Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har införskaffat ett billigt headset som jag vill koppla till ett mixerbord. Det är 3,5 telestereo på headsetet och XLR i mixerbordet. Nu till min fråga: jag vill löda på en XLR-hane på headsetet. Hur ska detta lödas för att det ska fungera? Det är väl bara signal och jord i den lilla kablen?

Annons
Postat
Jag har införskaffat ett billigt headset som jag vill koppla till ett mixerbord. Det är 3,5 telestereo på headsetet och XLR i mixerbordet. Nu till min fråga: jag vill löda på en XLR-hane på headsetet. Hur ska detta lödas för att det ska fungera? Det är väl bara signal och jord i den lilla kablen?

Headset? Menar du hörlur med mikrofon? Stereo eller mono? Du skriver "3,5 telestereo på headsetet", men hur kommer mickens signal fram då??? De två kanalerna är ju redan upptagna av ljudsignalerna till lurarna. Är det en vanlig XLR med 3 poler förstår jag inte hur det ska fungera med stereo-ljud ut och mick-signal in.

Hmmm, är det kanske så att du vill ha kvar existerande 3,5mm telepluggen och dessutom ha en XLR-anslutning till micken???

Postat
Headset? Menar du hörlur med mikrofon? Stereo eller mono? Du skriver "3,5 telestereo på headsetet", men hur kommer mickens signal fram då??? De två kanalerna är ju redan upptagna av ljudsignalerna till lurarna. Är det en vanlig XLR med 3 poler förstår jag inte hur det ska fungera med stereo-ljud ut och mick-signal in.

Hmmm, är det kanske så att du vill ha kvar existerande 3,5mm telepluggen och dessutom ha en XLR-anslutning till micken???

Jag har en 3,5 till micken och en 3,5 till hörlurnarna. Det är den till micken som jag vill byta till en XLR i stället så den går att koppla in i mixerbordet

Postat

Det är inte så att det är en elektretmikrofon på headsetet? Ofta sitter ett sådant till datormickar då datorns mickingång har en spänning på 5v för att driva micken. Då funkar det inte så bra att sätta en XLR på å köra in i ett vanligt mixerbord.

Postat

Är det ett vanligt "datorheadset" så är det med största sannolikhet en elektretmikrofon. Den behöver spänningsmatning. Datorns ingångskort ger sån spänningsmatning, vi kan kalla det fantommatning. Den matningen är på cirka 5V.

Det finns fantommatning i mixern också, men den är på 48V. Kopplar du fel så brinner micken upp.

Du kommer behöva lite elektronik-komponenter för att omvandla 48V till 5V. Alternativt kan det vara enklare med ett 9V batteri och några komponenter.

Känner du dig kompetent att lägga en beställning hos Elfa (eller liknande) på några komponenter och sen löda ihop dem. I såna fall kan jag leta reda på några olika möjliga kopplingar. Hittar dem inte i farten, men det finns att hämta på nätet.

Det lär gå åt några motstånd (sådär 5st) och några kondensatorer (kanske 2 eller 3). Eventuellt en zenerdiod. Är man händig så går det att få in grejerna i XLR-kontakten.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.