Jump to content
Annons

MOTU 828 Original Fungerar inte i Cubase

Recommended Posts

Oryxis (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Nu vet jag inte om detta är rätt tråd att posta inlägget i, jag har fått låna ett MOTU ljudkort utav farsan, ett MOTU 828 original. Detta ljudkortet är lite äldre så det är därför svårt att hitta passande drivrutiner. Men jag hittade någon form utav Universal driver pack som man kunde ladda ner från MOTUS hemsida, det fungerar såpass långt att jag kan spela upp ljud. Mitt problem är att MOTU enheten inte dyker upp i windows mixer, man kan alltså inte välja den, det står No sound.

Detta blir även ett problem när jag skall försöka spela in med Cubase. När jag går in på Add bus så finns den inte att välja, det är helt tomt. Någon som har någon idé på vad detta kan vara?

Kan tillägga att jag kör detta på en PC tillsammans med Cubase, är det krången med detta kortet i kompabilitet tillsammans med en ny PC?

/Tack för svar

Annons
Postat

Om det är ett MOTU kort från typ 2001, så tror jag att MOTU inte gjorde några

drivrutiner för 828 för pc på den tiden utan endast för Mac. Nån får väl rätta mig om jag

har fel.

Det andra kan ju vara att firewire anslutningen krånglar på något sätt.

Eller att firewirekortet inte är fullt kompatibelt med 828 orginal.

Postat

Tjena

Har kört på ett 828 "orginal" på PC med XP utan några som helst problem. Detta var för ca 2 år sedan.

Motu verkar använda sig av universaldrivrutiner efter typ av anslutning (firewire) för de flesta av sina ljudkort.

// Klas

Oryxis (oregistrerad)
Postat
Tjena

Har kört på ett 828 "orginal" på PC med XP utan några som helst problem. Detta var för ca 2 år sedan.

Motu verkar använda sig av universaldrivrutiner efter typ av anslutning (firewire) för de flesta av sina ljudkort.

// Klas

Jag har det gamla MOTU kortet ja.

Universaldrivrutinerna verkar funka till viss del, dvs att jag får ut ljud men att ingen enhet hittas 😄 Har det någon betydelse vilket service pack man har i XP? Sitter med SP2. Eller är kompabiliteten såpass dålig till PC för detta kortet ett jag helt enkelt måste se mig om efter ett annat kort?

Som jag förstod det så är dessa MOTU korten främst till MAC 😄

• 2 veckor senare...
Oryxis (oregistrerad)
Postat
Jag har det gamla MOTU kortet ja.

Universaldrivrutinerna verkar funka till viss del, dvs att jag får ut ljud men att ingen enhet hittas 🙂 Har det någon betydelse vilket service pack man har i XP? Sitter med SP2. Eller är kompabiliteten såpass dålig till PC för detta kortet ett jag helt enkelt måste se mig om efter ett annat kort?

Som jag förstod det så är dessa MOTU korten främst till MAC 😄

Jag antar att problemet inte går att lösa? :/

Hur stor betydelse har det angående vilket servicepack man sitter med?

Typ utav firewirekort?

Finns det äldre bättre drivrutiner anpassade till motu 828 original för windows XP nånstanns? (har googlat men kan inte hitta det)

Finns det något annat utöver detta som man kan prova med?

Om det inte går vägen snart så ger jag upp 🙂 Det skall inte behöva vara så krångligt att få igång det.

Postat
Jag antar att problemet inte går att lösa? :/

Hur stor betydelse har det angående vilket servicepack man sitter med?

Typ utav firewirekort?

Finns det äldre bättre drivrutiner anpassade till motu 828 original för windows XP nånstanns? (har googlat men kan inte hitta det)

Finns det något annat utöver detta som man kan prova med?

Om det inte går vägen snart så ger jag upp 😑 Det skall inte behöva vara så krångligt att få igång det.

Tjena

Som sagt så använde jag tidigare Motu kortet på min Toshiba laptop med Windows XP och det fungerade bra. Sevicepack 2 var installerat... tror jag 😄

Har du kollat i inställningarna så att alla in och utgångar är aktiverade i Cubase och rätt ljudkort/drivrutin är vald?

Ominstallation?

Vissa firewire kort vet jag kan ställa till det när det gäller ljud, dock borde kortet komma upp som en enhet.

// Klas

Oryxis (oregistrerad)
Postat
Tjena

Som sagt så använde jag tidigare Motu kortet på min Toshiba laptop med Windows XP och det fungerade bra. Sevicepack 2 var installerat... tror jag 😄

Har du kollat i inställningarna så att alla in och utgångar är aktiverade i Cubase och rätt ljudkort/drivrutin är vald?

Ominstallation?

Vissa firewire kort vet jag kan ställa till det när det gäller ljud, dock borde kortet komma upp som en enhet.

// Klas

Okej, jag förstod detta. Dock så var min tanke följande då universaldrivrutinerna som MOTU har lagt tillängliga på sin hemsida bara verkar fungera halvdant. Var det en äldre version utav drivrutinerna som ni hade då som fungerade bättre, för den nya verkar inte fungera fullständigt.

När det gäller Cubase så går det inte att hitta enheten i huvudtaget där varken på "add bus" eller när man skall välja tillhörande ASIO drivrutin, samt att windows säger No sound i Sound devices. Något märkligt är det då jag fortfarande kan spela upp ljud från datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.