GBlom (oregistrerad) Postat 12 juni 2009 Dela Postat 12 juni 2009 Hallå där. Jag hade tidigare en JJLabs-mik i ~800kr-klassen. Köpte nu en NT2-A och jag trodde att det var Kina-mickar som ofta var vassa i diskanten, men jag tycker min NT2-A är något vassare.. kan det stämma? Om den låter bra i övrigt kan det väl inte vara något knasigt/fel när det gäller just diskanten? Jag måste alltid köra de-esser för att det inte ska skära sig. Har provat lite olika avstånd från micken också, men det gör ingen skillnad. /G Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 13 juni 2009 Dela Postat 13 juni 2009 Ja det kan stämma. Det är mycket topp i NT2-A. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 15 juni 2009 Dela Postat 15 juni 2009 (redigerat) Jag tycker INTE mina är vassa. Men då har jag förstås en röst i det lite lägre registret. Men jag tycker att de låter bäst med noll eq på sång. Edit: Shit, såg att jag glömt ordet INTE. Då blev det ju rejält fel andemening.... Redigerat 17 juli 2009 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 17 juni 2009 Dela Postat 17 juni 2009 (redigerat) Jag tycker NT2-A'n är väldigt vass!! och kommer att byta ut den så småning om! Till en Manley:) Men för tillfället har jag löst det genom att koppla den via en rörkompressor. Helt neutralt ställt på kompressorn men full fart via rören. Då låter den riktigt riktigt trevligt. ManleyLabs Redigerat 17 juni 2009 av Alexho Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 17 juni 2009 Dela Postat 17 juni 2009 Jasså? Man har ju hört att NT2-A,n skulle ha väldigt "varmt" och mjukt ljud. Iallfall så rekomenderas den ju överallt som en grym allroundmik. Har ju tänkt köpa denna. 😮 Bäst vore ju att låna hem o testa, får försöka lösa det. /M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 Alltid bäst att prova om den skall användas till sång/tal. Jag är också lite förvånad att vissa tycker NT2-A är "vass" för det finns ju betydligt "vassare" mickar än denna. Tvärt om så skulle jag vilja säga att den går åt det "mjuka" hållet (för att vara kondensatormick). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 Följdfråga: Varför finns EQ om den inte är tänkt att ta bort/justera "vasshet" eller "bummel"? Undrar faktiskt på riktigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 Det är en kanon mick, mycket topp som drloop nämner, men det kan du justera med EQ. Bättre det än att din mick är bumlig och dov. Personligen tycker jag inte alls den är så supervass, har hört en hel del sångtagningar med den. Du kan väl göra justeringar på micken också, testa lite olika varianter. Kör någon plugg som lägger på lite värme. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 (redigerat) Vissa röster är ju vassa by nature så att säga så mycket beror på källan. Ni som har rattat LIVE-ljud åt Nanne Grönvall vet vad jag pratar om 😳 Jag har aldrig upplevt några av de inspelningar jag har hört med NT2A som vassa men det är förvisso i en mix och det ska man ju ha i åtanke. Det som låter lite småvasst ensamt kan låta helt perfekt i en mix och det är ju där det är viktigast att låta bra. Redigerat 18 juni 2009 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 (redigerat) Jag tog och lyssnade o jämförde lite på den beryktade testsiten av Claes. 🥰 NT2-A,n lät faktiskt märkbart lite vassare än de andra jag jämförde med. (Oktava MK319A, Violet Design Black Knight, TLM103, NT1000) Men det var inte alls farligt och upplevdes mest som mer klarhet. Tyckte också den hade mer karaktär och värme än dess lillebror NT1000 som lät klenare och tunnare. Nu är jag ingen mik-guru på nått sätt men upplevde det så iallfall. Jämförde sångspåren där Claes sjöng, på gitarrspåren hördes det inte så mycket skillnad. Den mik jag har nu är budgetmiken GA Project FC1 MKII som jag tycker är dov så en "vass" mikrofon ser jag som ett plus egentligen. 🙂 Men vill som sagt helst få lånat hem någon innan köp. Tack för en bra testsite Claes. =) Redigerat 18 juni 2009 av Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 MXL V67G är jag nöjd med. Holmerup Musik&Data 1590;-. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 njure rund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 det är vid s-ljud som jag tycker det kan skära sig ordentligt i öronen. för övrigt tycker jag den låter bra. men det känns inte som man kan komma undan med att använda sångljudet direkt utan att köra de-esser på den. men så kanske det är på de flesta kondensatormikrofoner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 Såg nyss att jag skrev att jag tyckte den var vass, pino, det skulle vara INTE vass. Jag tycker den låter svinbra, så som jag förr föreställt mig att en bra rörmick borde låta. Bäst låter den utan eq tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 så om jag upplever s-ljuden som väldigt skärande, är det antagligen mitt fel (sångteknik,högtalare) eller kan den på något sätt vara defekt som gör detta fenomen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 Jag tog och lyssnade o jämförde lite på den beryktade testsiten av Claes. 😄 NT2-A,n lät faktiskt märkbart lite vassare än de andra jag jämförde med. (Oktava MK319A, Violet Design Black Knight, TLM103, NT1000) Men det var inte alls farligt och upplevdes mest som mer klarhet. Tyckte också den hade mer karaktär och värme än dess lillebror NT1000 som lät klenare och tunnare. Nu är jag ingen mik-guru på nått sätt men upplevde det så iallfall. Jämförde sångspåren där Claes sjöng, på gitarrspåren hördes det inte så mycket skillnad. Den mik jag har nu är budgetmiken GA Project FC1 MKII som jag tycker är dov så en "vass" mikrofon ser jag som ett plus egentligen. 🙂 Men vill som sagt helst få lånat hem någon innan köp. Tack för en bra testsite Claes. =) Tack för det. 🙂 Ljudkällan påverkar förstås mycket. Med en baryton eller bas är det inte säkert att den känns lika vass som med min tenorröst - och om det är för mycket topp, så går det som sagt att skära med eq, även om jag föredrar att pilla så lite som möjligt med eq på just sången och hellre vill ha rätt mic. TLM103 är också ganska vass, men i övrigt j-t bra. Jag har hört folk som har sagt att Manleyn är vass - men så upplevde inte jag den, så det är också en bedömningsfråga - och det kan också bero på skillnader mellan preampar. Med en lite vassare mic så kan man få till ett kalasbra ljud med en preamp som är lite mer tillbakadragen i toppen... Preampen jag har använt är transparent, så att skillnaderna mellan micarna ska kunna framträda så bra som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 Tack för det. 😄 Ljudkällan påverkar förstås mycket. Med en baryton eller bas är det inte säkert att den känns lika vass som med min tenorröst - och om det är för mycket topp, så går det som sagt att skära med eq, även om jag föredrar att pilla så lite som möjligt med eq på just sången och hellre vill ha rätt mic. TLM103 är också ganska vass, men i övrigt j-t bra. Jag har hört folk som har sagt att Manleyn är vass - men så upplevde inte jag den, så det är också en bedömningsfråga - och det kan också bero på skillnader mellan preampar. Med en lite vassare mic så kan man få till ett kalasbra ljud med en preamp som är lite mer tillbakadragen i toppen... Preampen jag har använt är transparent, så att skillnaderna mellan micarna ska kunna framträda så bra som möjligt. Jag har typ skrovlig Johnny Cash-röst så det kan stämma. Men jag har haft den som överhäng på trummor också utan att jag tyckte cymbalerna blev vassare än de var i verkligheten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GBlom (oregistrerad) Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 när ni säger att ni inte använder EQ på sången, gäller det även de-esser? jag tycker det är svårt/omöjligt att få en tagning som inte behöver det nämligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 när ni säger att ni inte använder EQ på sången, gäller det även de-esser? jag tycker det är svårt/omöjligt att få en tagning som inte behöver det nämligen. På min testsite är alla inspelningar helt rena, utan eq eller annat - och där är oftast inga extrema sibilanser, utan det funkar bra. Det handlar ofta om sångteknik och/eller micplacering/vinkling. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 juli 2009 Dela Postat 17 juli 2009 när ni säger att ni inte använder EQ på sången, gäller det även de-esser? jag tycker det är svårt/omöjligt att få en tagning som inte behöver det nämligen. Jag använder det inte på min röst. Jag dricker vatten med upplöst krita i istället. Skoja bara. Det kanske har med mickteknink att göra, eller oxå är jag så basig så essena redan är borta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.