Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

har precis köpt en ny dator, dell dimension 8300 med 3ghz p4, 1024 mb ram, 10000rpm sata hd, intel 875p moderkort. När jag installerat mitt audiophile kort och skall starta cubase sx så får jag inte kortet att synca. Bara en massa "sync lost"!! Sedan när jag skall ladda in ljud i cubase så hackar det bara och ett meddelande kommer som säger att "audio problem-parameter inkorrekt" (inget mer), så hänger sig cubase. Datorn är helt ny, inga program har installerats förutom cubase sx. Senaste drivers från maudio används....VAD SKALL JAG GÖRA. HJÄÄÄLP!!!

Annons
Postat

Har provat med äldre drivrutiner också men samma problem....Har även provat att ändra bufferinställningarna etc som föreslås när sync meddellandet visas.

kan det vara irq konflikt trots att jag inte kan se ngn speciellt fel i system foldern?

På 875p moderkortet sitter integrerade ljudkretsar. Kan detta ställa till problem. Har avinstallerat drivrutinerna till dessa dock?? 😱

Postat

Det kan vara värt att prova att gå in i BIOS Setupen och avaktivera det integrerade ljudkortet där. På Dell trycker man F2 när man bootar för att komma in i Setupen har jag för mig. I vilken kortplats satte du kortet? Man ska helst inte använda den närmast AGP-platsen.

Lycka till, hoppas att det löser sig.

• 1 månad senare...
MrMusic (oregistrerad)
Postat
Det kan vara värt att prova att gå in i BIOS Setupen och avaktivera det integrerade ljudkortet där.

Avinstallera ljudkortet som sitter i från fabrik, installera sedan om Audiophilkortet så bör det funka, om inte så kan du kolla om du har någon irq-delning med ljudkortet. Ljudkortet SKALL ha en egen irq! 😕

MrMusic (oregistrerad)
Postat
kan det vara irq konflikt trots att jag inte kan se ngn speciellt fel i system foldern?

Du kan ha en irq-delning även om det inte syns i "enhetshanteraren". Gå in på egenskaper för ljudkortet & kolla under fliken "resurser", där står det vilken irq ljudkortet har. Kolla sedan samma sak vad gäller tex grafikkortet etc. I min burk delade ljudkort & grafikkort irq. Detta fixade jag genom att köra datorn som ACPI PC i stället för Multi ACPI PC. När jag ändrade till detta fick jag ingen irq-delning alls & det går som smort!!! 😕

Postat

Låter som steg 1 är att kolla var synk-källan är satt. I "kontrollpanelen" eller delta-mixern eller liknande finns ett val av synk-källa. Brukar vara möjligt välja mellan Internal och SPDIF. Använd det senare när du kör in till kortet via SPDIF kontakten, till exempel från en CD. Annars alltid intern.

Trombonisten

Postat

Du kan ha en irq-delning även om det inte syns i "enhetshanteraren". Gå in på egenskaper för ljudkortet & kolla under fliken "resurser", där står det vilken irq ljudkortet har. Kolla sedan samma sak vad gäller tex grafikkortet etc. I min burk delade ljudkort & grafikkort irq. Detta fixade jag genom att köra datorn som ACPI PC i stället för Multi ACPI PC. När jag ändrade till detta fick jag ingen irq-delning alls & det går som smort!!! 😉

Har samma problem såg jag nu.. grafikkort, nätverkskort och Audiophile kortet kör alla på irc 9

men hur ändrar man till .acpi pc. istället för .multi acpi pc.???

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.