Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man har använt flera micar vid inspelning av ett instrument och det kan uppstå fasfel, hur vet man vilken kanal man ska fasvända?

Annons
Postat

T.ex. vid truminspelning brukar jag utgå från överhänget. Sen provar jag i princip varje trumma för sig tillsammans med OH för att se vad som låter bäst. Virveln är extra känslig, eftersom den även hörs med i hi-hat och baskagge och vice versa, så där kan man få prova med ännu fler mickar uppe.

Men den gyllene regeln gäller ändå: lyssna för bövelen! 😛

drloop (oregistrerad)
Postat

Är det ingen som zoomar in vågformerna i sin DAW?

Postat

Säkert.. Men frågan är ju fortfarande vilken av vågformerna som är "ur fas" 😛

Postat

Litar du inte på öronen helt så kan du alltid testa att fasvända och se vad som händer med ljudet, en fingervisning är att om det blir högre volym när du fasvänder så var det fasfel och du har nu "fixat" det, blir det lägre så fanns inget fasfel men du har nu skapat det...

Sedan vilken mik du fasvänder spelar ju ingen större roll, eller ja, inte en av överhänget.... bara se till att lyssna när du gjort det att det inte uppstått några nya problem.

Postat
Om man har använt flera micar vid inspelning av ett instrument och det kan uppstå fasfel, hur vet man vilken kanal man ska fasvända?

Skulle bara vilja påpeka att man bör vara så noggrann som möjligt redan innan man spelar in, och lyssna och testa att fasvända kanal för kanal innan för att få så liten risk som möjligt för fasfel i slutändan. Det är inte allt som går att lösa med fasvändning.

Men sen är det som sagt bara att lyssna. Testa att fasvända en kanal och kolla om det låter bättre eller sämre helt enkelt.

Postat

Ursäkta för min löjliga fråga, men vad innebär fasfel? På vilket sätt låter det annorlunda när man fasvänder?

Postat
Ursäkta för min löjliga fråga, men vad innebär fasfel? På vilket sätt låter det annorlunda när man fasvänder?

Hittade en rätt bra beskrivning HÄR.

Vet inte om det finns så mkt att tillägga. 😎

Postat (redigerat)

Det finns även pluggar som kan hjälpa dig att hålla koll på fasfel. Jag brukar använda öronen, och sist dubbelkolla med pluggen så jag inte missat något innan jag spelar in. Exempel på sådan plugg är digidesigns phasescope. Men det finns säkert till alla DAW:s, rätt skönt och behändigt verktyg.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

lite beroende på hur många mickar du har använt

är det två spelar det ingen roll vilken du väljer

är det fler så får du nånstans bestämma vilken som du ska använda som referens - å anpassa dom andra efter den

ett lätt sätt är att lyssna i mono å en å en fasvända mick efter mick gentemot din "referensmick"

blir ljudet högre å fylligare så är det ett bättre fasförhållande - blir det tunnare å svagare så är det fler utsläckningar

sen är det en smaksak också iaf om du ändå ska placera ljudet i samma position - då vet du ju vad du får även om det sker en viss utsläckning

Postat (redigerat)

Fasfel kan låta tomt ihåligt och illa men ibland kan det låta bra också. Öronen är antagligen bäst att förlita sig på som många påpekar.

Annars vet jag folk som i princip alltid har en utilityplug, som kan flippa fas, först på alla spår i sin template och en plug som kollar fas sist på mastern.

Man kan då lätt sola de ljud man vill jämföra lyssna och kolla på fasen på mastern om man vill.

Sen pågår det alltid fasutsläckningar i en mix och då kan det vara smidigt att snabbt kunna flippa fas på vilket spår som helst i en mix.

Sen tror jag inte att man ska bli för klinisk i den här frågan. Med andra ord om ett visst måt av fasutsläckning låter bra så är det bara att köra för att eliminera all fasutsläckning är omöjligt.

Redigerat av DivineCo
Postat

+1

är det fler så får du nånstans bestämma vilken som du ska använda som referens - å anpassa dom andra efter den

ett lätt sätt är att lyssna i mono å en å en fasvända mick efter mick gentemot din "referensmick"

Kort och koncist förklarat.

Postat

Angående demonens påstående om fasutsläckning: Ja du har rätt i att det är det man vanligen menar och i synnerhet när man stereomickar en gitarr eller mickar upp ett trumset.

Men faktum är att i en mix kan även andra instrument delvis släcka ut varandra tex. en bas och en synt. Även pluggar som delayer och liknande kan skapa förskjutningar som skapar mer eller mindre lämpliga utsläckningar. Då kan det ibland vara bra att kunna fasvända vissa spår.

Kanske är detta hårklyverier men det är ju bara att lägga en analyser på mixbussen för att se att det förekommer utsläckningar även om dom inte är så konstanta så att dom tar ut ett instrument helt och hållet. Som jag sa tidigare är det inget att bli hysterisk över förutsatt att man tycker att det låter bra.

Postat
Men faktum är att i en mix kan även andra instrument delvis släcka ut varandra tex. en bas och en synt.

så att summan av bägge blir lägre än var å en för sig?

Postat
så att summan av bägge blir lägre än var å en för sig?

Ja. Det finns dessutom eq's som jobbar så för att få bort frekvenser.

Ett fel på ett ställe är ett rätt på annat ställe.

Postat

Man kan också lösa sina fasproblem med fördröjning. Säg att rumsmickarna ger hörbara fasfel mot övriga instrumentmickar. Testa att fördröja dem något (upp mot 15 ms). Fördröj dem lite i taget samtidigt som du lysnnar så du hör vad som händer hela tiden.

Angående vilken signal som ska användas som referens tycker jag följande parametrar spelar in: avstånd till ljudkälla, hus starkt den ska ligga i mix och var i frekvensspektrumet fasfelet är hörbart. En närmick som ska ligga starkt i mix och innehåller mycket botten är en bra referenspunkt.

Postat (redigerat)
Ja.

tror aldrig jag upplevt två olika pålagda ljud inte göra annat än addera mer än ta ut

fan måste va livsfarligt att dubba gitarrer

gör man det tillräckligt många ggr lär dom ju försvinna

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Ja, då är man vass på att dubba om man kan spela en exakt fasvändning 😲

Elof (oregistrerad)
Postat
tror aldrig jag upplevt två olika pålagda ljud inte göra annat än addera mer än ta ut

Samplingar kan hamna i ofas om de ska blandas med spåret man triggar med, även om det är en helt annan virvel/kagge/puka/etc...

Om man dubbar en bas med syntbas brukar det också finnas ett fasförhållande som låter bättre.

Samma med dubbade gitarrer, men där är väl fasförhållandet inte lika beroende av att de allra lägsta frekvenserna, så det blir svårare att få till en rejäl utsläckning.

Du har inte upplevt det?

Vissa frekvenser kan dämpas, så ett fasförhållande ger syntbas/bas kombinationen ett lite annat ljud.

Brukar ofta pröva att fasvända dubbade spår och lyssna vad som funkar bäst...

Postat
Du har inte upplevt det?

nej

jag har inte upplevt att summan av två olika ljud blir lägre än resp ljud var för sig - vilket var vad jag sa

lustiga effekter vid olika ljud, speciellt om man kör samma midispår med två olika ljud eller samma ljud med olika filtersvep däremot, är en annan femma

Postat
Ja, då är man vass på att dubba om man kan spela en exakt fasvändning 😲

för att inte tala om hur vass man måste va för att lyckas med detta med elbas å synthbas i kombination

men jag ska kika på detta nästa gång jag mixar, för ni verkar ju ha hittat ett problem här

så inte min mix förvinner i mono - det vore pinsamt 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.