Jump to content
Annons

Inspelning av elgitarr


Whitewhale

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar helt enkelt hur man "bäst" spelar in en elgitarr? Vill ha ett varmt, dynamiskt svarande ljud även inspelat. Jag får det ljudet jag vill ha när jag lirar live med min rörstärk, men jag tycker det är svårt att få det att låta lika bra inspelat. Har använt mig av en sm57 snett riktad mot mitten in i mixerbord och sen dator. Finns det andra bra/bättre mickar? Micka upp med 2 mickar? Berätta gärna hur ni gör!

MVH Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag undrar helt enkelt hur man "bäst" spelar in en elgitarr? Vill ha ett varmt, dynamiskt svarande ljud även inspelat. Jag får det ljudet jag vill ha när jag lirar live med min rörstärk, men jag tycker det är svårt att få det att låta lika bra inspelat. Har använt mig av en sm57 snett riktad mot mitten in i mixerbord och sen dator. Finns det andra bra/bättre mickar? Micka upp med 2 mickar? Berätta gärna hur ni gör!

MVH Joel

ett tips: tänbk på att där du står å lyssnar å tycker det låter guld kanske inte är det stället micken "lyssnar"

hur låter din förstärkare där du sätter micken?

mickar du upp den live förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips 2: Dra upp volymen grishögt utan nån sladd i, så förstärkaren brusar. Flytta runt din mikrofon och lyssna i slutna lurar på hur bruset låter frekvensmässigt beroende på var du håller mikrofonen. Vips vet du hur du ska sätta mikrofonen för extra diskant, mindre bas osv.

Sen blandar du hur det låter med eqn på förstärkaren. Och är du duktig säger du simsalabim och vips får du dunderbra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips 2: Dra upp volymen grishögt utan nån sladd i, så förstärkaren brusar. Flytta runt din mikrofon och lyssna i slutna lurar på hur bruset låter frekvensmässigt beroende på var du håller mikrofonen. Vips vet du hur du ska sätta mikrofonen för extra diskant, mindre bas osv.

Sen blandar du hur det låter med eqn på förstärkaren. Och är du duktig säger du simsalabim och vips får du dunderbra ljud.

Mycket bra tips Du får av 3-laxxx! Glöm inte att lyssna efter rumsljudet. Tycker Du att ljudet är bra men lite platt, prova att flytta mikrofonen lite längre ifrån alt komplettera med en mikrofon till som placeras lite längre ifrån. Vid två mikrofoner - se upp för fasfel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips 2: Dra upp volymen grishögt utan nån sladd i, så förstärkaren brusar. Flytta runt din mikrofon och lyssna i slutna lurar på hur bruset låter frekvensmässigt beroende på var du håller mikrofonen. Vips vet du hur du ska sätta mikrofonen för extra diskant, mindre bas osv.

tror banne mig jag ska testa det nästa gång

klurigt tips bara man har lurar man kan lita på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...