkt satsta på något externt senare, riktigt bra men det skall vara firewire och det har jag inte nu på mitt moderkort. Får bli när datorn uppdateras. Just nu är det bara 'känna på', har ju vanliga inspelningsgrejor, portas, mixer etc, men vill gärna lära mig ex cubase etc

Postat
Men du säger alltså man måste ha en preamp till den? Blir inte bra utan?
Har kortet inte preamp så kan du inte plugga in mikrofoner eller gitarren...
Hade tänkt satsta på något externt senare, riktigt bra men det skall vara firewire och det har jag inte nu på mitt moderkort.
Köp en firewirekontroller på PCI-kort? Då kan du välja det firewire-chipset du vill ha och gå direkt på ett interface som erbjuder ännu mer.
Postat

Juli@ kortet har både balanserad och obalanserade in och utgångar. Obalanserade med Rca balanserade med tele. Man kan vända kortet på rca på ena sidan tele på andra. Det går inte att köra balanserade och obalanserade samtidigt. "swappable socket (Unbalanced RCA with -10dBv or Balanced TRS with +4dBu )" Vad menas med -10 och +4. Får man högre ljud med balanserad?

Postat
Juli@ kortet har både balanserad och obalanserade in och utgångar. Obalanserade med Rca balanserade med tele. Man kan vända kortet på rca på ena sidan tele på andra. Det går inte att köra balanserade och obalanserade samtidigt. "swappable socket (Unbalanced RCA with -10dBv or Balanced TRS with +4dBu )" Vad menas med -10 och +4. Får man högre ljud med balanserad?

Om jag har fattat detta rätt... -10dBv och +4dBu har egentligen inget med balanseringen att göra, utan det är bara två standarder på signalstyrka. Oftast är det som det står: obalanserat -10dBv och balanserat +4dBu, vilket gör att om du har t.ex en enkel obalanserad mixer som slår upp på nollan (börjar klippa) innan signalen i datorn gör det så ska du antagligen ändra ljudkortet till den "obalanserade" standarden -10dBv, då kommer mixern och datorn vara på ungefär "samma nivå" vilket gör det lättare att ställa nivåer å grejer. Är det tvärtom att det slår upp på nollan i ljudkortet långt före mixern klipper så ska du ha den andra "signal-standarden"... typ så iaf...

/L

Postat

kollade in Juli kortet och jag greppar inte riktigt det där med "vända kortet". Vad menar dom? Sitter kortet fast hela tiden i datorn? Eller ska man in och juxa med den varenda en gång.

Postat
kollade in Juli kortet och jag greppar inte riktigt det där med "vända kortet". Vad menar dom? Sitter kortet fast hela tiden i datorn? Eller ska man in och juxa med den varenda en gång.

Det är inte meningen att du ska hålla på å vända kortet titt som tätt.. Det är mest en bekvämlighet när du installerar kortet att du har valfriheten att få obalanserade RCA-anslutningar eller balanserade TRS-anslutningar... Beroende på vad du har tillkopplat så kanske det ena passar bättre eller sämre. Den delen som sitter fast i PCI-slotten är dock alltid åt samma håll, men kortet går att "dela" på och du kan då vända på det så att du får tillgång till de andra anslutningarna.

Ta en titt på: http://www.esi-audio.com/products/julia/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.