Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite funderingar kring det här med impulser och impulsreverb (kanske samma sak?). Såg ex en tråd om Acousticas och deras gratis-release av sina "impulser" som folk blev helt tagna av. Även impulser såsom Recabinet (vilket jag drog ned demot av för några månader sedan) undrar jag över. Vad är egentligen en impuls? Hur och varför använder man sig av det? (vet iofs att man kan öppna dem i exempelvis SIR som en vän till mig har). Vad gäller Recabinet förstår jag att man kan ersätta sina "cabinets & mics" med dessa, även fast jag inte fått något bra resultat alls. Mitt Revalver MK III låter liksom bättre än när jag lägger till demot av Recabinet, varför är det så? (Har testat massvis med inställningar, 100% wet osv).

Även angående AcousticasM7 (som filen heter) finns det även en massa filer som heter Plates, vad innebär det?

Hur som helst håller jag på att spela in som ett "demo" nu och har fått fram bra grundljud i mitt Revalver Mk III (har ingen bra lokal eller att använda mina egna förstärkare i, äger dessutom inga vidare mickar för detta ändamål), men vad jag förstår kan man alltså få det snäppet vassare med dessa impulser. Vad är era tankar kring detta? Hur använder ni era impulser?

Vore väldigt tacksam för svar eftersom jag har sökt som en tok och inte kunnat finna några bra svar alls på detta. Kontrollrummets wiki brukar normalt sett ge det, men hittar inte alls. Vore iaf kul om detta fungerade för mig 🙂

Puss och skål på er.

MVH Viktor

Annons
Postat
Jag har lite funderingar kring det här med impulser och impulsreverb (kanske samma sak?). Såg ex en tråd om Acousticas och deras gratis-release av sina "impulser" som folk blev helt tagna av. Även impulser såsom Recabinet (vilket jag drog ned demot av för några månader sedan) undrar jag över. Vad är egentligen en impuls? Hur och varför använder man sig av det? (vet iofs att man kan öppna dem i exempelvis SIR som en vän till mig har). Vad gäller Recabinet förstår jag att man kan ersätta sina "cabinets & mics" med dessa, även fast jag inte fått något bra resultat alls. Mitt Revalver MK III låter liksom bättre än när jag lägger till demot av Recabinet, varför är det så? (Har testat massvis med inställningar, 100% wet osv).

Även angående AcousticasM7 (som filen heter) finns det även en massa filer som heter Plates, vad innebär det?

Hur som helst håller jag på att spela in som ett "demo" nu och har fått fram bra grundljud i mitt Revalver Mk III (har ingen bra lokal eller att använda mina egna förstärkare i, äger dessutom inga vidare mickar för detta ändamål), men vad jag förstår kan man alltså få det snäppet vassare med dessa impulser. Vad är era tankar kring detta? Hur använder ni era impulser?

Vore väldigt tacksam för svar eftersom jag har sökt som en tok och inte kunnat finna några bra svar alls på detta. Kontrollrummets wiki brukar normalt sett ge det, men hittar inte alls. Vore iaf kul om detta fungerade för mig 😉

Puss och skål på er.

MVH Viktor

Revalver har ett inbyggt impulsprogram som man kan lägga sist i kedjan. Så om du lägger en impuls till i ett annat program så blir det dubbla impulser. Jag förutsätter att du använder dig av de högtalarimpulserna som finns i revalver. Kan detta stämma?

Postat (redigerat)
Revalver har ett inbyggt impulsprogram som man kan lägga sist i kedjan. Så om du lägger en impuls till i ett annat program så blir det dubbla impulser. Jag förutsätter att du använder dig av de högtalarimpulserna som finns i revalver. Kan detta stämma?

Jag är så korkad ibland. Tänkte inte ens på det, klart det blivit dubbla impulser och därför låter mysko 😲 Tack.

Men då återstår väl egentligen frågan om AcousticasM7, Plates och det där. Hur är det tänkt att dessa ska användas, i mixen på individuella spår eller i mastern? Är det t.ex en dum idé att dra på någon sådan impuls på t.ex endast sångspåren, eller vad gör ni? Kan det bli konstigt om man t.ex drar på "Small Vox Room" på ett spår och "Drum & Chamber" på ett annat? Nu har jag ingen erfarenhet av riktiga studios, men har man separata rum för olika instrument?

EDIT: missade ditt inlägg Claes, såg nu vad Plate reverb är 😉 Tackar.

Redigerat av barrf
Postat
Jag är så korkad ibland. Tänkte inte ens på det, klart det blivit dubbla impulser och därför låter mysko ☺️ Tack.

Men då återstår väl egentligen frågan om AcousticasM7, Plates och det där. Hur är det tänkt att dessa ska användas, i mixen på individuella spår eller i mastern? Är det t.ex en dum idé att dra på någon sådan impuls på t.ex endast sångspåren, eller vad gör ni? Kan det bli konstigt om man t.ex drar på "Small Vox Room" på ett spår och "Drum & Chamber" på ett annat? Nu har jag ingen erfarenhet av riktiga studios, men har man separata rum för olika instrument?

EDIT: missade ditt inlägg Claes, såg nu vad Plate reverb är 🙂 Tackar.

Det vanligaste är att man lägger upp ett par reverb-instanser på olika send/aux bussar.

Så man lägger ett trum reverb på en buss och ett rums reverb på nästa buss och ett hall reverb eller plate eller vad som kan tänkas passa låten.

Sedan skickar man signalen ifråm de olika individuella spåren till dessa bussar via send.

Angående hur riktiga studios mixar så är det helt olika beroende vem som mixar och hur låten ser ut. Men händer väl ganska ofta att man lägger ett reverb som bara ett instrument använder sig av.

Men ofta delar man på reverben.

Säg att du lägger upp ett reverb för trummor och percussion.

Sedan 2 andra till sången och kanske ytterligare ett eller två till övriga instrument som orgel, gitarr m.m.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.