Jump to content
Annons

Behöver hjälp med inspelning av mixtape

Recommended Posts

almelia (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej! Jag är en hyfsat nybliven dj som nu vill göra ett försök att marknadsföra mig, det vill säga jag håller på att spela in en mix. Jag har cdj800 samt en denon x-120mixer. Har även precis införskaffat ett externt ljudkort, novation nio till detta ändamål. Spelar in i Sound forge.

Det jag undrar över är om det är något man bör fixa med ljudet när man ska spela in en mix? (Techno) Jag har valt sample rate 44 100, 24 bit och ja stereo... Det funkar ju men jag får för mig att det låter lite platt?

Är väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig, är ganska rookie på området, och känns trist att göra det på fel sätt 😛

Mvh Sandra

Redigerat av almelia
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat

44Khz och 24bit är ju Cd kvalitet så det ska väl funka rent ljudmässigt. Men om du gör en mixtape så är det ju mer dina övergångar och själva mixen som är intressant, kanske inte ljudkvaliteten i första hand.

Lycka till.

almelia (oregistrerad)
Postat

Jo givetvis är övergångarna viktigare än själva ljudkvalitén 🙂 Jag tänkte bara att det kanske var något man borde tänka på under själva inspelningsprocessen, eller något man borde fixa med ljudet efteråt eller så... Men har spelat in några gånger och det låter ganska bra så jag kör på det!

Tack hur som helst!

• 4 veckor senare...
Postat
44Khz och 24bit är ju Cd kvalitet så det ska väl funka rent ljudmässigt. Men om du gör en mixtape så är det ju mer dina övergångar och själva mixen som är intressant, kanske inte ljudkvaliteten i första hand.

Lycka till.

44kHz 24bit är inte cdkvalitet

cd har 16 bit

Postat (redigerat)
Det jag undrar över är om det är något man bör fixa med ljudet när man ska spela in en mix? (Techno) Jag har valt sample rate 44 100, 24 bit och ja stereo... Det funkar ju men jag får för mig att det låter lite platt?

är du säker på att det är i stereo

det låter kanske platt för att det inte är stereo

du måste panorera kanalerna åt höger och vänster på mixerns ingångskanaler

det är ett vanligt fel!

efter att du spelat in ska du klart också mastra lite: sök mastering

edit: kollade precis vilken mixer det var och där kan man inte panorera fel så troligen är det inte ett stereofel...

Redigerat av spass
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är ingen DJ men att mecka med redan färdigt material om man inte behärskar detta innebär nog att det låter sämre än originalen.

Inga pluggar på enligt mig.Det är ju din känsla för mixen som är viktig inte att du fått mer tryck i redan klara låtar.

Redigerat av drloop
  • 1 månad senare...
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

låter det inte som du vill, kontrollera pan osv överallt, som sagt. annars är det bara att köra. ställ in en inspelningsvolym som ger dig en marginal på ett par db.

den enda bearbetningen jag tycker du bör ägna dig efteråt är volymjusteringar, ser din mix ojämn ut när du kikar på hela inspelningen kan du rätta till det lite om du vill.

sen normalisera bara! ska du sen köra ut den på cd så plocka isär spåren för sig, det ser lite bättre ut tycker jag, glöm inte 0 sek mellanrum mellan spåren sen i bränningen bara!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.