Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

haha, det känns lite pinsamt men jag vet inte vad det är, snälla svara snabbt så att jag slipper känna mig som en idiot, sånt kan ju vara bra att kunna..

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Transformator?

Postat

Jag är ingen expert på ämnet, men så här har jag fått för mig att det funkar:

Trafo står för transformator, och är i grunden om en järnkärna lindad med två koppartrådar. När en växelströmssignal skickas in på en av lindningarna blir järnkärnan en elektromagnet, och i den andra lindningen induceras(skapas) motsvarande växelström.

I musiksammanhang använder man trafon till att ändra förhållandet mellan spänningen och strömmen i en elektrisk (ljud)signal samt att skilja kablarna före och efter trafon galvaniskt, dvs de sitter inte ihop fysiskt. Bara växelströmssignal kan ta sig igenom transformatorn, likström stoppas effektivt. Detta utnyttjar man exempelvis när man skickar fantommatning(likström) till en kondensatormikrofon.

Blev nån klokare?

Postat

japp, jag blev ett helt uns klokare, eller egentligen inte, men det är bra att jag vet vad det är nu, haha, så självklar sak att ha koll på när man håller på med musik och ljud och sånt, bussigt.

Postat
så självklar sak att ha koll på när man håller på med musik och ljud och sånt, bussigt.

"Alla är vi barn i början" Eller "Bättre att fråga och verka okunnig än att aldrig fråga och förbli okunnig"

Postat
Jag är ingen expert på ämnet, men så här har jag fått för mig att det funkar:

Säker på att du inte är expert? 🙂 Bra förklarat.

Postat

Trafon transformerar om strömmen till passande ström? 😆 ... Vettefaen hur det funkar, men det är t.ex. den lille boxen inne i datorn som strömmen går in och som det kommer ur sladdar (inne i datorn) som går till t.ex. hårddisk/cddrive/dvddrive, moderkort och diskdrive.....

Eller den där lille klumpen som följer med mixerbordet där i ena änden finns en vanlig nätsladd och i andra änden en annan typ av sladd som passar i mixerbordet 😮

/Daniel

Postat

En transformator används om inte annat till att höja eller sänka spänningen. Tex höjs spänningen från genaratorn till nätet och sänks sedan från nätet till hushållen. I datorn sänks spänningen och likriktas för att kunna användas av moderkort etc.

MVH

Håkan

Postat

...fast det räcker inte med en trafo för att ge matningsspänningen till elektronik i studion eller till datorn, eftersom en trafo bara transformerar om inkommande 230V växelspänning till växelspänning med annan spänning - vanligen lägre då... 😉 Man behöver därför lite fler komponenter; en likriktare eller några dioder för att få ut likspänning, glättningskondensator/er för att stabilisera denna spänning, någon form av regulator för att få ut den önskade spänningen - och så nya kondensatorer efter den för att stabilisera de variationer som kanske finns kvar - och för att ha lite extra reserv att hämta vid peakar, när det behövs lite extra ström.

Alla delarna jag har nämnt här ovan utgör tillsammans en nätdel.

Glöm förresten inte att spänning är spänning (Volt) och ström är ström (Ampere).

Har man en nätdel som lämnar rätt spänning, men kan lämna högre ström än vad som behövs, så är det ingen fara. Har man däremot en nätdel som lämnar för hög spänning, så ryker det till lite... 😎

En nätdel som lämnar rätt spänning, men för lite ström, kommer inte att orka driva det den kopplas till - men det kommer inte att ryka någonstans - utom möjligen i nätdelen om den inte har en rättdimensionerad säkring... 😉

Detta var kanske lite för basic, men det kanske fanns någon som inte hade det glasklart för sig (och inte har vågat fråga), så jag tyckte att det kunde vara bra att skriva en liten utläggning om det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.