Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, som sagt....Det finns ju en oktavpedal som man själv kan bestämma vilken eller vilka strängar som man vill oktavera ner (antar att det bestämms via frekvenser). Är det någon som vet vilka märken och modeller som klarar det??

En vanlig oktavpedal oktaverar ju hela ljudet, inte bara de strängar man vill.

Jag vet att vissa irländska gitarrister samt några trubadurer använder den här typen av pedal för ett fetare sound, blir lite mer gitarr/bas känsla över de (om man gör det bra förståss:)

Annons
Postat

är det inte bara mixen mellan den oktaverade tonen och "originalet" som är viktig? Då slår basen mer igenom på dom mörkare tonerna och man uplever det hela som mer "basigt"? För man har ju fortfarande kvar original-ljudet? Eller är jag också te och cyklar?

Postat

en oktavpedal som bara oktaverar en sträng: spela bara på en sträng.. då oktaveras bara en sträng... 🙂

Nejmen en pedal där man kan välja endast en sträng att oktavera har jag aldrig hört talas om

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nej var du får det ifrån fattar jag inte. Det finns inga sådana pedaler. Vad skulle de heta då? E-Oktavpedalen, A-Oktavpedalen? Har du inte blandat ihop med något annat? Eller skrev du inlägget sovande? 🙂 Nej det där måste du ha drömt om.

Postat

Tjena

Spelade på en Roland VG88 där man kunde göra det du skriver om. Skulle absolut tro att det går att det också går att göra på Rolands VG99. Det är ett helt digitalt system som kräver att gitarren även är utrustad med en av Rolands gitarrsynt-mikrfoner. Med den har varje sträng en separat utsignal som kan processas individuellt. Har för mig att den effekten kallas polyoktav.

Roland VG-88

Kolla in Boss OC-3. Vet att det går att ställa in en frekvensbaserad brytpunkt där oktaveffekten inte påverkar de lägre tonerna. Tycker personligen dock att det inte fungerade så bra.

Boss OC-3

// Klas

Postat (redigerat)

En octaver kan ju knappast veta ifall du tar tonen C på E eller A-strängen. Det skulle kräva att du hade varsin mick per sträng, med separata kanaler. (Vore iofs helt OK!)

Däremot finns det väl pedaler där man kan ställa in vilket frekvensområde de ska arbeta på. Med en sådan kan man i viss mån styra "vilka strängar" som ska påverkas.

Edit: Klas skrev att det som jag spånade om redan fanns... Är framtiden redan här?

Redigerat av oioioi
Postat

Har du en pickup på varje sträng och tar var och en av dessa signaler för sig går det naturligtvis.

Åke

Postat

Hehe, nej jag sov inte när jag skrev meddelandet:)

Det kan mycket väl vara så att de gitarrister jag pratat med har använt sig av midistyrning av nåt slag, typ casio syntgitarr, Roland Vg-88 eller liknande... Ju mer jag tänker på det så var det nog Vg-88....

Nåväl, ifall någon har andra åsikter ang detta får ni gärna skriva!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.