Jump to content
Annons

Äntligen svar från ett skivbolag!


herwhisper

Recommended Posts

Dumb Dan: Skulle du ha lust att utveckla det där om förlag lite ytterligare? Jag fick vårat nya kontrakt häromdagen, och sista rubriken gällde nog förlag (Publishing). Vad ska man tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dumb Dan: Skulle du ha lust att utveckla det där om förlag lite ytterligare? Jag fick vårat nya kontrakt häromdagen, och sista rubriken gällde nog förlag (Publishing). Vad ska man tänka på?

Finns såklart en hel massa man ska tänka på.

Det är inte ok att avtala om publishing i artistavtalet.

Ett sådant kontrakt är inte giltigt.

Bästa är att gå med i musikerförbundet och låta dom titta på det, alternativt gå till en jurist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, när jag raggade bolag så gjörde jag först som alla brukar göra, jag skickade runt demon till alla möjliga och omöjliga bolag världen över. Men när detta inte gav något resultat alls så tröttnade jag.

Så jag mailade till en tre fyra hundra bolag, även till dom som inte vill att man mailar dom! 😄

Det var först då som anbuden började komma. På två dagar så var det helt plöttsligt tre bolag som var redo att signa oss!!

Så mitt råd är att strunta i snigelposten och maila i stället!

Tack för tipsen. Mycket intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Dumb Dan: Skulle du ha lust att utveckla det där om förlag lite ytterligare? Jag fick vårat nya kontrakt häromdagen, och sista rubriken gällde nog förlag (Publishing). Vad ska man tänka på?

Finns såklart en hel massa man ska tänka på.

Det är inte ok att avtala om publishing i artistavtalet.

Ett sådant kontrakt är inte giltigt.

Bästa är att gå med i musikerförbundet och låta dom titta på det, alternativt gå till en jurist.

Ja.

Som sagt, mycket att tänka på.

Ett inspelnings-/skivkontrakt får inte innefatta frågor om publishing. Punkt.

Det enda i ett skivkontrakt med ordet publishing brukar vara en liten not om att skivbolaget har informerat artisten om vad publishing innebär, & gett artisten rådet att skaffa ett förlagsavtal.

När det gäller ett band så är det ju egentligen bara kompositören & textförfattaren som kan behöva ett förlagsavtal (hej, trumslagarpojke! 😕 ).

Som sagt.

Join the union!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om ni ändå har investerat så mycket tid ork och pengar varför inte överväga att låta en översättarbyrå översätta hela kontraktet till svenska? Dom finns i Gula sidorna. Kan vara värt att kolla upp hur mycket dom tar. Kan visa sig vara väl investerade pengar. Bara en liten funderig alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill höja ett varningens finger för översättningsfirmor. Många är säkert duktiga, men manualerna till motionscyklarna vi säljer på jobbet var verkligen ingen höjdare... Den som översatt har översatt rätt av, ganska godtyckligt, utan att liksom lämna någon som helst eftertanke till sammanhanget (plus att en del var direkt felaktigt!). Att översätta en engelsk text klarar säkert de flesta ganska bra, men att förstå innebörden är ju något annat, då behöver man en advokat. Och dom klarar säkert av engelska kontrakt.

Inte meningen att köra över dig Stinkey, ville bara ge en annan sida av saken 😄

Tackar i övrigt för svaren om publishing, håller på att kolla upp vad dom egentligen menar nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Om ni ändå har investerat så mycket tid ork och pengar varför inte överväga att låta en översättarbyrå översätta hela kontraktet till svenska? Dom finns i Gula sidorna. Kan vara värt att kolla upp hur mycket dom tar. Kan visa sig vara väl investerade pengar. Bara en liten funderig alltså.

Musikerförbundets jurister läser kontrakt på "alla" språk. Dessutom är engelska industristandard & i ett kontrakt på svenska så står branchtermerna ändå på engelska...

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...