Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag spelar sedan länge in mina låtideer på en 4kanals kassettporta, dels för att jag har den och dels för att jag inte har 8000 över för en av de sämre cdportorna. Jag har hittils bara använt en del effektpedaler till att klämma till gitarrljudet så man kan höra vad som är tänkt lixom, men jag vill ha lite bättre ljud på den å så vill jag senare eventuellt kunna ha det jag köper till att användas senare om jag köper en mer advancerad inspelningsenhet.

Jag har funderat på typ V-amp 2 från Behringer eller en line6pod. Men sen verkar det ju finnas preampar till gitarr i rackformat (som jag gillar) men frågan är vad som behövs?

En preamp i rackformat för typ 2000 spänn, hur mkt användning har man för det? Kan man använda det live för att få coolare ljud i stärkaren? Eller behövs det fler saker för att kunna spela in bra ljud?

Nu vart det mycket och virrigt, men det är så skumt allt det här, jag har spelat hur mkt som helst, men aldrig riktigt fattat hur allt funkar! 😏

Annons
Postat (redigerat)

Att lajna en POD(klår Vamp tycker jag) till portan borde ge dig ett mycket bättre ljud än bara effektpedaler eftersom den som du sa är en förstärkarsimulator i princip. Nu vet iofs inte jag vad portan har för ingångar... har ingångarna redan preamps vet jag inte riktigt en pod eller vamp preamp skulle vara bra eftersom det blir förstärkning på förstärkning.

Angående POD live så får man köra den i FX loopen på förstärkaren eftersom poden i sig redan är en förstärkare och då blir det dubbel förstärkning om man kopplar poden mellan gitarren och stärkaren. Det blir brusigt.

Redigerat av Torre
  • 2 veckor senare...
Postat

Inte många svar här inte.. men tack för tipset jag ska prova det där..

undrar om min snartägda rullbandspelare klarar detsamma..

Fostexportan finns det ingen info om alls på nätet. modellen är för gammal tror jag.. men det blir ju ljud så nån slags förstärkning uppstår ju utan podigheter..

Postat

Snälla Merbid, akta Dig för V-ampen! Jag tror Du hittar många fler som säger det om Du söker här på forumet. Vi har tjatat en del om detta, ser Du! Titta under "Effekter" t ex. En annan sak Du bör göra är att söka på Rockfords inlägg. Den grabben kan sina gitarrgrejorr, jajamänsan! Vad jag menar är att det han säger kan Du ta till banken! Grabben har rätt! Om Du då tittar där Rockford skriver kan Du också märka att "petit moi" också är där och tycker samma!

V-amp, POD XT etc är ett slags totallösning för gitarr. Har Du bara en elgitarr så fixar dessa grejor resten. Nu skriver jag om POD XT för det är den jag själv har och kan. VOX gör en fruktansvärt bra sak också men principen är densamma. POD XT är en "Virtuell gitarrstudio". Du pluggar in Din elgitarr via telekabel. Du har nu ett trettiotal förstärkare att välja på, ett tjugotal högtalarlådor, tre mickar via vilka högtalarna "micas". Du väljer också hur mycket av det virtuella studiorummet som ska höras. Efter detta har Du en uppsjö effekter att välja på. Ekon, reverb, chorus, distar, kompressorer etc, etc. Många av förebilderna för de olika stärkarna, högtalarkabinetten och effekterna är riktiga klassiker. Du komponerar alltså Dina egna sound från ax till limpa. Svårt? Det tar en dag eller två att komma in i hur det funkar men sen........

Det finns många att välja på. Läs de andra trådarna som finns om detta men både POD, VOX är bra och Digitech har gjort spännande saker på sistone....

Postat

Tack för medhållet, Lavrell! I ärlighetens namn ska dock sägas att jag inte tror att V-ampen är tänkt som något slags utmanare till vare sig POD XT eller VOX eller någon annan heller. Den är ett budgetalternativ. Men Du som tänker att det räcker för Dig, tänk igen! För bara ett par lappar mer får Du någonting helt annat. Pris och kvalitet hänger faktiskt ihop här!

Postat
Tack för medhållet, Lavrell! I ärlighetens namn ska dock sägas att jag inte tror att V-ampen är tänkt som något slags utmanare till vare sig POD XT eller VOX eller någon annan heller. Den är ett budgetalternativ. Men Du som tänker att det räcker för Dig, tänk igen! För bara ett par lappar mer får Du någonting helt annat. Pris och kvalitet hänger faktiskt ihop här!

Håller med igen ... jag stod själv i tankarna att spara pengar och köpa POD 2.0

Jag tackar min kompis oerhört mycket som fick mig att pröva hans XT. Ljudkvaliteten är så grym! Tillochmed min Squier-strata låter riktigt fett och nu ska jag också köpa nya micar till den. MUMS! 🙂

men poängen är den att det är bättre att lägga ett par lappar extra för nåt lite bättre eftersom man kommer inse att man köpt fel om man går på budgetvalet.

Men detta är ju trots allt min oerhört egna uppfattning 😆

Postat

Är det inte så att man till sist hamnar på ett ljud som man gillar i dessa burkar och då lika gärna kan ha en bra riktig stärkare istället? Det är min erfarenhet iallafall…

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.