Jump to content
Annons

Recommended Posts

Ludde46 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej

Sitter hÀr och funderar pÄ ett nytt ljudkort till PT och undrar om det finns nÄgon hÀr som kör M-audio profire 2626?

För-nackdelar?

det jag har lÀst verkar lovande, men finns det nÄgon med erfarnhet som kan tycka till, sÄ ?

Ha de gött !!

Redigerat av Ludde46
Annons
Postat

Jag har nu kört med Profire 2626 i nÄgon mÄnad. Ljudkortet fungerar ypperligt i Cubase, Reaper, och inte minst i PT M-Powered 8.

Preamparna Àr helt ok, rÀtt lite gainutrymme, man fÄr vrida pÄ ganska mycket om man har svagare ljudkÀllor som ska spelas in. UtnivÄn Àr inte heller lika bra som pÄ mitt gamla Fireface, men helt klart tillrÀckligt, detta Àr ju ÀndÄ ett lite billigare kort. Jag har Àn sÄ lÀnge bara testat de analoga ingÄngarna, dÄ adat-utrustningen anvÀnds pÄ jobbet just nu, men jag tror inte det ska vara nÄgra problem att anvÀnda dessa med 2626an. Mixer- och Routerfunktionerna i mjukvaran Àr lÄngt mycket mer intiutiva och nybörjarvÀnliga Àn RMEs programvara, men i mina ögon saknar ÀndÄ M-Audios program nÄgra av de finesserna RMEs motsvarighet har.

Mjukvaran verkar stabil (i win XP), och inga firewire-relaterade problem har dykt upp. PÄ Gearslutz har det diskuterats en hel del, fram och tillbaka om diverse "fel" pÄ kortet, drivare och sÄdant. Det mesta av detta gÄr att förklara som anvÀndarfel, eller dÄliga FW-styrkretsar. Jag kör med ett FW-kort med TI-chipset och har inte upplevt ett enda skumt problem. De gÄnger saker har brÄkat Àr det jag sjÀlv som varit klÄfingrig.

Profire 2626 Àr, Àn sÄ lÀnge, helt rÀtt för mig och min projektstudio, den levererar precis det jag behöver, varken mer eller mindre. Att den sedan gÄr att hitta för bra pris (pÄ t.ex. www.dv247.com) gör ju inte saken sÀmre.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

verkar lovande....invĂ€ntar rapporter 🙁

Postat

Jag kör 2626:an med en d8, har gjort det nu i ett par mÄnader. mÄste sÀga att det funkar kanon, har testat andra lösningar men till ett sÄ lÄgt pris hittar du inget bÀttre. Spela in i stort sett varje dag och det krÄnglar aldrig, och som tidigare nÀmn Àr routingfunktionerna lÀttanvÀnda och tillrÀckliga. jag kör kortet i logic, och det har aldrig krÄnglat, vet dock inte med pt m-powered.

det enda irriterade Àr att hörlursutgÄng 1 Àr beroende av master-ratten, sÄ hörlursvolymen pÄverkas nÀr du justerar mastervolymen. dock kör jag en extern hörlursförstÀrkare sÄ för mig Àr det inget problem.

rekomenderar varmt profire 2626!

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

ja.dÄ fÄr det nog bli en sÄn sÄ smÄningom...en frÄga till dock, de sÀger att kortet har 26 in/outs samtidigt, fÄr man dÄ med en sÄndÀringa kabelhosa..med alla in och utgÄngar som jag har pÄ mitt 1010lt?

Tjena Thome, ser du Ă€r frĂ„n Helsingborg, det Ă€r jag ocksĂ„ 🙂

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Ser ut som man behöver köpa till tvĂ„ adats- preamps för att fĂ„ 26 in 😄, jaja.....dĂ„ fĂ„r man vĂ€l göra det 😛

Postat
Ser ut som man behöver köpa till tvĂ„ adats- preamps för att fĂ„ 26 in 😄, jaja.....dĂ„ fĂ„r man vĂ€l göra det 😛

Du kan bara anvÀnda 18 i/o i PT-M-powered ÀndÄ :/ SÄ det rÀcker med en adat expansion med preampar.

Postat

Hej!

Jag har anvÀnt min pf2626 med i princip enbart Pro Tools 8 sen den knappt kommit ut. Jag har ett vÀldigt tidigt exemplar som jag köpte i maj förra Äret.

Jag spelar oftast in konserter med den och synkar mot extern hÄrdvara. Det har fungerat sÄdÀr, mÄste jag sÀga. Ibland vÀldigt bra och stabilt. Ibland har jag fÄtt gigantiska synkfel utan synbar anledning; alla apparater indikerar synk. Det kan vara ett fel med min enhet - jag vet inte Àn.

- Om du ska fÄ 26 mikingÄnar behöver du 2x8 ch via ADAT och 2ch via S/PDIF utöver de 8 inbyggda.

- Preamparna Àr sÄdÀr. För mitt behov - klassisk musik - duger de bara till publikmikar. Alldeles för brusiga annars. För lite högre intesitet fungerar de sÀkert bra.

- Om du ska fÄ 26 analoga ut mÄste du köra 2x8 ch via ADAT och 2ch via S/PDIF utöver de 8 inbyggda.

- HörlursutgÄngarna Àr - i motsats till vad vissa hÀvdar - inte alls beroende av masterratten. Det finns en utmÀrkt instÀllning i den dugliga programvaran som bestÀmmer vilka utgÄngar som ska kontrolleras av masterratten. DÀremot kommer utgÄngarna 1/2 vara samma signal som hörlur 1, och 3/4 samma som hörlur 2.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

hmm....verkar som man behöver en massa kringutrusttning för att det skall funka med 2626...verkar som det nÀstan Àr bÀttre att

köpa ett m-audio delta 1011lt till och synka tvÄ kort ?

Postat (redigerat)

m-powered kan bara anvÀnda sig av ett ljudkort Ät gÄngen.

Men om du ska anvÀnda dig av ett annat daw sÄ Àr m-audio pci-korten grymt lÀtta synka ihop upp till 4 st.

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)
hmm....verkar som man behöver en massa kringutrusttning för att det skall funka med 2626...verkar som det nÀstan Àr bÀttre att

köpa ett m-audio delta 1011lt till och synka tvÄ kort ?

1010LT har ju bara tvÄ preamps, sÄ det mÄste du ju köpa extra. Dessutom sÄ stödjer inte protools flera ljudkort sÄ du kan inte koppla ihop tvÄ 1010 Ä köra det i PT. SjÀlv hoppas jag snart fÄ hem Delta 1010 (stora modellen)

EDIT: apep hann före.. =)

Redigerat av Limpan
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

jaja..ibland blir det lite fel nĂ€r man tĂ€nker 😆, visste ju att PT-mp bara stödjer ett ljudkort....

DĂ„ Ă€r jag nog tebax pĂ„ banan igen och tĂ€nker 2626 med ett adat preamp 😛

Postat
jaja..ibland blir det lite fel nĂ€r man tĂ€nker 🙂 , visste ju att PT-mp bara stödjer ett ljudkort....

DĂ„ Ă€r jag nog tebax pĂ„ banan igen och tĂ€nker 2626 med ett adat preamp 🙂

Behöver du fler Àn Ätta kanaler sÄ Àr det ju ProFire 2626 eller Digi 003 som finns att vÀlja pÄ, typ, och förstÄs dÄ project mix, som dock e lite dyrare.

...eller sÄ kan du köpa ProFire Lightbridge, och valfria externa preamps till den:

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProF...ightbridge.html

den kostar ca 4100kr hos tysken 😉

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

sÄ om jag vill ha 26 in/out i en annan DAW sÄ e det ok...men om jag nu vill köra 18 IN/OUTS frÄn Pt M-powered

sÄ mÄste jag alltsÄ ha en A-dat preamp för mina insingnaler....och en annan adat för mina utsignaler......

I alla fall sĂ„ jag fattar det 😏

Postat (redigerat)
sÄ om jag vill ha 26 in/out i en annan DAW sÄ e det ok...men om jag nu vill köra 18 IN/OUTS frÄn Pt M-powered

sÄ mÄste jag alltsÄ ha en A-dat preamp för mina insingnaler....och en annan adat för mina utsignaler......

I alla fall sĂ„ jag fattar det 😛

Ja om du behöver 18 utgÄngar sÄ mÄste du ju skaffa en (eller tvÄ) extra DA-omvandlare (adat-kopplad)

Tror ProFire Lightbridge bara har tvÄ analoga utgÄngar. ProFire 2626 har Ätta analoga utgÄngar.

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

I alla fall sĂ„ jag fattar det 😛

du mÄste kolla med de olika programmen om hur mÄnga kanaler man kan spela in samtidigt.

för att fÄ mer Àn 8 kanaler via profire 2626 behöver du adat eller s/pdif oavsett daw

för att fÄ 18kanaler behövs det antingen 2adat(16kanaler) extra eller 1adat(8kanaler)+1s/pdif(2kanaler)

endast en adat ger totalt 16kanaler!

flera adat-enheter har bÄde in/out samtidigt tror jag sÄ dÄ behöver du inte köpa extra för utgÄngarna

Redigerat av spass
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Jag tackar för alla svar, nu har jag lite mer att gÄ pÄ...

Ha det gött

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.