Jump to content
Annons

Recommended Posts

Neutrik (oregistrerad)
Postat

Du har inte funderat på en kabel för molltonarter?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
😉
Postat
betyder dammsugarexemplet att 50Hz ur vägguttaget sjunker till 30 när strömmen når dammsugaren?

eller blir det kanske 70Hz?

eller vad är din teori?

Läs igen, läs rätt 😛

Postat
Du kommer att få möjlighet att testa hur det verkligen är, när man slipper placebo-effekten av att man vet att det är en dyrare kabel eller kabel som känns stabilare e dyl - för jag har tänkt göra mitt kabeltest i form av ett blindtest, där facit inte kommer förrän efter ett par veckor eller något... 😛

Det har förekommit blindtester där folk som har påstått sig kunna höra skillnad mellan högtalarkablar, inte har klarat det bättre än en vanlig slumpgenerering, trots att det har funnits både vanlig lampsladd och t o m klädhängare i metall (och självklart också svindyra specialkablar) med i testet...

Jag har gjort blindtester på kablar, både lågnivå och högtalarkabel.

Lågnivå är det svårt, i stort sett omöjligt att höra skillnad på. Det går o höra skillnad på om kabeln t.ex. är från tidigt 60-tal, torr, sprucken, oxiderad o ja vet inte vad, när man jämför med en rca-kabel för ca 300kr från hifikit. Men som sagt, det är mycket svårt att höra skillnad.

Högtalarkablar däremot hör jag lättare skillnad på. Men det är om man har högtalare o utrustning som återger musiken så som den verkligen ska låta. Pappa har Pioneer EX-serien hemmabio (tror det heter så) där bara frontarna idag kostar runt 60 000-80 000 beroende på leverantör/butik. Det säger jag inte för att skryta, utan för att ni ska få veta ett av de system jag har lyssnat och gjort blindtest på. Det är inte alls lätt att höra någon skillnad. Och jag betalar definitivt inte 500kr/meter för en högtalarkabel när skillnaden med en kabel på 50kr/meter är så fruktansvärt liten.

Vill absolut inte starta nån "Jag har rätt vs. Du har rätt"-kamp här, utan ja säger bara mina åsikter efter min erfarenhet 🙂

Postat (redigerat)
Du har inte funderat på en kabel för molltonarter?

Nej. hehe... jag tror verkligen inte att någon säljare ens skulle komma på idén om att försöka sälja kablar i annan tjocklek för molltonarter, som man försöker göra genom att sälja tjockare kablar för olika instrument, såsom elbas.

😛

Det vet man ju sedan gammalt att för musik skriven i dur så använder man kablar i ljusa färger, medan molltonarter mer kommer till sin rätt i kablar av mörkare färg.

Här är det ju färgerna det kommer an på.

Redigerat av debatt
Neutrik (oregistrerad)
Postat
Nej. hehe... jag tror verkligen inte att någon säljare ens skulle komma på idén om att försöka sälja kablar i annan tjocklek för molltonarter,

Jaha... du väljer alltså kabel beroende på vad försäljaren försöker övertyga dig om?

Postat
Och jag betalar definitivt inte 500kr/meter för en högtalarkabel när skillnaden med en kabel på 50kr/meter är så fruktansvärt liten.

50 kronor metern känns fortfarande onödigt dyrt.

Här finns egentligen allt du behöver för hemmabruk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.