Jump to content
Annons

Neumann TLM 49

Recommended Posts

Norpan79 (oregistrerad)
Postat

Halloj !!

Ny på sajten och mitt första inlägg.... 😕

Har köpt en neumann TLM 49 för ett tag en och måste säga att jag inte är nöjd med den.

Har provat den på flera röster och olika preamps ( amek Mozart bord, Drawner 1960, Universial Audio 6176 m.m. )

Tycker den låter platt och ganska tråkig. Saknar botten och även luftiga diskanten.

Tittade på neumanns hemsida och mycket riktigt så är frekvensgången ungefär som miken låter.

Har någon annan erfarenhet av denna mik?

// Norpan

Annons
Postat
Halloj !!

Ny på sajten och mitt första inlägg.... 😛

Har köpt en neumann TLM 49 för ett tag en och måste säga att jag inte är nöjd med den.

Har provat den på flera röster och olika preamps ( amek Mozart bord, Drawner 1960, Universial Audio 6176 m.m. )

Tycker den låter platt och ganska tråkig. Saknar botten och även luftiga diskanten.

Tittade på neumanns hemsida och mycket riktigt så är frekvensgången ungefär som miken låter.

// Norpan

Har du köpt den beg.? ? Testat den innan ?

Såg att priserna låg mellan 7500:- till 9500:- för en sån beg.

En bekant till mig har köpt en beg. Neumann U87 för 2 år sen och var aldrig nöjd med ljudet ,Vad han än gjorde så lät det icke bra.

Det har visat sig sen att den ena membranet var jättesmutsig och den andra var lite förstörd " troligen tappat miken" och det skulle kosta en massa slantar att göra den i ordning 🙁

Han har den som prydnad nu : )

En bra allrounder mik tycker jag är JZ BLACK HOLE.

Prova ordentligt innan du köper fler mikar.

Postat (redigerat)
Halloj !!

Ny på sajten och mitt första inlägg.... 😛

// Norpan

Bara för att en mik är dyr och från ett respekterat företag så betyder det ju inte per automatik att den ska vara bra.

Det är ju så otroligt olika det där beroende på vad/vem man spelar in men om du inte har lyckats få bra ljud på något av det du spelar in så kanske det inte är så lovande.

Hur är rummet du spelar in i?

Redigerat av lavrell
Postat

Ja smaken är olika tycker själv att TLM 49 är en ypperlig mickrofon i allafall på min röst. Har kört den både genom Focusrite Red 7 och UA LA-610 och har aldrig haft några problem. Sen har jag spelat in andra sångare och sångerskor där tex. en Brauner Phantom AE, Audio Technica 4033 eller en Shure SM7b har fungerat bättre men jag skulle absolut inte påstå att det är en dålig mickrofon för det.

Norpan79 (oregistrerad)
Postat
Bara för att en mik är dyr och från ett respekterat företag så betyder det ju inte per automatik att den ska vara bra.

Det är ju så otroligt olika det där beroende på vad/vem man spelar in men om du inte har lyckats få bra ljud på något av det du spelar in så kanske det inte är så lovande.

Hur är rummet du spelar in i?

Hej !!

Rummet jag spelar in i är dämpat och bra, men det jag tycker om miken är att den är basfattig. Jag har köpt miken ny, och kollade aldrig (dumt nog) frekvensschemat för miken. Tittar man på neumanns hemsida så ser man att den är basskuren från 500hz och neråt. Vid 120hz är det ungefär -3db.

Men miken har säkert sina andra fördelar än bra botten. Jag tycker rösterna blir "middig" och lite botten. Har provat olika studios, röster och preamps, men med samma resultat. Får leta vidare efter bra användningsområde.

// Norpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.