Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Det är så att jag undervisar i pro tools på estetiska programmet för de som läser ljudteknik A och B. I samma veva nu så håller jag på att få en hemsida via ett företag. Då kom jag att tänka på att det vore ju smidigt att lägga upp filmer på de moment som jag går igenom i kursen i pro tools för eleverna att kunna titta på. Tanken är väll att det i första hand ska rikta sig till lite mer nybörjare i programmet, men även kunna gå in på mer avancerade saker.

Vad skulle DU tycka va bra ämne att ta upp i filmerna? Lämnar ordet öppet!

MVH

Anders

EDIT: hihi...gjorde en skämtsam teaser av det nu, orkade inte va så allvarlig *ler*. Hoppas ni får ett gott skratt http://www.speedyshare.com/510814776.html

OBS! i skämtfilmen är det lägre volym i början, men det blir högre sedan. ville bara varna

Redigerat av Gizmozis
Annons
Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Olika sorters EQ kan väl vara en bra start, hur man jobbar med eq i en mix eller individuellt på olika spår "instrument", bara ett förslag 😄

Postat

om det ska vara riktad mot nybörjare för programmet, då har du en bra referens i DVDn som medföljer ignition pack.

alltså, gör en ordentlig kom igång, fast på svenska.

sen kan du börja med lite mera avancerade saker, såsom mixning tips, avancerade pro tools funktioner och så.

men du har även en PM...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sidechain! En bra grej att kunna, räddar mixar, använda som kreativt instrument.

Sidechaina kompressor med baskagge, eller med EQ, listan kan göras lång....

Gate triggning är också mycket användbart.

Redigerat av drloop
Postat

Arbetsflöde kanske? Hur du har optimerat ditt arbetsflöde och bra saker att tänka på för att få ut det mesta av sin tid vid datorn 😠

Postat

Tack för all respons hittills. Kommer sammanställa alla era svar och lägga upp ett schema för mig själv sedan och beta av det 😉 Zagor, jag har inte fått något PM 😲

Fyll gärna på med mer 🙂

MVH

Anders

Postat

Satt lite ikväll och tänkte på filmerna. Började med en låt iaf, ett kännt riff, och kanske en tråkig låt, men iaf. Tanken va ju att jag ville ha med en del moment och en del effekter som reverb, chorus, delay osv.

Sedan satt jag bara en halvtimme, då jag inte tycker det behövs mer. Om soundet inte faller en i smaken så är ju det en smaksak, så det tänker jag inte lägga ner tid på, utan det är ju för att gå igenom moment i pro tools som är syftet.

Såhär blev det iaf. Gitarr och trummor. Bara grundläggande saker. Ska på bas, och även synth, både en hårdvarusynth och en mjukvara för att gå igenom både och.

Men man vill ju samtidigt att det ska låta OK, även att det inte är syftet att man ska göra den grymmaste mixen. Tycker ni det är OK för att ha med i instruktionsfilm för eleverna? Samtidigt kan jag ju inte lägga ner massa tid som när man gör en låt för skivsläpp, eller hur? Eller tänker jag fel?

http://www.speedyshare.com/891998608.html

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Gå igenom alla grunder först. Det viktigaste är att lära hur hela programmet är uppbyggt, vad som finns vart? Sedan de enklaste medel som eq, automatisera, reverb, deley, klippa klistra och hur man gör olika spår. Det är det enda som behövs till en start. Sedan kan man från det lära sig väldigt mycket själv.

När du väl gjort det kan du välja olika saker se ska göra, olika uppgifter. Du väjer ut ett moment som du tycker är viktigt. Etc, hur använder jag en kompressor? Så har du en genomgång på hur du kan använda den, förklarar ratio mm, hur på olika instrument. Sedan vid slutet av varje liten kurs-del så har du en låtsnutt som de sak mixa med de förkunskaper de fått. Så bygger du bara vidare på samma grej hela tiden.....Då kommer de ha en grund att stå på plus att du sedan lär ut ett flertal andra mer avancerade moment som de i slutet av kursen redovisar.

I svårare kurser som b osv kan du du välja att använda dig av olika former av sidechain, göra om olika audiofiler till midi osv.

😕

Redigerat av Gäst
Postat
Gå igenom alla grunder först. Det viktigaste är att lära hur hela programmet är uppbyggt, vad som finns vart? Sedan de enklaste medel som eq, automatisera, reverb, deley, klippa klistra och hur man gör olika spår. Det är det enda som behövs till en start. Sedan kan man från det lära sig väldigt mycket själv.

När du väl gjort det kan du välja olika saker se ska göra, olika uppgifter. Du väjer ut ett moment som du tycker är viktigt. Etc, hur använder jag en kompressor? Så har du en genomgång på hur du kan använda den, förklarar ratio mm, hur på olika instrument. Sedan vid slutet av varje liten kurs-del så har du en låtsnutt som de sak mixa med de förkunskaper de fått. Så bygger du bara vidare på samma grej hela tiden.....

😕

Jo, det är sant, och det är så jag tänkt att gå igenom det. Men denna övning är lite längre fram, börjar inte från början. Utan här har jag tänkt att de ska få använda följande moment varav man har gått igenom dess delar innan:

1. Kompresorn

2.reverb

3. delay

4. chorus

5. Eq

6. Pitch

7. Sends

8. Vca - groups

9. Paralellkompression

10. bus-kompressorn

11. Inspelning av midi via klaviatur och för hand

12. Kvantisera

13. Automatation

Kanske va något mer moment jag hade med, men nu minns jag inte 🙂

Men dessa delar har jag självklart gått igenom innan i mindre filmer, men i den här filmen använder jag det mer i en mix har jag då tänkt. 😳

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Låter mycket bra. Fast egentligen tycker jag inte att du ska lära ut något. Ju mindre folk som kan, ju mer jobb osv till oss 😕...hehe

Edit; När du gått igenom säg 4 moment. Ha sedan en avrundande lektion för att repetera lite, som ett litet kunskaps prov. Visa då hur allt det låter tillsammans, för att få mera inblick i hur mixning går till.

Redigerat av Gäst
Postat
Låter mycket bra. Fast egentligen tycker jag inte att du ska lära ut något. Ju mindre folk som kan, ju mer jobb osv till oss 😕...hehe

🙂 Det är roligt att lära ut.

MVH

Anders

Postat
Edit; När du gått igenom säg 4 moment. Ha sedan en avrundande lektion för att repetera lite, som ett litet kunskaps prov. Visa då hur allt det låter tillsammans, för att få mera inblick i hur mixning går till.

Mycket bra idé, man är van att planera sina lektioner, men som du säger så är det viktigt att man har precis samma tänk i filmerna om de ska bli pedagogiskt riktiga. Är ju alltid svårare också när man inte har en dialog, utan som i detta fall monolog. Men nu har jag fått med mig en kollega också, så vi kommer vara två som hjälps åt. Och han har ett LE system vilket är bra i vissa fall där det skiljer sig.

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Han skrev ju det. Du får läsa igen när du är piggare. 😆

DieHard (oregistrerad)
Postat
Men man vill ju samtidigt att det ska låta OK, även att det inte är syftet att man ska göra den grymmaste mixen. Tycker ni det är OK för att ha med i instruktionsfilm för eleverna? Samtidigt kan jag ju inte lägga ner massa tid som när man gör en låt för skivsläpp, eller hur? Eller tänker jag fel?

Det är klart att det ska vara en grym mix. Vitsen är ju att man ska få andra att bli inspirerade att kunna själva så småningom göra en grym mix. Är det en medioker är det knappast inspirerande. Det är väl knappast någon som går igång på det? Och kommer vissa som har hyfsad kunskap och vill lära sig mera för att bli bättre och de får höra en medioker mix kommer ju de bara att tänka men det där var ju knappt mycket bättre än det jag kan. De kommer då söka sig vidare. Mixen blir ju ett argument för alltihopa. Det är knappast någon som går ut med en halvmedioker vara och inbillar sig att det ska bli en kioskvältare? Ju proffsigare du gör det desto mer kommer det att säga om dig för dem. Är det som sagt var inte helproffsig mix kommer de bara att tro att du inte är bättre än så här. Första intrycket är ju som sagt nästan alltid bestående. De kommer förvänta sig det allra bästa och det är det som du ska ge dem. Fråga dig själv. Skulle du vilja höra en mix som bara är okej om du skulle vara elev? Sätt dig in i deras situation och hur du skulle tänka om du var en av dem.

Postat

Hahaha jag läste fel post som första! Det var visst en del annat innan 😆

Läggdags med andra ord!

Postat
Det är klart att det ska vara en grym mix. Vitsen är ju att man ska få andra att bli inspirerade att kunna själva så småningom göra en grym mix. Är det en medioker är det knappast inspirerande. Det är väl knappast någon som går igång på det? Och kommer vissa som har hyfsad kunskap och vill lära sig mera för att bli bättre och de får höra en medioker mix kommer ju de bara att tänka men det där var ju knappt mycket bättre än det jag kan. De kommer då söka sig vidare. Mixen blir ju ett argument för alltihopa. Det är knappast någon som går ut med en halvmedioker vara och inbillar sig att det ska bli en kioskvältare? Ju proffsigare du gör det desto mer kommer det att säga om dig för dem. Är det som sagt var inte helproffsig mix kommer de bara att tro att du inte är bättre än så här. Första intrycket är ju som sagt nästan alltid bestående. De kommer förvänta sig det allra bästa och det är det som du ska ge dem. Fråga dig själv. Skulle du vilja höra en mix som bara är okej om du skulle vara elev? Sätt dig in i deras situation och hur du skulle tänka om du var en av dem.

Det är i och för sig sant det du säger. Men att det ska bli en kioskvältare är inte tanken dock 😎 (det är förresten impuls av cab på denna som jag fick av dig, det tackar jag ännu en gång för). Men jag gör så pass bra det är möjligt med den tid jag tänker lägga ner på det. Sedan kommer ju inte filmerna vara någon slags referens (om de inte blir j-vligt bra) :rolleyes: Jag har ju ändå eleverna också, så förhoppningsvis så ger det i klassrummet den lilla extra motivation som kanske filmerna misslyckas med, om de nu skulle göra det.

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja det där ser bra ut, videon. 🙂 Menade inte egentligen kioskvältare. Det var bara ett uttryck för att låta så bra som möjligt och vet att det kanske lät kan misstolkas. Misstänkte faktiskt att det var en cabimpuls som du suttit och lekt med. 😆

Postat (redigerat)
Ja det där ser bra ut, videon. 🙂 Menade inte egentligen kioskvältare. Det var bara ett uttryck för att låta så bra som möjligt och vet att det kanske lät kan misstolkas. Misstänkte faktiskt att det var en cabimpuls som du suttit och lekt med. 😆

Duger helheten att ha som teaser tycker du? Både bild och ljud. Visst kan man sitta mer med mixningen, men man kan ju inte ägna hela sin tid åt detta 🙂 Om denna duger så kommer jag be dom slänga upp den på min hemsida nämnligen 🙂

MVH

Anders

EDIT: la till lite effekter, kanske blev sämre egentligen, jag vet inte 🙂

http://www.speedyshare.com/485784416.html

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det där var lite bättre. 😮 Men kanske vara lite film över där du sitter vid PT och pular? Kanske lite också på några olika pluggar när de nämns? Tja, bara ett förslag.

Postat
Det där var lite bättre. 😮 Men kanske vara lite film över där du sitter vid PT och pular? Kanske lite också på några olika pluggar när de nämns? Tja, bara ett förslag.

Jo, jag tog bilder på lite pluggar, så ville jag ha dom bakom texten när de kom upp. Men jag fattar inte hur jag gör i Imovie, inte den senaste version dock 🙂 Snacka om att man är teknsikt handikappad *skratt*

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja tyvärr kan inte jag heller något om det men finns säkert här någon som vet hur man gör. Ack allt var mycket lättare och bättre förr när man bara stod och vevade med en kamera. 😛

Postat
Ja tyvärr kan inte jag heller något om det men finns säkert här någon som vet hur man gör. Ack allt var mycket lättare och bättre förr när man bara stod och vevade med en kamera. 🥰

Jag hittade det, men orkade inte vara allvarlig mer ikväll, så det blev lite skämtsamt 😄 La en länk i första inlägget, men lämnar den här också

http://www.speedyshare.com/510814776.html

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det där börjar likna nåt. 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.