Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

funderar på att köpa en fender dual showman, och den har två 4 ohms utgångar på baksidan(parallelkopplade om jag har förstått rätt, och jag har en marshall 1922 låda, som är på antingen 8 ohm eller 16 ohm, frågan är, tar förstärkaren stryk av detta eller blir det bara sämre ljud? hadde det vart farligare tvärs om, ifall stärkarn va på 8 och lådan på 4 ohm?? finns d nån kunnig som kan hjälpa mig?

Annons
Postat

Det är aldrig farligt att koppla in högtalare som har högre impedans än vad som är angivet för slutsteget. Den enda som händer är att ljudet blir lägre - alltså inte sämre ljud, men lägre volym än det hade blivit med högtalare med lägre impedans.

Om man däremot kopplar in högtalare med för låg impedans, så belastas slutsteget hårdare än det är byggt för på grund av att det måste pumpa ut högre ström - och då kan man knäcka sluttransistorer/slutrör.

Postat

så det är altså helt ok att köra en låda på mer ohm än vad stärkaren är, och stärkaren tar ingen skada alls, blir ljudet avsevärt sämre?

Postat
så det är altså helt ok att köra en låda på mer ohm än vad stärkaren är, och stärkaren tar ingen skada alls, blir ljudet avsevärt sämre?

ja

njaee

Postat
funderar på att köpa en fender dual showman, och den har två 4 ohms utgångar på baksidan(parallelkopplade om jag har förstått rätt, och jag har en marshall 1922 låda, som är på antingen 8 ohm eller 16 ohm, frågan är, tar förstärkaren stryk av detta eller blir det bara sämre ljud? hadde det vart farligare tvärs om, ifall stärkarn va på 8 och lådan på 4 ohm?? finns d nån kunnig som kan hjälpa mig?

Har samma stärk, eller en Dual Showman Reverb och kör den tillsammans med en 2*12:a på 8 Ohm och det funkar hur fint som helst.

Har spelat på apstark volym utan att nåt konstigt hänt så det är bara att köra!

Mycket välljudande stärk förövrigt! :rolleyes:

Postat
så det är altså helt ok att köra en låda på mer ohm än vad stärkaren är, och stärkaren tar ingen skada alls

Helt ofarligt. 😆

blir ljudet avsevärt sämre?

Inte ett dugg sämre - bara lägre i volym än det hade blivit med högtalare som har lägre impedans.

Postat (redigerat)

Rätta mig om jag har fel, men är inte ohm-talet ett genomsnitt, som varierar över frekvenskurvan?

Man kan ha ett jäkla motstånd enbart i basen t.ex.

Många gånger kan det också på baksidan av en förstärkare stå 4-8 ohm.

Edith: komplettering

Redigerat av debatt
Postat
Rätta mig om jag har fel, men är inte ohm-talet ett genomsnitt, som varierar över frekvenskurvan?

Man kan ha ett jäkla motstånd enbart i basen t.ex.

Många gånger kan det också stå på baksidan 4-8 ohm.

Impedans är per definition en frekvensberoende resistans, så det är rätt så långt - men det är inte det man anger på högtalarutgången, utan det är den nominella impedansen. Står det 4-8 ohm, så kan man använda högtalare som har 4 ohm impedans angiven eller sådana som har 8 ohm - eller 6 ohm, som har blivit en ganska vanlig impedans också numera...

Postat
Impedans är per definition en frekvensberoende resistans, så det är rätt så långt - men det är inte det man anger på högtalarutgången, utan det är den nominella impedansen. Står det 4-8 ohm, så kan man använda högtalare som har 4 ohm impedans angiven eller sådana som har 8 ohm - eller 6 ohm, som har blivit en ganska vanlig impedans också numera...

Jo, det vet jag. Tänkte på kurvor över impedans som jag sett i HiFi&Musik.

Avance är väl ett märke som har (haft) rätt schyssta 6 ohms högtalare.

Postat

Generellt har all elektronik och elektroniska produkter blir mycket mer stryktåliga nu. Det har hänt mycket på detta område de senaste 20 åren. Flera moderna HIFI förstärkare klarar rena kortslutningar på utgångarna utan att ta skada så varför kan inte den utvecklingen gälla instrumentförstärkare? PROVA INTE!

Den nominella impedansen anger förutsättningarna för att klara specificerade egenskaper, som tidigare nämnts bland annat effekt och distortion.

Postat (redigerat)
Om man däremot kopplar in högtalare med för låg impedans, så belastas slutsteget hårdare än det är byggt för på grund av att det måste pumpa ut högre ström - och då kan man knäcka sluttransistorer/slutrör.

Är det verkligen så ? Nu är jag inte expert på rörförstärkare men min uppfattning är att ett slutstegsrör fungerar mer som en (relativt) konstant strömkälla än en konstant spänningskälla.

Typ

http://www.pentodepress.com/bassman/JMP50-power-amp.html

Men förklara gärna varför jag tror fel.

Åke

Redigerat av ake

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.