Jump to content
Annons

Recommended Posts

Ludde46 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej

Sitter här och funderar på ett nytt ljudkort till PT och undrar om det finns någon här som kör M-audio profire 2626?

För-nackdelar?

det jag har läst verkar lovande, men finns det någon med erfarnhet som kan tycka till, så ?

Ha de gött !!

Redigerat av Ludde46
Annons
Postat

Jag har nu kört med Profire 2626 i någon månad. Ljudkortet fungerar ypperligt i Cubase, Reaper, och inte minst i PT M-Powered 8.

Preamparna är helt ok, rätt lite gainutrymme, man får vrida på ganska mycket om man har svagare ljudkällor som ska spelas in. Utnivån är inte heller lika bra som på mitt gamla Fireface, men helt klart tillräckligt, detta är ju ändå ett lite billigare kort. Jag har än så länge bara testat de analoga ingångarna, då adat-utrustningen används på jobbet just nu, men jag tror inte det ska vara några problem att använda dessa med 2626an. Mixer- och Routerfunktionerna i mjukvaran är långt mycket mer intiutiva och nybörjarvänliga än RMEs programvara, men i mina ögon saknar ändå M-Audios program några av de finesserna RMEs motsvarighet har.

Mjukvaran verkar stabil (i win XP), och inga firewire-relaterade problem har dykt upp. På Gearslutz har det diskuterats en hel del, fram och tillbaka om diverse "fel" på kortet, drivare och sådant. Det mesta av detta går att förklara som användarfel, eller dåliga FW-styrkretsar. Jag kör med ett FW-kort med TI-chipset och har inte upplevt ett enda skumt problem. De gånger saker har bråkat är det jag själv som varit klåfingrig.

Profire 2626 är, än så länge, helt rätt för mig och min projektstudio, den levererar precis det jag behöver, varken mer eller mindre. Att den sedan går att hitta för bra pris (på t.ex. www.dv247.com) gör ju inte saken sämre.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

verkar lovande....inväntar rapporter 🙁

Postat

Jag kör 2626:an med en d8, har gjort det nu i ett par månader. måste säga att det funkar kanon, har testat andra lösningar men till ett så lågt pris hittar du inget bättre. Spela in i stort sett varje dag och det krånglar aldrig, och som tidigare nämn är routingfunktionerna lättanvända och tillräckliga. jag kör kortet i logic, och det har aldrig krånglat, vet dock inte med pt m-powered.

det enda irriterade är att hörlursutgång 1 är beroende av master-ratten, så hörlursvolymen påverkas när du justerar mastervolymen. dock kör jag en extern hörlursförstärkare så för mig är det inget problem.

rekomenderar varmt profire 2626!

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

ja.då får det nog bli en sån så småningom...en fråga till dock, de säger att kortet har 26 in/outs samtidigt, får man då med en såndäringa kabelhosa..med alla in och utgångar som jag har på mitt 1010lt?

Tjena Thome, ser du är från Helsingborg, det är jag också 🙂

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Ser ut som man behöver köpa till två adats- preamps för att få 26 in 😄, jaja.....då får man väl göra det 😛

Postat
Ser ut som man behöver köpa till två adats- preamps för att få 26 in 😄, jaja.....då får man väl göra det 😛

Du kan bara använda 18 i/o i PT-M-powered ändå :/ Så det räcker med en adat expansion med preampar.

Postat

Hej!

Jag har använt min pf2626 med i princip enbart Pro Tools 8 sen den knappt kommit ut. Jag har ett väldigt tidigt exemplar som jag köpte i maj förra året.

Jag spelar oftast in konserter med den och synkar mot extern hårdvara. Det har fungerat sådär, måste jag säga. Ibland väldigt bra och stabilt. Ibland har jag fått gigantiska synkfel utan synbar anledning; alla apparater indikerar synk. Det kan vara ett fel med min enhet - jag vet inte än.

- Om du ska få 26 mikingånar behöver du 2x8 ch via ADAT och 2ch via S/PDIF utöver de 8 inbyggda.

- Preamparna är sådär. För mitt behov - klassisk musik - duger de bara till publikmikar. Alldeles för brusiga annars. För lite högre intesitet fungerar de säkert bra.

- Om du ska få 26 analoga ut måste du köra 2x8 ch via ADAT och 2ch via S/PDIF utöver de 8 inbyggda.

- Hörlursutgångarna är - i motsats till vad vissa hävdar - inte alls beroende av masterratten. Det finns en utmärkt inställning i den dugliga programvaran som bestämmer vilka utgångar som ska kontrolleras av masterratten. Däremot kommer utgångarna 1/2 vara samma signal som hörlur 1, och 3/4 samma som hörlur 2.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

hmm....verkar som man behöver en massa kringutrusttning för att det skall funka med 2626...verkar som det nästan är bättre att

köpa ett m-audio delta 1011lt till och synka två kort ?

Postat (redigerat)

m-powered kan bara använda sig av ett ljudkort åt gången.

Men om du ska använda dig av ett annat daw så är m-audio pci-korten grymt lätta synka ihop upp till 4 st.

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)
hmm....verkar som man behöver en massa kringutrusttning för att det skall funka med 2626...verkar som det nästan är bättre att

köpa ett m-audio delta 1011lt till och synka två kort ?

1010LT har ju bara två preamps, så det måste du ju köpa extra. Dessutom så stödjer inte protools flera ljudkort så du kan inte koppla ihop två 1010 å köra det i PT. Själv hoppas jag snart få hem Delta 1010 (stora modellen)

EDIT: apep hann före.. =)

Redigerat av Limpan
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

jaja..ibland blir det lite fel när man tänker 😆, visste ju att PT-mp bara stödjer ett ljudkort....

Då är jag nog tebax på banan igen och tänker 2626 med ett adat preamp 😛

Postat
jaja..ibland blir det lite fel när man tänker 🙂 , visste ju att PT-mp bara stödjer ett ljudkort....

Då är jag nog tebax på banan igen och tänker 2626 med ett adat preamp 🙂

Behöver du fler än åtta kanaler så är det ju ProFire 2626 eller Digi 003 som finns att välja på, typ, och förstås då project mix, som dock e lite dyrare.

...eller så kan du köpa ProFire Lightbridge, och valfria externa preamps till den:

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProF...ightbridge.html

den kostar ca 4100kr hos tysken 😉

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

så om jag vill ha 26 in/out i en annan DAW så e det ok...men om jag nu vill köra 18 IN/OUTS från Pt M-powered

så måste jag alltså ha en A-dat preamp för mina insingnaler....och en annan adat för mina utsignaler......

I alla fall så jag fattar det 😏

Postat (redigerat)
så om jag vill ha 26 in/out i en annan DAW så e det ok...men om jag nu vill köra 18 IN/OUTS från Pt M-powered

så måste jag alltså ha en A-dat preamp för mina insingnaler....och en annan adat för mina utsignaler......

I alla fall så jag fattar det 😛

Ja om du behöver 18 utgångar så måste du ju skaffa en (eller två) extra DA-omvandlare (adat-kopplad)

Tror ProFire Lightbridge bara har två analoga utgångar. ProFire 2626 har åtta analoga utgångar.

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

I alla fall så jag fattar det 😛

du måste kolla med de olika programmen om hur många kanaler man kan spela in samtidigt.

för att få mer än 8 kanaler via profire 2626 behöver du adat eller s/pdif oavsett daw

för att få 18kanaler behövs det antingen 2adat(16kanaler) extra eller 1adat(8kanaler)+1s/pdif(2kanaler)

endast en adat ger totalt 16kanaler!

flera adat-enheter har både in/out samtidigt tror jag så då behöver du inte köpa extra för utgångarna

Redigerat av spass
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Jag tackar för alla svar, nu har jag lite mer att gå på...

Ha det gött

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.