Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

efter som man inte vet riktigt hur mixningen skall låta före mastering, och inte heller riktigt vet hur dom separata instrumenten skall låta i mixen så undrar jag nu,

Går det inte att få tag på tex led zeppelins good times bad times, den låtens separata spår, hur dom låt solade i mixen var för sig, och sedan hur mixen låt före mastering och sedan hur det lät efter masteringen. så man har nåt att gå efter, finns det på nåt vis sånna här spår at få tag på till nån seriös låt?

Annons
Postat (redigerat)
efter som man inte vet riktigt hur mixningen skall låta före mastering, och inte heller riktigt vet hur dom separata instrumenten skall låta i mixen så undrar jag nu,

Går det inte att få tag på tex led zeppelins good times bad times, den låtens separata spår, hur dom låt solade i mixen var för sig, och sedan hur mixen låt före mastering och sedan hur det lät efter masteringen. så man har nåt att gå efter, finns det på nåt vis sånna här spår at få tag på till nån seriös låt?

Finns ju del om man letar, vet inte hur pass lagligt det är dock...

Ofta finns ju "stems" på nyare låtar för remixer och sånt.. dvs att det är nermixat i stereokanaler med effekter å allt. T.ex att alla gitarrer är en stereofil, alla röster en stereofil, alla trummor en stereofil osv.. Där kan man ju höra lite mer hur de har mixat.

Äldre låtar är svårare att få tag på i stems.. och eftersom man mixade allt analogt kunde man ju inte spara sina mixinställningar som kan nu göra i sitt daw... så man gjorde bara kanske en mix, och that was it. Däremot sparades ju all inspelning så omixade tracks går nog att få tag på. Då kan man ju jämföra med färdigmixat/mastrat matrial.

Jag har hört queens bohemian rhapsody omixad, ujuj uj den där freddie mercury kan verkligen sjunga, varenda tagning var ju superb, hade inte kunnat välja vilken tagning om jag skulle mixa den haha.

Redigerat av Limpan
Postat
och inte heller riktigt vet hur dom separata instrumenten skall låta i mixen så undrar jag nu,

Sen håller jag inte med dig. Det är ju trots allt helheten vi hör, och den jag tycker är bra att tänka på när man mixar. För min del är det inte viktigt att hihaten hörs för sig, pianot hörs för sig osv. Lyssna t.ex på kompet på beatles obladi-oblada. Det smälter ihop, hihat, piano, gitarr osv, till en enda helhet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.