Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vill gärna ha generella råd från er som är mer erfarna inom mixning på hur ni brukar lägga upp arbetet.

Delar ni upp mixen i olika sektioner, tex, trummor, gitarrer, sång osv och skapar nya projekt för dessa, bouncar, importerar osv??

Känns som det kan bli ganska rörigt att jobba med tex soundreplacer i det fullständiga projektet tycker jag, dessutom är det fullständiga projektet ofta redigt tungt, mkt plugins osv...

Tacksam för feedback och råd på hur ni tänker och brukar göra för att få ett optimalt workflow när ni mixar!!

MVH

jonte

Redigerat av jonte82
Annons
Postat

I mina projekt är det 95% audiospår, 4% sendeffekter och 1% Vsti. Ibland växer sig Miroslav eller Superior lite väl stora och då använder jag freeze. Rent mixmässigt bussar jag dubbade gitarrspår, körer, trummor, mick/linebas etc. Inte pga cpubrist utan av bekvämlighet.

Vid riktigt täta (grötiga) arrangemang kan det hända att jag "grovbussar"rubbet, dvs typ 2-3 bussar där jag eq'ar undan bussarna ifrån varandra.

Postat

Jag gillar att ha allt i ett projekt, testade en gång att ha det lite utspritt, inte roligt må jag säga, never again. Men däremot så kan du ju jobba med olika view inställningar i memory locations så blir det hela lite mer överskådligt på ett snabbt och enkelt sätt.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Cool! Jo jag antar att det blir rörigt att dela upp projektet i flera sektioner. Får jobba med freeze och bypassning för och avlasta cpun, som ni är inne på...

Ska även testa ditt tips med olika view inställningar Anders, om jag begriper mig på det:)

MVH

Jonte

Redigerat av jonte82
  • 1 månad senare...
Postat

Basshole, hur sjutton fixar du med sådana saker som kompression, eq och reverb? De pluggarna tar en djäkla massa cpu och jag undrar hur jag ska kunna minska på det (jag använder mig av send en del men det funkar ju inte på allt).

Postat
Basshole, hur sjutton fixar du med sådana saker som kompression, eq och reverb? De pluggarna tar en djäkla massa cpu och jag undrar hur jag ska kunna minska på det (jag använder mig av send en del men det funkar ju inte på allt).

Kompressorer och eq funkar inte på send.

Det som drar mest och även låter bäst på send är Reverb.

Om din dator hackar för att du nyttjar för många effekter, kolla på UAD dsp kort.

Postat

Gruppera sånt du kan gruppera.

Använd send om möjligt som med tex reverb och delay.

Att jobba med saker i olika projekt tycker jag inte fungerar.

Även om jag oftast börjar med trummor sen bas och så vidare behöver jag ofta gå tillbaks när de andra bitarna börjar falla på plats.

Att jag har 3st uad-1 och 1st uad-2 duo hjälper ju såklart.

Drar det för mycket CPU, frys det du kan.

Viktigaste: Höj buffersize i mixläge.

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Reverb kan man förstå är tungt, men man använder sällan mer än 3 reverb eller så?

Däremot förstår jag inte problemet med kompressorer och EQ:s. Har man en någolunda modern dator klarar den av säkert uppemot hundra av dessa pluggar om man ställer upp latencyn (vilket man ändå gör vid mix). Latency 50 ms, sen är det bara att lasta på för kung och fosterland.

Mina projekt kan bli vansinnigt stora pluggmässigt och jag upplever aldrig bekymmer. Då är det dessutom ofta ett bra antal pluggar av slaget som kräver betydligt mer än EQ:s och kompressorer. Det är först när jag lastar på uppemot 5-10 mjukvarusynthar av det mer krävande slaget samtidigt som alla effekter som det kroknar - och då har man ju alltid freeze!

Redigerat av desvaenger

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.