nattvaktaren Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 För att återknyta till tråden saknar bluesen även texter. I princip har den musikformen ingenting och borde avskafas. Nu jävlar snackar vi! Kan man rösta på dig?
Demonproducenten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 (redigerat) Dessutom anser jag inte att man kan påstå att man har gjort musiken om man inte har en melodi. såg att du redan svarade på det Redigerat 17 juni 2009 av Demonproducenten
Demonproducenten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Angående filmmusik och musik utan melodi så är det givetvis musik även detta.Jag har dock varit tydlig med att jag pratar om populärmusik. Och som det ofta är då det gäller populärmusik förutsätts låtarna både ha text och melodi. Att då påstå att man har gjort musiken fastän man inte har en melodi är befängt. håller inte alls med dig varför skulle "populärmusik" - hur nu det ska definieras - gå efter andra regler för verkshöjd än annan musik? finns nån grund för detta eller är det din personliga åsikt i frågan bara? vad händer om valle skulle skriva tre parallella melodier på varandra som du lägger en fjärde melodi över?
Demonproducenten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 För att återknyta till tråden saknar bluesen även texter. I princip har den musikformen ingenting och borde avskafas. 🙂
Demonproducenten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Jag nämde Wham's last Christmas och Pretenders Don't get me Wrong och kan fortsätta hur länge som helst. fraseras dom likadant? alltså ligger dom likadant fördelade i takterna? hajar du vad jag menar? känner mig lite luddig i min fråga 🙂
DivineCo Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 I stort är det samma antal takter och samma akordföljd även om dom möjligen är lite olika transponerade. (Jag har inte absolut gehör) Fraseringen är helt anorlunda och framför allt melodin men det var ju liksom hela poängen. Sen håller jag med om att musik kan ha helt olika komponenter som genererar verkshöjd men det är inte frågan. Sen kan populärmusik som jag har inriktat mig på vara väldigt olika. Hårdrock tex är ofta väldigt riffbaserad men man kan å andra sidan inte hitta så mycket som är unikt i en harmonisk analys och som många säger kan man ibland beteckna riffet som en del av melodin. Rap är ytterligare ett exempel. Har sällan någon melodi annat än som hookar och liknande. Dock skulle jag villja påstå att den mesta rappen vore helt ointresant utan text. Så ja text och melodi är allt. Nåja nästan. Framförandet är i många fall nästan viktigare men en låt får inte verkshöjd av ett bra framförande. Demonen sa något väldigt intresant angående lagrande av olika melodier på samma arr. För övrigt en teknik som jag ofta själv använder mig av. I princip kan en låt innehålla hur många låtar som helst utan att vara ett medley. Ja man kan krångla till detta i oändlighet. Min slutsats är liksom din att det viktiga är att dom inblandade kommer överens om fördelningen. Min andra slutsatts är att texten för det mesta är viktig och som textförfatare ska man ha betalt för det. Finns ju andra fall som tex modern dansmusik som innehåller några vocaler som säger Yeah ibland och då kan det kanske diskuteras om det är värt 50%. Annars har textens kvalitet lika liten betydelse som musikens kvalitet hurvida någon ska ha ersättning eller ej. Jag har käftat för länge nu i denna tråd och upphovsrätts frågor brukar ofta lösa sig bra i den verkliga världen.
debatt Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Divine och alla andra. Talar man om att musik låter likadant och inte alltid uppnår verkshöjd därför så är det många kategorier som borde försvinna! Dansbandsmusik? Rap? kanske också Boro-Techno? Reggae? Varför hänga ut just bluesen enbart? //:debatt
DivineCo Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Jag tycker genuint illa om blues men bara för att jag tycker det ska man inte avskaffa bluesen. Mitt uttalande var en misslyckad ironi. Jag har gjort en ny låt en bluestolva typ. Sjung något på det här.
Demonproducenten Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Mitt uttalande var en misslyckad ironi. tyckte den var rätt lyckad 😛
Emulator Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Allt hänger ju på just låten/dikten man talar om. För min del så är det en helhet på vissa låtar. En dikt kan beröra otroligt, och ibland när man dessutom har riktigt bra musik/ljudlandskap så blir det magi. Ibland kan även videon ha stor betydelse. Andra låtar är bara bra utan att man över huvudtaget reflekterar över texten. ytterligare andra låtar har sån bra text att musiken nästan är underordnad. Det beror på, helt klart. Dessutom tycker jag väl inte att det tar så mycket längre tid att skriva en låt? Alltså om man tänker att ta fram harmonier eller melodier. Det enorma jobbet ligger ju ofta i produktion/arr. Och det har man väl ingen upphovsrätt alls för.
wonderboy Postat 17 juni 2009 Trådstartare Postat 17 juni 2009 Finns ju andra fall som tex modern dansmusik som innehåller några vocaler som säger Yeah ibland och då kan det kanske diskuteras om det är värt 50%.Annars har textens kvalitet lika liten betydelse som musikens kvalitet hurvida någon ska ha ersättning eller ej. Jag har inte menat textens kvalitet, snarare dess funktion. Det finns texter som vill berätta något, det finns texter som har en innebörd eller vill påstå sig ha det plus att man kan tolka in lite vad som helst i en text. Det finns också exempelvis "texter" likt den Du själv refererar till ovan där det mer handlar om ljud som sjungs, ungefär enligt samma princip som man med ett instrument åstadkommer olika ljud/ sound. Är det då en text i samma bemärkelse som en mer traditionell text? Kan man inte snarare se den utifrån dess musikaliska betydelse? Jag menar att ett "Yeah" inlagt på rätt ställe och sjunget med rätt övertygelse kan musikaliskt låta hur rätt som helst och ge en rysningar av välbehag (av musikaliska skäl) mer än att innebörden av ordet gör det?
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Nu tänkte jag mer på apor, neanderthalare och stenåldern. 😆 Varför då?
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Alltså Blues e kass men som alltid så beror det på vem som lirar och sjunger den och framför allt vilken tidsålder vi pratar om. Ja typ det gamla ursprungliga är ju det som gäller o det är bra men det finns enligt rykten även ny banbrytande bra. Dom som reproducerar gammal blues kan dra nåt täcke över sig eller vad man nu drar över sig när man reproducerar Blues typ.
slejnard Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Att såga blues är som att såga era anfäder 😎. Kom ihåg rötterna. Det kanske låter "gubbigt" å "enkelspårigt" med blues innan man lär sig höra alla nyanser i de där stackars tre ackorden, för att inte tala om dynamiken.
debatt Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Varför då? För att detta med musik började väldigt tidigt i historien.
wonderboy Postat 18 juni 2009 Trådstartare Postat 18 juni 2009 Jag tycker, som sagt, att texter kan vara viktiga. Jag håller med om mycket av det som skrivits i denna tråd till textens försvar. Samtidigt känns det som om en del inte vill kännas vid att det finns blajtexter/ texter vars budskap går en förbi men där man ändå stendiggar musiken. Jag kan inte heller säga att en låt med både bra text o musik automatiskt berör mig mer/ skulle vara bättre än en låt med bra musik men urusel text. Sen, om vi nu tycker att texten är så viktigt - varför diskuteras inte dessa då här på forumet? Vi vill ha respons på våra låtar, om musiken är bra, om ljudet funkar etc. Jag läser aldrig om någon som vill ha feedback på text och inte heller någon som feedbackar om texten. Hur kommer det sig?
debatt Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Därför att det är svårare för gemene an att avgöra om en fras är berättigad än om man tar en sur ton på en saxofon? När det gäller "populärmusik": Jag blev väl 30 innan jag började lyssna även på texterna på mina 100tals plattor. Det säger nog en hel del. En text för mig får lov att vara åtminstone något banal, men musiken är det jag lyssnar på primärt. Fast rösten spelar in också. Sedan kan man ju gilla en lite opolerad röst ibland också, bara den är personlig. Är texten otrevlig på något sätt går hela låten fetbort. 🙁 //:debatt
Thimmie Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Jag blev väl 30 innan jag började lyssna även på texterna på mina 100tals plattor. Det säger nog en hel del. Shit! När jag var 12 år; WASP - The Crimson Idol hade precis kommit ut. Jag läste texterna till låtarna som besatt! Jag har iof alltid tyckt att texten är sjukt viktig i låtarna. Men med det vill jag inte säga att en bra låt MÅSTE ha en bra text, men har den det så är den fulländad, aldrig annars.
wonderboy Postat 18 juni 2009 Trådstartare Postat 18 juni 2009 Men med det vill jag inte säga att en bra låt MÅSTE ha en bra text, men har den det så är den fulländad, aldrig annars. Menar Du allvar? Har Du aldrig fått den där ultimata musikaliska kicken där musiken gripit Dig så att Du glömt av att lyssna på texten?
Thimmie Postat 18 juni 2009 Postat 18 juni 2009 Menar Du allvar? Har Du aldrig fått den där ultimata musikaliska kicken där musiken gripit Dig så att Du glömt av att lyssna på texten? Absolut. Det kan vara en asbra melodi, men om det inte finns någon substans i texten så uppnår den inte "det totala". Dock finns det instrumental musik som ger mig den där kicken. Jag tycker också att en bra text kan rädda en sämre melodi.
antikartellmusikern Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 (redigerat) Se till att verksanmäla detta till STIM. Med rätt musik till kan Du tjäna multum! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa laaaaa laaaaaaaaaaaaa laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa / 😑 2009 Känns som man är i gott sällskap hehe Redigerat 18 augusti 2009 av antikartellmusikern
Stinkey Zwei Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Orkar inte plöja igenom hela tråden, vet heller inte hur seriös frågan är, så mitt svar ligger kanske i samma klass. Är det inte så att det är låtskrivaren som åker snålskjuts på textförfattaren? Tror det är fler bland ickemusikjer som kan texter till låtar än som kan sjunga, nynna dom.
Ponderosa Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Problemet är att tolkningen av all musik är fri. Det som berör mej påverkar inte en annan alls osv. Jag har väldigt väldigt svårt för artister som Lars Winnerbäck, Kent och Ulf Lundell där det bara är ett evigt evigt dravell av ord som ska vara så sjuuukt djupa, och alla låtar går G-Em-C-D. Såg reportaget av Lars Winnerbäck på Tv och fick även se ett inslag från hand konsert i Stockholm. Jag höll på att smälla av... Hade jag varit musiker i hans band så hade jag begått självmord för länge sen.... Det är liksom ingen som helst musikalisk struktur som för låtarna framåt utan allting bygger på texten. Men det är ju det som är skillnaden mellan musiker och "vanliga" dödliga. Jag vill få en musikalist upplevelse, inte högläsning av Lasses tonsatta memoarer. Det är väl därför jag hellre lyssnar på Toto eller Sting. Totos texter är inte speciellt djupa "Pamela, Dont breakt this heart of mine, just remember it may not heal this time..." Men trots det så har jag konstant gåshus från introt tills låten är slut enbart pga det otroliga arret! Vet inte hur många gånger jag haft denna diskussionen med mina musiker kollegor och hur sjukt dåliga vissa grupper/artister är. Men att Gyllene Tider är det band som haft mest folk på Ullevi säger väl en hel del. Vi lever i en demokrati, även när det gäller musik. Så egentligen borde vi andra hålla käften och rätta in oss i ledet för tydligen är det så massan vill ha det.
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Har ett minne av en intervju med Povel Ramel där han sa, om jag minns rätt, att de bästa låtarna kom till när det ena gav det andra, när en melodislinga påverkade hur texten skulle vara osv.
m95larek Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Haha... Jag fullkomligt ÄLSKAR ditt inlägg Wonderboy, men det är tyvärr betydligt mer än vad jag kan säga om din uppfattning kring ämnet i fråga...
wonderboy Postat 19 augusti 2009 Trådstartare Postat 19 augusti 2009 Ja, nu har jag läst igenom tråden och uppdaterat mig. Visst ville jag vara lite provokativ i syfte att få igång diskussionen, men......... Många i tråden påpekar hur viktig texten är, dock är det sällan/aldrig som någon lyfter upp några textdiskussioner på detta forum. Att diskutera hur man bäst ställer in kompressorer, eq:ar och annat pillepill diskuteras sida upp och sida ner. Som god tvåa i vad som diskuteras är andra aspekter av utrustning. Som trea kommer väl "off-topic". På fjärde plats diskuteras instrumentala insatser och fräck musik som man vill att andra skall upptäcka. Ni får ursäkta mig men de inlägg Ni gör i denna tråd speglar Ert textintresse dåligt. Kan det vara för att, gud förbjude, är det rätt musik så skulle texten i princip kunna handla om vad som helst?
Valle Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Men vad tänker du dig att en "textdiskussion" skulle innehålla? "Hur man bäst skriver text"? Grammatik? Rim? Dessutom tycker jag att förmågan att författa en (låt)text går strikt hand i hand med förmågan att uttrycka sig i text. Om man hoppade över svenska-/engelska-/[valfritt språk här]-lektionerna i skolan, så är det utbildning som gäller om man vill kunna förbättra sitt textförfattande — inte diskussioner på ett musikerforum!
wonderboy Postat 19 augusti 2009 Trådstartare Postat 19 augusti 2009 Men vad tänker du dig att en "textdiskussion" skulle innehålla? "Hur man bäst skriver text"? Grammatik? Rim? Dessutom tycker jag att förmågan att författa en (låt)text går strikt hand i hand med förmågan att uttrycka sig i text. Om man hoppade över svenska-/engelska-/[valfritt språk här]-lektionerna i skolan, så är det utbildning som gäller om man vill kunna förbättra sitt textförfattande — inte diskussioner på ett musikerforum! ...Och då torde det gälla musikskapande och teknikkunskap med?
wonderboy Postat 20 augusti 2009 Trådstartare Postat 20 augusti 2009 För övrigt torde det finnas mycket att diskutera för den som anser att textförfattande är en konstform i sig. Stavning, rim mm känns kanske lite väl basic även om jag kan förstå behovet från tid till annan. Det finns ju mycket att fundera kring när man medvetet försöker åstadkomma en text med en innebörd och har en tanke om hur man vill den skall uppfattas.
Friberg Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 (redigerat) Jämförelsen med att diskutera musikteknik och texter är ju lite skev, på så sätt att motsvarande diskussion gällande textförfattande skulle då handla om "Hur man ställer in sitt Word på bästa sätt", eller "Vilket papper som funkar bäst att skriva ut sin text på". Det är ju sällan som det konstnärliga diskuteras i musikkreationen, mer teknik. Mao svårt att föra över till en textdiskussion. Redigerat 20 augusti 2009 av Friberg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.