Jump to content
Annons

NT2-A vass?


GBlom (oregistrerad)

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)

Hallå där.

Jag hade tidigare en JJLabs-mik i ~800kr-klassen. Köpte nu en NT2-A och jag trodde att det var Kina-mickar som ofta var vassa i diskanten, men jag tycker min NT2-A är något vassare.. kan det stämma?

Om den låter bra i övrigt kan det väl inte vara något knasigt/fel när det gäller just diskanten? Jag måste alltid köra de-esser för att det inte ska skära sig. Har provat lite olika avstånd från micken också, men det gör ingen skillnad.

/G

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker INTE mina är vassa. Men då har jag förstås en röst i det lite lägre registret. Men jag tycker att de låter bäst med noll eq på sång.

Edit: Shit, såg att jag glömt ordet INTE. Då blev det ju rejält fel andemening....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker NT2-A'n är väldigt vass!! och kommer att byta ut den så småning om! Till en Manley:) Men för tillfället har jag löst det genom att koppla den via en rörkompressor. Helt neutralt ställt på kompressorn men full fart via rören. Då låter den riktigt riktigt trevligt.

ManleyLabs

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Man har ju hört att NT2-A,n skulle ha väldigt "varmt" och mjukt ljud. Iallfall så rekomenderas den ju överallt som en grym allroundmik. Har ju tänkt köpa denna. 😮 Bäst vore ju att låna hem o testa, får försöka lösa det.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid bäst att prova om den skall användas till sång/tal. Jag är också lite förvånad att vissa tycker NT2-A är "vass" för det finns ju betydligt "vassare" mickar än denna. Tvärt om så skulle jag vilja säga att den går åt det "mjuka" hållet (för att vara kondensatormick).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en kanon mick, mycket topp som drloop nämner, men det kan du justera med EQ. Bättre det än att din mick är bumlig och dov.

Personligen tycker jag inte alls den är så supervass, har hört en hel del sångtagningar med den. Du kan väl göra justeringar på micken också, testa lite olika varianter. Kör någon plugg som lägger på lite värme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa röster är ju vassa by nature så att säga så mycket beror på källan.

Ni som har rattat LIVE-ljud åt Nanne Grönvall vet vad jag pratar om 😳

Jag har aldrig upplevt några av de inspelningar jag har hört med NT2A som vassa men det är förvisso i en mix och det ska man ju ha i åtanke.

Det som låter lite småvasst ensamt kan låta helt perfekt i en mix och det är ju där det är viktigast att låta bra.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog och lyssnade o jämförde lite på den beryktade testsiten av Claes. 🥰

NT2-A,n lät faktiskt märkbart lite vassare än de andra jag jämförde med. (Oktava MK319A, Violet Design Black Knight, TLM103, NT1000) Men det var inte alls farligt och upplevdes mest som mer klarhet. Tyckte också den hade mer karaktär och värme än dess lillebror NT1000 som lät klenare och tunnare. Nu är jag ingen mik-guru på nått sätt men upplevde det så iallfall. Jämförde sångspåren där Claes sjöng, på gitarrspåren hördes det inte så mycket skillnad. Den mik jag har nu är budgetmiken GA Project FC1 MKII som jag tycker är dov så en "vass" mikrofon ser jag som ett plus egentligen. 🙂 Men vill som sagt helst få lånat hem någon innan köp. Tack för en bra testsite Claes. =)

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
GBlom (oregistrerad)

det är vid s-ljud som jag tycker det kan skära sig ordentligt i öronen. för övrigt tycker jag den låter bra. men det känns inte som man kan komma undan med att använda sångljudet direkt utan att köra de-esser på den. men så kanske det är på de flesta kondensatormikrofoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nyss att jag skrev att jag tyckte den var vass, pino, det skulle vara INTE vass. Jag tycker den låter svinbra, så som jag förr föreställt mig att en bra rörmick borde låta. Bäst låter den utan eq tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

så om jag upplever s-ljuden som väldigt skärande, är det antagligen mitt fel (sångteknik,högtalare) eller kan den på något sätt vara defekt som gör detta fenomen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog och lyssnade o jämförde lite på den beryktade testsiten av Claes. 😄

NT2-A,n lät faktiskt märkbart lite vassare än de andra jag jämförde med. (Oktava MK319A, Violet Design Black Knight, TLM103, NT1000) Men det var inte alls farligt och upplevdes mest som mer klarhet. Tyckte också den hade mer karaktär och värme än dess lillebror NT1000 som lät klenare och tunnare. Nu är jag ingen mik-guru på nått sätt men upplevde det så iallfall. Jämförde sångspåren där Claes sjöng, på gitarrspåren hördes det inte så mycket skillnad. Den mik jag har nu är budgetmiken GA Project FC1 MKII som jag tycker är dov så en "vass" mikrofon ser jag som ett plus egentligen. 🙂 Men vill som sagt helst få lånat hem någon innan köp. Tack för en bra testsite Claes. =)

Tack för det. 🙂

Ljudkällan påverkar förstås mycket. Med en baryton eller bas är det inte säkert att den känns lika vass som med min tenorröst - och om det är för mycket topp, så går det som sagt att skära med eq, även om jag föredrar att pilla så lite som möjligt med eq på just sången och hellre vill ha rätt mic.

TLM103 är också ganska vass, men i övrigt j-t bra. Jag har hört folk som har sagt att Manleyn är vass - men så upplevde inte jag den, så det är också en bedömningsfråga - och det kan också bero på skillnader mellan preampar. Med en lite vassare mic så kan man få till ett kalasbra ljud med en preamp som är lite mer tillbakadragen i toppen... Preampen jag har använt är transparent, så att skillnaderna mellan micarna ska kunna framträda så bra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det. 😄

Ljudkällan påverkar förstås mycket. Med en baryton eller bas är det inte säkert att den känns lika vass som med min tenorröst - och om det är för mycket topp, så går det som sagt att skära med eq, även om jag föredrar att pilla så lite som möjligt med eq på just sången och hellre vill ha rätt mic.

TLM103 är också ganska vass, men i övrigt j-t bra. Jag har hört folk som har sagt att Manleyn är vass - men så upplevde inte jag den, så det är också en bedömningsfråga - och det kan också bero på skillnader mellan preampar. Med en lite vassare mic så kan man få till ett kalasbra ljud med en preamp som är lite mer tillbakadragen i toppen... Preampen jag har använt är transparent, så att skillnaderna mellan micarna ska kunna framträda så bra som möjligt.

Jag har typ skrovlig Johnny Cash-röst så det kan stämma.

Men jag har haft den som överhäng på trummor också utan att jag tyckte cymbalerna blev vassare än de var i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

när ni säger att ni inte använder EQ på sången, gäller det även de-esser? jag tycker det är svårt/omöjligt att få en tagning som inte behöver det nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

när ni säger att ni inte använder EQ på sången, gäller det även de-esser? jag tycker det är svårt/omöjligt att få en tagning som inte behöver det nämligen.

På min testsite är alla inspelningar helt rena, utan eq eller annat - och där är oftast inga extrema sibilanser, utan det funkar bra.

Det handlar ofta om sångteknik och/eller micplacering/vinkling.

Link to comment
Dela på andra sajter

när ni säger att ni inte använder EQ på sången, gäller det även de-esser? jag tycker det är svårt/omöjligt att få en tagning som inte behöver det nämligen.

Jag använder det inte på min röst. Jag dricker vatten med upplöst krita i istället.

Skoja bara. Det kanske har med mickteknink att göra, eller oxå är jag så basig så essena redan är borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...