Demonproducenten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Men nog måste det väl ändå fastna mer detaljerad information ju högre upplösning man kör med? bara ovanför hör du 24000Hz?
trombonisten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 (redigerat) Men nog måste det väl ändå fastna mer detaljerad information ju högre upplösning man kör med? Jovistt. Eller inte. Problemet är lite kring skillnaden mellan hur man använder ord och vad man säger faktiskt betyder. Några begrepp att hålla i minnet. Innan jag börjar: Observera, det finns en överkurs på resonemanget och den handlar om vad som händer inuti ett ljudprogram. Då förändras en del av sakerna nedan som avser bara AD-omvandling och DA-omvandling. 1) bitdjup -- dvs hur många bitar AD-omvandlaren har. Fler bitar innebär ju mer detaljerad information eller hur? För oss som håller på med ljud påverkar antalet bitar i AD-omvandlingen i stort sett bara en enda sak -- hur mycket brus det blir. Många bitar, mindre brus. Idag finns det många AD-omvandlare som stoltserar med 24 bit. Men det är som vanligt en hel del luft i de siffrorna. Praktiskt ligger bra AD-omvandlare kring 20 bitar. Känns det konstigt att tänka så här så är du inte ensam. Mängder av människor har snubblat fel i såna här tankegångar. Men det här stöds både av teorin och praktiken. Ett mått på brus är något som kallas S/N som är en förkortning mellan Signal to Noise ratio. Alltså skillnaden mellan den starkaste signal vi kan spela in och mattan av brus i botten. Förenklat kan man säga att en bit i AD-omvandlaren motsvarar ungefär 6dB i S/N. Så med 24 bitar får vi ett teoretiskt maximum på 144dB ( 6 x 24 ) . Men det är då praktiken kommer in. Alla analoga grejer brusar. AD-omvandlarens teoretiska värde går inte att uppnå utan vi hamnar i bästa fall kring 120dB. Vilket motsvarar ungefär 20 bitar. Finns det då ingen annan finess med fler bitar i AD-omvandlaren. Svaret är nej. Det påverkar bara brusmattan i botten, många bitar ger mindre brus. 2) samplingsfrekvens. Högre frekvens innebär ju mer detaljerad information eller hur? För oss som håller på med ljud påverkar samplingsfrekvensen rent teoretiskt bara en enda sak, vilken högsta frekvens som vi kan spela in och återge. Inget annat. ( Men se sista meningen om praktiken). Den teoretiskt högsta frekvens som man skulle kunna uppnå om världen vore perfekt är "mindre än halva samplingsfrekvensen". Om vi tar CD-hastigheten 44100 sample per frekvens så blir det då "mindre än" 22050 Hz. Alla signaler med högre frekvens försvinner. Nu spelar det kanske inte så stor roll med frekvenser över sådär 15000Hz, de flesta av oss hör inget särskilt bra i höga frekvenser om alls. Hundar hör högre frekvenser än människor men det är en annan fråga. Återigen är teori och praktik inte samma sak. Orsaken är att både AD-omvandlaren och DA-omvandlaren måste innehålla filter. Filter påverakar både frekvensgång och fasen hos signaler. Det är mycket svårt att bygga extremt branta filter, så det blir alltid en glidande skala. I verkligheten måste då filtren börja skära under den teoretiska frekvensen. Så en AD-omvandlare som körs på 44100 Hz börjar antagligen skära så lågt som 20kHz eller ännu lägre. Återigen inget problem eftersom vi inte hör så höga frekvenser ändå. Finns det då ingen annan finess med högre samplingsfrekvens. Svaret är att teoretiskt finns det ingen alls, högre samplingsfrekvens ger enbart högre högsta frekvens som kan återges. Men i praktiken är det så att alla AD-omvandlare är olika. Och eftersom all teknik handlar om att göra kompromisser innehåller alla AD-omvandlare såna. Om inte annat får de inte kosta för mycket. Vilket leder till att AD-omvandlarna trivs mer eller mindre bra på olika frekvenser och kan låta olika. Men det beror helt och hållet på vilken omvandlare det är. // Gunnar Redigerat 17 juni 2009 av trombonisten
Gilbert Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Orsaken är att både AD-omvandlaren och DA-omvandlaren måste innehålla filter. Filter påverakar både frekvensgång och fasen hos signaler. Det är mycket svårt att bygga extremt branta filter, så det blir alltid en glidande skala. I verkligheten måste då filtren börja skära under den teoretiska frekvensen. Så en AD-omvandlare som körs på 44100 Hz börjar antagligen skära så lågt som 20kHz eller ännu lägre. Återigen inget problem eftersom vi inte hör så höga frekvenser ändå. Nästan alla omvandlare idag använder sig av ”over sampling” och då är detta inte ett problem: http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.