Jump to content
Annons

Gitarrpedaler - vilken ordning?


Whitewhale

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar helt enkelt i vilken ordning jag bör ha mina gitarreffektpedaler.

Nuvarande ordning är följande: Gitarr - Boss Bluesdriver - Boss Chorus - Boss Tremolo - Crybaby Wah - Boss Tuner - Boss Delay - Boss Compression s - Boss loop station - förstärkare.

Kom gärna med synpunkter och tips!

MVH Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Brukar koppla pedaler så här :

gtr - comp - wha - dist/overdrive - modulation (chorus, flanger, phaser, tremolo) - delay - reverb - amp

Looperpedalen hade jag kopplat in mellan modulation - delay.

Har din förstärkare en effektloop hade jag kopplat in delay och reverb där.

Naturligtvis finns ingen regel utan undantag. 😉

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar helt enkelt i vilken ordning jag bör ha mina gitarreffektpedaler.

Nuvarande ordning är följande: Gitarr - Boss Bluesdriver - Boss Chorus - Boss Tremolo - Crybaby Wah - Boss Tuner - Boss Delay - Boss Compression s - Boss loop station - förstärkare.

Kom gärna med synpunkter och tips!

MVH Joel

Själv har jag Gitarr - Boss TU2 Tuner - Crybaby Wah - Boss CS1 Compressor (made in japan !!!) Ibanez Chorus / Flanger - Boss DS1 Distortion - Boss OD1 Overdrive (made in japan !!!) sedan går det rakt in i förstärkaren och ut i effktloopen - Digitech Whammy - Boss DD3 Delay - Boss TR2 Tremolo - Boss GE7 Equalizer.

Equalizern används som solohöjare med lite skuren bas och lite pådraget mellanregister. Jag använder huvudsakligen förstärkarens dist, men overdriven knuffar på lite lagom om man vill ha ett skönt punkljud. Likaså knuffar disten på lite lagom om man vill ha en tät distmatta med mindre anslagsljud.

m.v.h,

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tunern ska väl ligga först efter guran?

Fast det finns de som sätter den sist, för att få tyst på allt mellan låtarna, typ "mute". Det finns även en del tuners som buffrar output, vilket kan ge lustiga effekter med efterföljande pedaler.

Delay bör vara sista effekt-pedalen har jag hört.

(Själv har jag noll koll då jag kör med en Pod och utgår från pre-sets som jag bygger vidare på...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns de som sätter den sist, för att få tyst på allt mellan låtarna, typ "mute". Det finns även en del tuners som buffrar output, vilket kan ge lustiga effekter med efterföljande pedaler.

Det blir lika tyst om man har den först i kedjan också 🙂

Annars så skulle jag kopplat så som Magnetic föreslog. Finns väl en till möjlighet och det är att ha kompressorn allra sist för att jämna ut nivån från distar osv men vill du använda kompressorn mer musikaliskt för att få fram mer attack vid funk-komp osv ska den vara först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wahwah före distarna lät konstigt. Då förstärkar distarna missljuden och bruset från wahwahn. Dist/overdrive först, sen wahwah, sen inget mer.

Jaha, så Hendrix/Van Halen etc hade sin Wah efter (förstärkar)disten? Hur lyckades de med det?

Frekvenssvepet från en wahwah ska ligga före dist/od, förstärks ev brus och brum för mycket är det läge att skaffa en bättre wah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så Hendrix/Van Halen etc hade sin Wah efter (förstärkar)disten? Hur lyckades de med det?

Frekvenssvepet från en wahwah ska ligga före dist/od, förstärks ev brus och brum för mycket är det läge att skaffa en bättre wah.

Jag tycker det låter avgjort bättre med wahwahn efter disten. Gillar Vox wahwah, har nog haft samma i 30 år. ☺️

Kanske dags för en ny. Eller ett riktigt snygg tremolo som funkar även om jag har väldigt lite volym på gitarren uppskruvat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...