Alexho Postat 18 juni 2009 Trådstartare Postat 18 juni 2009 Jag tycker att ett mixerbord med dess outboards ger studion sin själ! När jag bygger upp min nya studio nu kommer jag köpa hårdvara för att få fram ett eget specifikt sound, om ni förstår vad jag menar. Jag har testat på både det helt digitala och helt analogt och tycker att blandningen mellan dem är det ultimata (för mig). Använder mixerbordet och andra outboards vid "tracking" som Demoproducenten förklarade det och sedan slutmixar jag i mitt DAW. Alla har sitt sätt att jobba på och det var därför jag skapade tråden, för att få se 🥰
Claes Holmerup Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Det gäller helt enkelt att hitta det sätt man själv trivs att jobba på - på samma sätt som man får försöka hitta vilken DAW-miljö man trivs bäst i. Själv har jag haft stora mixrar, som i sista anhalten innan det blev mixerfritt, blev en digitalmixer. Innan jag bytte till digitalmixern så var jag orolig att jag skulle sakna den omedelbara överblicken som man har på en stor analog best - men saknaden lyste bara med sin frånvaro. Samma oro gnagde lite när jag tänkte testa att skippa mixern, men inte heller då kändes det jobbigt på något sätt alls, utan till slut var det bara en stor befrielse att slippa ha en klumpig mixer som ändå inte gjorde någon egentlig nytta för ljudet och som hade färre möjligheter i de flesta lägen, än min mixerfria setup. Det var ungefär en lika stor befrielse som när jag gjorde av med rullbandaren och började köra mot hårddisk istället. 🥰
Demonproducenten Postat 22 juni 2009 Postat 22 juni 2009 Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha en mixer för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha en preamp för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha dyra monitorer för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha en dator för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. etc etc Den situationen råkar man däremot inte ut för i hemstudion, så där är det meningslöst att dra upp det.Rätt sak vid rätt situation, är det som är bäst, helt enkelt. säger du det? vad får dig att tro att det hela tiden handlar om en hemstudio på kammaren här? har du inte sett alla mer eller mindre seriösa studiobyggtrådar som folk postat? rätt sak vid rätt situation - helt klart
Claes Holmerup Postat 22 juni 2009 Postat 22 juni 2009 Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha en preamp för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar.Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha dyra monitorer för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. Det är många som har det felaktiga uppfattningen att man måste ha en dator för att kunna spela in - och det är lika viktigt att bekämpa som andra missuppfattningar. etc etc Du kan rada upp hur mycket som helst på samma sätt - och allt stämmer förstås, men jag märker tydligt på frågor både i detta och andra forum - och bland frågor från kunder, att den vanligaste missuppfattningen är att folk tror att de behöver en mixer i hemstudion - trots att de skulle klara sig fint med enbart ett ljudkort där det finns mic och line in, line ut och hörlursutgång, typ. vad får dig att tro att det hela tiden handlar om en hemstudio på kammaren här?har du inte sett alla mer eller mindre seriösa studiobyggtrådar som folk postat? Visst har jag det - men en majoritet av de 16000 medlemmarna i forumet är just folk som sitter med en hemstudio av enklare snitt och de med mer välutrustade och välbyggda semipro- och proffs-studio är en väldigt liten del av medlemmarna. Det märks tydligt om man läser frågeställningarna som dyker upp - och då är det förstås ganska rimligt att anta att generella frågeställningar som exempelvis i denna tråden, handlar om just hemstudio, eller hur...? rätt sak vid rätt situation - helt klart Jäpp - alltid. 🙂
Alexho Postat 22 juni 2009 Trådstartare Postat 22 juni 2009 Du har en poäng där Claes! Jag har kört med enbart 2x focusrite octopre + en 003 med Command 8. Men kände att jag får till det mycket bättre när jag sitter vid ett mixerbord. Helhetskänslan, kontrollen och den karaktär som varje analoga mixer har!! Det är mitt sätt att jobba
Claes Holmerup Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Du har en poäng där Claes! Jag har kört med enbart 2x focusrite octopre + en 003 med Command 8. Men kände att jag får till det mycket bättre när jag sitter vid ett mixerbord. Helhetskänslan, kontrollen och den karaktär som varje analoga mixer har!! Det är mitt sätt att jobba ...fast om tanken är att mixerns karaktär ska innebära något positivt för ljudet, så måste man tyvärr upp en del i pris. 😛 Budgetsegmentet ger inte så glada miner - utan där är det ofta smartare att lägga mer krut på ett bättre ljudkort i stället för en budgetmixer, tycker jag.
Demonproducenten Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 att den vanligaste missuppfattningen är att folk tror att de behöver en mixer i hemstudion - trots att de skulle klara sig fint med enbart ett ljudkort där det finns mic och line in, line ut och hörlursutgång, typ.men jag ser inte att du frånhåller dig rek att köpa vtb1 eller liknande 🙂då är det förstås ganska rimligt att anta att generella frågeställningar som exempelvis i denna tråden, handlar om just hemstudio, eller hur...? i just denna tråden var du ju lite fel ute eller hur? å ska man snacka overkill i hemstudion så gäller väl det framförallt adam 😛 det roliga tycker jag är att du gärna ger tips om alla dom små delprylar man kan köpa som ger en massa olika funktioner - men bestämt avråder från en enhet som har allt integrerat du får alltid mixerbord att framstå som en samling halvtaskiga preamps - inget mer ...fast om tanken är att mixerns karaktär ska innebära något positivt för ljudet, så måste man tyvärr upp en del i pris. Budgetsegmentet ger inte så glada miner - utan där är det ofta smartare att lägga mer krut på ett bättre ljudkort i stället för en budgetmixer, tycker jag varför säger du inte så om preamps eller mickar? du kränger gärna dom riktigt billiga prylarna där istället varför utgår du också från just budget mixer? när någon frågar om monitorer avråder du ju inte från att skaffa monitorer med hänvisningen att det inte är nån idé utan hystar istället fram adam och lite inkosekvent måste jag tycka när du innan säger "de skulle klara sig fint med enbart ett ljudkort där det finns mic och line in, line ut och hörlursutgång" klart som fan ett soundcraft bord av enklare modell skulle ge bättre ljud än att använda den inbyggda micförstärkaren i ett ljudkort som sitter i laptopen kul för dig att du sitter på rme å en massa lösa prylar - men det är ju knappast heller typiskt för hemmapularen
android Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 ...fast om tanken är att mixerns karaktär ska innebära något positivt för ljudet, så måste man tyvärr upp en del i pris. 😛 Budgetsegmentet ger inte så glada miner - utan där är det ofta smartare att lägga mer krut på ett bättre ljudkort i stället för en budgetmixer, tycker jag. Fast så behöver det inte riktigt vara längre. -Det säljs en hel del gamla fina mixerbord till riktigt bra priser numer. 😆 Jag skulle bra mycket hellre ha en gammal fin Soundcraft än ett nytt flerkanalsljudkort med preamps. (Att jag sedan råkar sitta med en halvgammal halvfin Mackie istället är en annan sak... 😄)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.