Jump to content
Annons

Äntligen svar från ett skivbolag!


herwhisper

Recommended Posts

Vi har som sagt fått svar från flera skivbolag som är grymt intresserade av att signa oss. Men det är ett bolag som verkar mest intressant för våran del.

Så nu så skulle vi behöva eran hjälp att få lite kommentarer om det dom skrev till mig i sitt sista mail.

Verkar detta bra??

Here are the terms of the licensing-agreement that we can offer to you:

Licensing of the album "____________"

Configuration: CD

Exclusivity: 5 years

Territory: Europe and Asia in exclusivity. Non exclusivity for the other countries.

Promotional-copies: 2/300 sent out to the most relevant magazines, radio and web-sites worldwide.

Massive coverage in Europe and in Italy through main Metal-magazines & media.

Possibility to set up live-dates especially in Italy but also Austria, Switzerland, France and Germany, depending on the sales of the album.

Artwork: full colour 16 pages booklet

Production parts: Final Master-tape on CD required at least 2 months prior to the release

Royalty on sales of records: 20% of the PPD (Price Per Disc) deducted the industrial costs

Royalty Rate in case of license (we can license the album, if interested, through our partners in Japan, Taiwan, Korea, South America, Russia): 50 %

Accounting: half yearly.

Royalty payment: within 60 days after the sales-account.

Sampler Cds sent free-of-charge to the band immediately after the release: 50

Possibility for the band to buy the Cd for the price of Euro 6,00 (+ shipping expenses)

Publishing rights: 100 % to the band. All mechanical licenses shall be secured and author's rights paid by the Label to proper publisher in the appropriate territories (SIAE for Italy).

Please let me know what you think about it.

That¹s all for now. I hope to read from you really soon.

Cheerz,

Nå, vad tycks??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ett jättebra kontrakt!

edit: Varför?

-hög royalty

-ni har rätt att söka deal med annat bolag för t ex USA

-tidsbundet

-inget förlagsavtal (olagligt att baka in i detta iofs)

Bara en parentes:

"deducted the industrial costs" är nytt för mig... Nån annan som sett liknande formulering?

Sen vet ju jag inget om hur stort bolaget är i genren, men det gör ni såklart?

Ta reda på så mycket ni kan, förstås.

Grattis och lycka till!

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan stötte jag på en bekant som mitt band delade replokal med för många år sedan. Han håller numera på med kontrakt och sådana saker, så det kan kanske löna sig att höra med honom: http://www.valenzia.se . Hälsa gärna från mig... 😉

Det finns också en del tips på siten, som kan vara användbara.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det är ett jättebra kontrakt!

edit: Varför?

-hög royalty

-ni har rätt att söka deal med annat bolag för t ex USA

-tidsbundet

-inget förlagsavtal (olagligt att baka in i detta iofs)

Bara en parentes:

"deducted the industrial costs" är nytt för mig... Nån annan som sett liknande formulering?

Sen vet ju jag inget om hur stort bolaget är i genren, men det gör ni såklart?

Ta reda på så mycket ni kan, förstås.

Grattis och lycka till!

Ser bra ut...

Antar att "Deducted the industrial costs" innebär att alla kostnader är recoupable för bolaget. Alltså att SAMTLIGA utgifter från skivbolaget ska vara betalda INNAN någon royalty betalas ut. Detta är standard, MEN ta reda på var deadlinen ligger, alltså hur många skivor som ska säljas innan ni kan vänta er några pengar.

Ett hett tips; låt någon i bandet gå med i musikerförbundet. Där f¨år ni handledning & juridisk rådgivning innan ni skriver på kontraktet, jag har skickat alla mina kontrakt till deras husjurist för granskning & oftast fått tillbaks dom inom ett par dagar med kommentarer. Det kan absolut bli värt medlemsavgiften vid ev. strul.

LYCKA TILL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte värre än några andra kontrakt i a f, snarare bättre... (har själv legat på ett mindre bra bolag 😉).

Vad jag inte kan läsa av ut av det som står där är vem som betalar för vad (inspelning, mastring, tryck, omslag, booklet-design o s v), och för hur många skivor ni skriver på för. Vidare kanske det kan vara intressant för er att veta om medlemmarna i bandet är fria att spela i band som ligger på andra bolag, eller om någon spelar i ett annat band som får kontrakt om ett år? Eller vem som betalar vad om dom ordnar något gig åt er söderut?

Själva kontraktet som ni sen kommer att få är med allra största säkerhet betydligt mer omfattande än sammanfattning du har fått. Så om ni har möjlighet, se till att någon med juridisk kunskap läser igenom och kontrollerar att det är en korrekt sammanfattning ni har fått.

Ren intresse-fråga, vad är det för bolag, och vad spelar du i för band?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte värre än några andra kontrakt i a f, snarare bättre... (har själv legat på ett mindre bra bolag 😉).

Vad jag inte kan läsa av ut av det som står där är vem som betalar för vad (inspelning, mastring, tryck, omslag, booklet-design o s v), och för hur många skivor ni skriver på för. Vidare kanske det kan vara intressant för er att veta om medlemmarna i bandet är fria att spela i band som ligger på andra bolag, eller om någon spelar i ett annat band som får kontrakt om ett år? Eller vem som betalar vad om dom ordnar något gig åt er söderut?

Själva kontraktet som ni sen kommer att få är med allra största säkerhet betydligt mer omfattande än sammanfattning du har fått. Så om ni har möjlighet, se till att någon med juridisk kunskap läser igenom och kontrollerar att det är en korrekt sammanfattning ni har fått.

Ren intresse-fråga, vad är det för bolag, och vad spelar du i för band?

Ja, en jurist måste defenetivt kolla så att går rätt till.

Det är Adrenaline Record i Italien, och jag sjunger/spelar i Her Whisper

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis. Men som freddie undrar: Varför 5 år? Då är ni bundna i 5 år oavsett vad ni vill. Och att bryta ett kontrakt för att man kanske är intresserad av att jobba med ett annat bolag kan vara dyrt.

Vad som hände mig för många år sedan är att vårt bolag gick i konkurs. Kolla upp vad som händer om detsamma skulle hända er.

Som tidigare nämnts, ta kontakt med musikerförbundet och hjälp med juridisk rådgivning vid affärskontrakt. Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Självklart är detta avtal bara ett "head of agreement" som sedan kommer att skrivas ut "på riktigt". Eftersom det verkar som att bandet signas som band så kommer det inte vara problem för enskilda medlemmar att göra "något annat" medbolagets tillåtelse, detta brukar ett bolag i regel gå med på.

En sak jag tänkte på när jag läste igenom avtalet igen är att det verkar som att NI ska BEKOSTA & levera en MASTER. Det står inte specat om det rör sig om glass-mastern eller en master på CD-r, men i vilket fall som helst kan detta bliu dyrt.

Vad som händer är detta;

NI som band bekostar inspelning, mix & mastring som sedan naturligtvis ska GODKÄNNAS av SKIVBOLAGET. Ni har ingen garanti för att skivbolaget godkänner eran första mastring/mix.

Jag kan uppskatta att, beroende på hur mycket som görs in-house av skivbolaget, er skiva måste sälja mellan 1000 & 3000 ex för att ni ska nå deadline. D.v.s att ni ska få några royalties överhuvudtaget. Enligt detta kontrakt betalar NI för ALLT som skivbolaget gör (vilket inte innebär att ni kan bli skyldiga bolaget pengar om plattan floppar (knock on wood)).

Detta kan alltså medföra att det kostar er mer än det ger er i slutändan.

Om jag fick detta förslag, så hade jag hellre bett om ett icke återbetalningsskyldigt produktionsförskott, säg 30.000, för att bekosta inspelning, mix & mastring. Istället hade jag gått ner ett gäng pinnar i royalties, bara för att vara säker på att inte förlora pengar på dealen. Jag hade också förhandlat ner exklusivitetsperioden till ett år, med option på ännu ett.

Igen, lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut...

Det enda som stör mig är "Exclusivity: 5 years"

Personligen skulle jag aldrig personligen sajna exlusivt men det kanske är annorlunda hur man jobbar.. (5 år är en låång tid) ?

varför har dom inte "worldwide" distr?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ser bra ut...

Det enda som stör mig är "Exclusivity: 5 years"

Personligen skulle jag aldrig personligen sajna exlusivt men det kanske är annorlunda hur man jobbar.. (5 år är en låång tid) ?

varför har dom inte "worldwide" distr?

Men halloj!

Det enda kontraktet avhandlar är licensiering av ett album.

Detta album har bolaget exklusiv rätt till i europa och asien i fem år.

Det är alltså inget 'head-of' utan en licensing-deal!

Ser skitbra ut tycker jag - men med samma brasklapp som Danny Cort.

Men: Har ni redan mastern, betald och klar, så är det ju bara att köra?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut...

Det enda som stör mig är "Exclusivity: 5 years"

Personligen skulle jag aldrig personligen sajna exlusivt men det kanske är annorlunda hur man jobbar.. (5 år är en låång tid) ?

varför har dom inte "worldwide" distr?

Men halloj!

Det enda kontraktet avhandlar är licensiering av ett album.

Det är alltså inget 'head-of' utan en licensing-deal!

Om så är fallet är det ju coolers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varningsflagg för Italienska skivbolag.

Har legat på ett själv, samt har träffat flertal musiker med italienska skivkontrakt när vi varit ute och spelat och det är inte många som har haft något gott att säga om dem. (detta gäller dock enbart hårdrocks/metalbolag, andra typer av labels har jag ingen koll på alls)

Nu skall det tilläggas att jag aldrig hört något illa om det bolag som försöker kontraktera er, (eftersom jag aldrig hört talas om dem). 😛

Ett undantag verkar dock vara Italienska "Frontiers" records som jag bara hört nämnas i positiva ordalag.

Några saker jag tänkte påpeka utifrån egna erfarenheter:

Promotional-copies: 2/300 sent out to the most relevant magazines, radio and web-sites worldwide.

Massive coverage in Europe and in Italy through main Metal-magazines & media.

Possibility to set up live-dates especially in Italy but also Austria, Switzerland, France and Germany, depending on the sales of the album.

Ovanst. står högst upp i kontraktet av en anledning...... det ser bra ut, och bandet blir glada, men det säger egentligen ingenting då de inte förbinder sig till något.

(Har sett kontrakt som lovat att skivan skall vara en "priority release" och annat skitsnack.)

Artwork: full colour 16 pages booklet

Production parts: Final Master-tape on CD required at least 2 months prior to the release

Som det frågades tidigare: Glasmaster eller färdigkodad CD?

Och som ni förmodligen vet så är en 16 page booklet egentligen bara 8 blad.

Royalty on sales of records: 20% of the PPD (Price Per Disc) deducted the industrial costs

Royalty Rate in case of license (we can license the album, if interested, through our partners in Japan, Taiwan, Korea, South America, Russia): 50 %

Accounting: half yearly.

Royalty payment: within 60 days after the sales-account.

Sampler Cds sent free-of-charge to the band immediately after the release: 50

Possibility for the band to buy the Cd for the price of Euro 6,00 (+ shipping expenses)

Publishing rights: 100 % to the band. All mechanical licenses shall be secured and author's rights paid by the Label to proper publisher in the appropriate territories (SIAE for Italy).

Royaltyn verkar ok, men PPD har jag bara hört nämnas som Published Price to Dealer.

Att ni får behålla Förlagsrättigheterna är kanonbra, men hör er för ifall ni får royalties för de skivor ni köper själva, annars är ert eget inköpspris alldeles för dyrt.

Inget fel på kontraktet, men om ni inte förhandlat på det, så gör för guds skull det!

Det finns ingen som helst anledning att inte försöka tänja på de saker man inte gillar.

Som Massacre records A&R sade på telefon till mig när jag meddelade honom att det kontrakt han hade skickat inte såg särskilt intressant ut:

Well, that's just the first standard contract we send to all bands... only one band ever signed that contract.... I'll send you another one and we'll start the negotiations from there.

(Vill inte kasta skit på det här bolaget eller kontraktet, några varningsflaggor och tips bara)

/Brojd

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in i gratulationskören.

Hurra hurra hurra hurra!

Om du har lust får du gärna dela med dig lite av dina efaranheter gällande skivbolagsraggande.

Annars kanske vi ses på Emergenza. Vi (Counterplot) kvalar i Stockholm 10 Jan. *smygreklamvarning*

Redigerat av jonasekman
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in i gratulationskören.

Hurra hurra hurra hurra!

Om du har lust får du gärna dela med dig lite av dina efaranheter gällande skivbolagsraggande.

Annars kanske vi ses på Emergenza. Vi (Counterplot) kvalar i Stockholm 10 Jan. *smygreklamvarning*

Tackar allihopa för alla gratulationer 😉

Ja, när jag raggade bolag så gjörde jag först som alla brukar göra, jag skickade runt demon till alla möjliga och omöjliga bolag världen över. Men när detta inte gav något resultat alls så tröttnade jag.

Så jag mailade till en tre fyra hundra bolag, även till dom som inte vill att man mailar dom! 😉

Det var först då som anbuden började komma. På två dagar så var det helt plöttsligt tre bolag som var redo att signa oss!!

Så mitt råd är att strunta i snigelposten och maila i stället!

Om du är inne på metal så kan den här sidan va till hjälp, här finns några hundra metalbolag.

http://www.metalheart.se/lankar/skivbolag.asp?Letter=A

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...