Jump to content
Annons

Fivetowers CubaseSX Perfomance Test

Recommended Posts

heavyhans (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köpte en Fujitsu-Siemens AMILO A1630 Laptop för ett tag sedan, och nu testade jag CubaseSX Perfomance testet från Fivetowers som gjordes på Frostdatorn i senaste numret av Studio på den laptop jag har och fick ett överraskande resultat. Den (AMILO'n) fick med 21 ms latency, 46% belastning av processorn i stopläge och 69% i uppspelningsläge! Med minsta möjliga latency, 6 ms, blev resultatet 48% i stopläge och 75% i uppspelningsläge. Mycket bättre än jag förväntat mig.

Min nuvarande hådvarukonfiguration:

Fujitsu-Siemens AMILO A1630 Laptop

SiS 755 + SiS SB 963 chipset

AMD Athlon 64 3400+

512mb RAM (2x256mb DDR333 PC2700)

128mb ATI Mobility Radeon 9700

15,4" Widescreen skärm

60 GB 4200 varvs hårddisk

Windows XP Pro SP1 (optimerat enligt tipsen i Studio nr.5 2003)

Digidesign M-Box

Nu funderar jag ändå på att använda mig av öppet köp o lösa in den och istället köpa en JME Companion M8050W som har följande innehåll:

Intel 855GME Chipset

Intel Pentium M 745 (1.8GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)

1024 MB 333MHz DDR RAM (1X1024)

128mb ATI Mobility Radeon 9700

15,4" Widescreen skärm

60 GB 7200 varvs hårddisk

Är det ett bra val?

Kan inte fler personer köra det här testet på sina Laptopar så jag har något att gämföra med?

Länk till testet: Performance Test for Cubase SX Systems

Redigerat av heavyhans
  • 4 veckor senare...
Annons
Postat

Var noga med att inte dra alltför stora slutsatser av detta test, då det inte riktigt simulerar en typisk studiosituation. Exempelvis läser den inga stora ljudfiler från hårddisken, varför långsamma hårddiskar inte upptäcks i resultaten.

Fivetowers kan vara ett av många hjälpmedel till att få en grundkoll, men inte att skaffa sig stora beslutsunderlag på.

Vårt test baserades inte på Fivetowers, det användes endast som en referens.

Postat
Hur gör man det där testet egentligen? den bara lopar i oändlighet för mig

Du ska låta testet gå i en loop, men lägga märke till systembelastningen i Cubase under tiden.

Postat
Hur gör man det där testet egentligen? den bara lopar i oändlighet för mig

Du ska låta testet gå i en loop, men lägga märke till systembelastningen i Cubase under tiden.

Aha ok tackar 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.