Jump to content
Annons

helt kit för akustisk gitarr med förstärkare

Recommended Posts

Blasken (oregistrerad)
Postat

Hej.

Min farfar bad mig ta reda på detta, jag sökte och hittade det här forumet, läste en massa, men fattade inte vad allt handlade om. det är så att han har en akustisk gitarr med förstärkare som han vill spela in ifrån. jag har förstått att det finns mikrofoner som man sätter framför förstärkaren till exempel.

men jag förstår inte vad man ska ha, vilka tillbehör man behöver, kommer bara en massa ord som pre-out, pre-in, pre-amp och dyl. han vill gärna ha så att han bara drar en kabel från förstärkaren till datorn och spelar in det han spelar, men han och jag vet inte vad som krävs. finns det bättre lösning? skulle någon kunna förklara lite vad de olika detaljerna som krävs är och varför man har dem lite snabbt när ni ändå säger vad det är för prylar man bör ha.

för att berätta lite om det han har:

gitarr som skickar till förstärkare (off course)

dator med dvd-brännare (typ)

han är beredd att betala lite grann, men jag tror det finns en rimlig gräns, ni får själva försöka tänka er in i det ni vet bäst om och se om ni kan komma på något.

tack på förhand

Christian

Annons
Postat (redigerat)
Hej.

Min farfar bad mig ta reda på detta, jag sökte och hittade det här forumet, läste en massa, men fattade inte vad allt handlade om. det är så att han har en akustisk gitarr med förstärkare som han vill spela in ifrån. jag har förstått att det finns mikrofoner som man sätter framför förstärkaren till exempel.

men jag förstår inte vad man ska ha, vilka tillbehör man behöver, kommer bara en massa ord som pre-out, pre-in, pre-amp och dyl. han vill gärna ha så att han bara drar en kabel från förstärkaren till datorn och spelar in det han spelar, men han och jag vet inte vad som krävs. finns det bättre lösning? skulle någon kunna förklara lite vad de olika detaljerna som krävs är och varför man har dem lite snabbt när ni ändå säger vad det är för prylar man bör ha.

för att berätta lite om det han har:

gitarr som skickar till förstärkare (off course)

dator med dvd-brännare (typ)

han är beredd att betala lite grann, men jag tror det finns en rimlig gräns, ni får själva försöka tänka er in i det ni vet bäst om och se om ni kan komma på något.

tack på förhand

Christian

Tjena Christian!

Jag tror det skulle bli bättre om han skippar förstärkaren när han spelar in och mickar upp själva gitarren istället. En billig kondensatormikrofon tror jag ger bättre ljud än i princip vilken inbyggd ackemikrofon som hellst, om det nu är rent akustiskt gitarrljud han är ute efter och inte något distat eller så.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_em700.htm

en sån mikrofon t ex (har inte testat just denna ska jag tillägga). Mikrofonen sätter man en liten bit framför gitarren riktad mot nedre delen av halsen oftast, beroende lite på vad man vill ha för ljud, bara att testa sig fram, men det brukar ge ett ganska bra helhetsljud av gitarren.

och ett ganska simpelt externt ljud kort t ex

http://www.thomann.de/se/m-audio_fast_track_usb.htm

(har inte testat just denna heller) Ett ljudkort har du för att omvandla den analoga signalen från mikrofonen (el) till den digitala signalen (1or och 0or) som sedan går in i datorn och lägger sparas på hårddisken. I det ljudkort jag länkade till finns en inbyggd preamp som används för att förstärka den väldigt svaga mikrofonsignalen. Om det inte finns en inbyggd preamp (förförstärkare) i ljudkortet kan man använda en separat som sedan kopplas in i ljudkortet.

Nån sån setup skulle jag tro mer på. Sen så kan jag inte rekomendera eller orekomendera just dessa två produkter, tog bara några av de billigare jag kunde hitta, men nån sån setup tror jag mer på än att försöka dra nån sladd från förstärkaren eller så, dvs om det nu är rent ackeljud han är ute efter. Det finns en hel uppsjö av både mikrofoner, preamps och ljudkort så det är en djungel att ta sig igenom, men en ganska rolig djungel också 😄 . Sen finns det massa gratis inspelningsprogram och så också som han också kommer behöva men dom har jag inte så bra koll på så det får nån annan ta isåfall.

kanske förklarade något för dig nu iaf och väckte lite nya idéer iaf.

Lycka till!

mvh

Isak

EDIT: Lade till lite

Redigerat av Isak_N
Postat (redigerat)

...att tänka på när man mickar upp akustisk gitarr är ju akustiken i rummet. I en studio skulle jag aldrig tveka att micka upp en gitarr, men hemma kan akustiken kanske inte vara den bästa. Och idag finns riktigt bra inbyggda mickar i akustiska gitarrer, speciell duo-system där du både har en "vanlig" mick inbyggd i resonanslådan samt en piezo-pickup under stallet, och så blandar du mellan de två.

det kan faktiskt räcka att man skaffar en enkel preamp, t.ex: Art Tube MP

Där kopplar du in gitarren, sedan från preampen in i datorns ljudkort->"line in".

Det är det enklaste tror jag, slipper tänka så mycket på akustiken i rummet man spelar in... Annars så föredrar jag själv också att micka upp akustisk, gärna i stereo, lite beroende på vilket ljud man vill åt.

Lycka till!

(EDIT: Ett ljudkort speciellt anpassad för musik är ju att föredra, där finns flera olika med preamps inbyggd, då behöver du ingen extra preamp...)

Redigerat av Limpan
Blasken (oregistrerad)
Postat

tack för svaren 😄 jag ska kolla lite extra på vad han har för gitarr och se om någonting kanske är lättare och bättre än det andra. väldigt bra svar 😄

Postat

Annars kan man också dra gitarren direkt via ljudkortet in i datorn. Då blir det enklare, och du behöver inte se över akustiken. Sedan kan du köpa till olika gitarr pluggar osv. Men säg till honom att han även är i behov av en Daw, alltså ett inspelnings program, och det behöver han lära sig med.

Det var bara ett annat förslag 😄

Postat (redigerat)
...att tänka på när man mickar upp akustisk gitarr är ju akustiken i rummet. I en studio skulle jag aldrig tveka att micka upp en gitarr, men hemma kan akustiken kanske inte vara den bästa. Och idag finns riktigt bra inbyggda mickar i akustiska gitarrer, speciell duo-system där du både har en "vanlig" mick inbyggd i resonanslådan samt en piezo-pickup under stallet, och så blandar du mellan de två.

det kan faktiskt räcka att man skaffar en enkel preamp, t.ex: Art Tube MP

Där kopplar du in gitarren, sedan från preampen in i datorns ljudkort->"line in".

Det är det enklaste tror jag, slipper tänka så mycket på akustiken i rummet man spelar in... Annars så föredrar jag själv också att micka upp akustisk, gärna i stereo, lite beroende på vilket ljud man vill åt.

Lycka till!

(EDIT: Ett ljudkort speciellt anpassad för musik är ju att föredra, där finns flera olika med preamps inbyggd, då behöver du ingen extra preamp...)

Det kan va sant det du säger att det finns inbyggda mikrofoner som är bättre än en uppmickad gitarr i dålig akustisk hemmiljö, men jag har upplevt det så att det blir bättre om man mickar upp gitarren 10 gånger av 10 oavtt akustiken i rummet. Sen har jag ingen supermikrofon i min akustiska gura ifs...

Sen tycker jag det är mycket roligare att micka upp också. kan påverka ljudet mer osv:)

Men enkelheten kanske va viktig i detta fallet och isåfall kanske modellen du föreslår är bättre...

/isak

Redigerat av Isak_N

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.