Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kommer på ackordföljden och en del av texten, textfragment. Sedan slutarbetar jag texten så att de bägge passar ihop. Melodin skapas i samma ögonblick som texten. Detta gäller för traditionell musik.

Är det ett experimentellt stycke så kan ju t.ex. ackorden och melodin vara samma sak! Allt går i olika takt och vissa strängar är medvetet felstämda. Jobbar mycket med naturljud och baklängesekon.

Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Angående att ändra på melodin över akorden till Last Christmas så går det naturligtvis alldeles utmärkt. Don't get me wrong med the Pretenders är ett utmärkt exempel på detta samma akordföljd två helt olika melodier. I min värld två helt olika låtar.

Postat
Hur gör du själv?

ingetdera 😉

jag klinkar lite piano å kan fortfarande slå på trummor, lalla lite sång

men jag är inte musiker eller kompositör sen många många år 🙂

jag spelar in å proddar bara

anledningen jag frågade var att jag tyckte du vurmade mer för melodins roll å det är rätt vanligt bland singer/songwriters som börjar med en snutt melodi å sen lägger till lite passande ackord

medan någon som börjar med att lägga ihop å bygga mer eller mindre komplicerade ackordsstrukturer med ev melodi till tenderar resonera lite annorlunda

men vi verkar ganska överens - å det är egentligen en helt oviktig fråga som sagt så länge alla inblandade är eniga om sin inbördes fördelning 🙂

Postat
I min värld två helt olika låtar.

som du lätt skulle kunna skilja på även om du plockade bort melodin från orginalinspelningarna

Postat (redigerat)

Angående akord är väll demonens hänvisning till wikipedia den traditionella och den som gäller. Men ofta reducerar man akorden dvs. plockar bort en eller fler toner. Det är då de underförstådda tornerna som definierar akorden i en analys även om tex. gitarristen bara spelar två toner.

För att komplicera ytterligare behöver inte alla tonerna spelas samtidigt bara tillräckligt snabbt ton för ton. I tex. ett arpegio.

Månskenssonaten är ett bra exempel och även mycket av Bach och andra barocktonsättare. Här är melodi oftast bara akord som är brutna i arpegion.

Finns mycket musik som inte är så tydlig som uppdelningen av melodi och text men jag håller fortfarande fast vid att det gäller det mesta inom populär musik.

Redigerat av DivineCo
Postat
å det är egentligen en helt oviktig fråga som sagt så länge alla inblandade är eniga om sin inbördes fördelning

Pang på rödbetan!

Postat (redigerat)

Demonproducenten skrev:

'som du lätt skulle kunna skilja på även om du plockade bort melodin från orginalinspelningarna'

Helt riktigt men vare sig bakgrunden till Whamlåten eller pretenderslåten skulle uppnå verkshöjd på egen hand.

Å andra sidan håller jag med dig helt och hållet 'det är egentligen en helt oviktig fråga som sagt så länge alla inblandade är eniga om sin inbördes fördelning'

Redigerat av DivineCo
Postat

Förresten, jag har såhär avslutningsvis(?) en liten fråga till Thimmie och/eller DivineCo (nedan "du"/"dig") om hur de arbetar inom ett musikaliskt team:

Låt oss säga att du och jag ingick ett samarbete där jag ska skriva "musik" och du "text" och "melodi". Jag färdigställer sedan musiken som egentligen bara bygger på en massa ackord, men där stycken tydligt kan urskiljas; t.ex. vers, brygga, refräng etc. Du skriver (sång)melodin samt text, och så döper vi skiten till "Valles Gnällvisa".

Vi låter dig bli förvaltare av verket (förläggare); hur reggar du låten på STIM — vem blir C, A samt eventuellt CA?

Postat
Förresten, jag har såhär avslutningsvis(?) en liten fråga till Thimmie och/eller DivineCo (nedan "du"/"dig") om hur de arbetar inom ett musikaliskt team:

Låt oss säga att du och jag ingick ett samarbete där jag ska skriva "musik" och du "text" och "melodi". Jag färdigställer sedan musiken som egentligen bara bygger på en massa ackord, men där stycken tydligt kan urskiljas; t.ex. vers, brygga, refräng etc. Du skriver (sång)melodin samt text, och så döper vi skiten till "Valles Gnällvisa".

Vi låter dig bli förvaltare av verket (förläggare); hur reggar du låten på STIM — vem blir C, A samt eventuellt CA?

Egentligen gör ju jag låten om jag gör melodi och text och du bara bakgrunden (beroende på om vi har någon verkshöjd eller ej i musiken, hehe... 🙂 ). Men, man kan se det från en annan synvinkel, nämligen, hade jag inte fått höra din ackordföljd så kanske jag inte kommit på den superdupergöttiga melodin och texten. Så min slutsats blir att vi splittar på musikrättigheterna men att jag får hela texträtten.

Postat
Vi låter dig bli förvaltare av verket (förläggare); hur reggar du låten på STIM — vem blir C, A samt eventuellt CA?

Man kan registrera förlag på STIM och sedan rapportera in låten genom förlaget. STIM betalar hela

ev ersättningen till förlaget som i sin tur internt gör upp om hur mycket låtskrivaren/textförfattaren ska ha.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Första inlägget/åsikten är nog det mest korkade alla kategorier som jag har läst här, än så länge i alla fall. Men missförstå mig rätt nu det är en åsikt och den respekterar jag.

I min värld så finns det en jävla massa musik som är helt meningslös och alltför ofta saknar den just det här elementet dvs text och sång.

Sången/rösten är för mig det viktigaste i ett musikstycke och när det gäller om det är bra eller ej så kan man många gånger fan i mig nästan testa om det är bra genom att kompa med typ tamburin, triangel eller nåt annat "minimalistiskt" instrument. Räcker det och det ändå låter musik så är det en bra låt.

Sen när det gäller sång så avskyr jag dom där som använder rösten som nåt slags instrument, ja typ det blir bara toner men inget sagt.

Man kunde ju också ställa frågan så här - vad fan ska dom plågas oss med den där instrumental musiken för. I en hiss, på ett varuhus, hotellfoajé etc etc ok, men sen räcker det.

Postat (redigerat)
Men missförstå mig rätt nu det är en åsikt och den respekterar jag.

Hehe... Att missförstå någon rätt är så fantastiskt roligt. Hur blir det om man missförstår någon fel? Helt snurrigt! 😉

Sorry, bara tycker det är så kul och har aldrig fattat varför man skriver så. 🙂

Redigerat av Thimmie
Postat
Förresten, jag har såhär avslutningsvis(?) en liten fråga till Thimmie och/eller DivineCo (nedan "du"/"dig") om hur de arbetar inom ett musikaliskt team:

Låt oss säga att du och jag ingick ett samarbete där jag ska skriva "musik" och du "text" och "melodi". Jag färdigställer sedan musiken som egentligen bara bygger på en massa ackord, men där stycken tydligt kan urskiljas; t.ex. vers, brygga, refräng etc. Du skriver (sång)melodin samt text, och så döper vi skiten till "Valles Gnällvisa".

Vi låter dig bli förvaltare av verket (förläggare); hur reggar du låten på STIM — vem blir C, A samt eventuellt CA?

Fråga mig.

Jag hade funderat över om Valle har kontakter för att få låten utgiven eller spelad. Isåfall, förutsatt att jag saknar detsamma, hade jag föreslagit en 50/50 deal, annars hade jag velat ha minst 75% - men det beror också på vad vi förhandlar fram för fördelning av eventuell royalty. Om jag sitter med en bra acapella samt branschkontakter och bara behöver en kille som proddar lite bakgrund hade jag erbjudit 0% av publishing och 25% royalty, alternativt en engångssumma på skamgränsen. 😉

Om det är ett rent hobbyprojekt och vårt främsta mål varit spelning i P4 (or less..) hade jag föreslagit 50/50: jag A, du C.

Postat (redigerat)

Valle, eftersom du frågade mig och Thimmie så tycker jag att Nattvaktarens svar är spot on så så får även mitt svar bli. Dessutom anser jag inte att man kan påstå att man har gjort musiken om man inte har en melodi.

Hursom helst lever jag inte längre på musik och jag skiter egenligen i vilket.

Jag prioriterar sammarbetet och att det blir så bra som möjligt och då är huvudsaken att alla blir så nöjda som möjligt.

Redigerat av DivineCo
Postat
Dessutom anser jag inte att man kan påstå att man har gjort musiken om man inte har en melodi.

Mäh

Hur gör man med all musik som saknar melodi helt?

Postat
Mäh

Hur gör man med all musik som saknar melodi helt?

Filmmusik, även i de fall den saknar melodi, anses uppnå verkshöjd. Även musik som, i det närmaste, får beskrivas som ambience.

Postat

Tack, NV! Du tangerade min poäng.

Exakt så, nästan i alla fall, resonerar nämligen jag också. Det är business som styr tankesättet när det gäller den förbannade fördelningen, precis som i KISS, ABBAs och Beatles fall, m.fl. För det skulle vara rätt så häftigt om Björn en dag skulle säga till Benny (i ABBA, alltså):

- Döh, jag skriver ju text OCH melodi till nästan alla dina jävla låtar. Och ändå får jag bara 50% av rättigheterna. Jag borde få minst 75%. Du förstår, kareokebakgrund uppnår inte verkshöjd enligt lagen, och lagen måste följas, så, du vet... M'key, Benny boy?

Postat (redigerat)

Angående filmmusik och musik utan melodi så är det givetvis musik även detta.

Jag har dock varit tydlig med att jag pratar om populärmusik. Och som det ofta är då det gäller populärmusik förutsätts låtarna både ha text och melodi.

Att då påstå att man har gjort musiken fastän man inte har en melodi är befängt.

Angående ABBA skrev både Benny och Björn melodier så det där om att Björn gjorde alla melodierna håller inte även om han gjorde texterna.

Benny skulle alldrig ha kommit med bakgrunderna till dancing queen och bett Björn göra en melodi till dessa. Båda var riktiga låtskrivare som prioriterade melodierna. För det mesta satt dom tillsammans i allafall på den tiden. Dom jamade kring olika ideer och spelade aldrig in någonting.

Kom man inte ihåg melodi och låtideer så var dom helt enkelt inte tillräckligt bra. Arren som vi känner idag kom långt senare.

Benny är alldeles för bra som låtskrivare för att komma dragandes med en bakgrund som inte hade någon melodi eller åtminstone en ide till melodi.

Redigerat av DivineCo
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Hehe... Att missförstå någon rätt är så fantastiskt roligt. Hur blir det om man missförstår någon fel? Helt snurrigt! ☺️

Ja det går åt helvete helt enkelt 😄 . Det är missförstånden som byggt världen som vi ser den idag. Ett bra exempel är instrumental musik det är ett enda stort jäkla misstag 😄 .

För övrigt kan man nog få svårt att bevisa vilket som var först/vilket som gav vad. Uppstod musik genom att nån blåste i nåt rörliknande etc etc (kanske med grässtrå mellan tummarna och blåsa) så det bidde ljud. Eller inspirerade den mänskliga röstens förmåga att låta melodiskt nån till att ljuda toner i det där röret.

Jag tror rösten var först och således har musiken röst och lyrik att tacka för sin tillkomst.

Klart, vägs ände, no need for no more, alles klar, finito la musica.

Postat

Enligt STIM:s "frågor och svar":

Verkshöjd

Ett verk skall representera något nytt i förhållande till vad som skapats tidigare. Det skall vara något unikt. Vad som lika gärna kunnat åstadkommas av någon annan än upphovsmannen har ingen verkshöjd. Verket skall ge uttryck för ett visst mått av självständighet och originalitet. Något kvalitetskrav finns inte.

Ordförklaring: Musikaliskt verk

Tillhör huvudgruppen konstnärligt verk enligt upphovsrättslagens terminologi. Musik i alla former har upphovsrättsskydd under förutsättning att den uppfyller lagens krav på vad som räknas som ett verk. Det innebär bl a att både enkla melodier och komplexa

verk har samma skydd. Även en improvisation eller elektronmusik som inte har dokumenterats i noter kan ha upphovsrättsskydd.

Notskrift är enligt lagens definition också ett musikaliskt verk och inte ett litterärt verk.

Ordförklaring: Nytt självständigt verk

Tillkomsten av ett verk sker ofta genom påverkan och inspiration från andra upphovsmäns verk. Åstadkommer någon ett nytt och självständigt verk i fri anslutning till ett ursprungligt verk får upphovsmannen till det nya verket en egen upphovsrätt oberoende av rätten till ursprungsverket. Gränsen kan ibland vara svår att dra mellan vad som är en bearbetning och ett nytt självständigt verk. Likheten med ursprungsverket kan också vara så stor att originalupphovsmannen vill påstå att det kan vara fråga om ett plagiat.

Det är förstås i vissa lägen en tolkningsfråga, men jag tolkar i alla fall "Ett verk skall representera något nytt i förhållande till vad som skapats tidigare" som att det inte är ok att ta en befintlig ackordsföljd och bara lägga en annan melodi på den - för då är verket inte "nytt i förhållande till vad som skapats tidigare" - utan måste betraktas som en bearbetning.

Postat
Ja det går åt helvete helt enkelt :rolleyes: . Det är missförstånden som byggt världen som vi ser den idag. Ett bra exempel är instrumental musik det är ett enda stort jäkla misstag 🙂 .

För övrigt kan man nog få svårt att bevisa vilket som var först/vilket som gav vad. Uppstod musik genom att nån blåste i nåt rörliknande etc etc (kanske med grässtrå mellan tummarna och blåsa) så det bidde ljud. Eller inspirerade den mänskliga röstens förmåga att låta melodiskt nån till att ljuda toner i det där röret.

Jag tror rösten var först och således har musiken röst och lyrik att tacka för sin tillkomst.

Klart, vägs ände, no need for no more, alles klar, finito la musica.

Jag är nästan helt säker på att trummandet var först!

Postat
Ett bra exempel är instrumental musik det är ett enda stort jäkla misstag :rolleyes: .

Så du gillar inte själva musiken i en låt tex?

Läs en bok istället?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Så du gillar inte själva musiken i en låt tex?

Läs en bok istället?

Tack för tipset men jag gör som jag vill, det brukar bli så. En bok var det länge sedan jag läste om inte Logic manualen räknas in då förstås.

Om du på nåt sätt lyckats missförstå så är det alltså sång och musik det handlar, i alla fall det jag skriver om här i tråden.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Jag är nästan helt säker på att trummandet var först!

Jo det är nog inte helt omöjligt, trumma och sång är rätt viktig del i tex nordamerikanska indianers kultur.

Postat
Enligt STIM:s "frågor och svar":

Det är förstås i vissa lägen en tolkningsfråga, men jag tolkar i alla fall "Ett verk skall representera något nytt i förhållande till vad som skapats tidigare" som att det inte är ok att ta en befintlig ackordsföljd och bara lägga en annan melodi på den - för då är verket inte "nytt i förhållande till vad som skapats tidigare" - utan måste betraktas som en bearbetning.

Enligt STIM så har alltså t.ex Glorius (A.Johnson), Dady Dj (vet ej), Zombie (Cranberries), Save tonight (Eagel eye) ingen upphovsrätt då, för det är samma ackord bara annan meloidi. 🙂

Eller inte...

Postat
Jo det är nog inte helt omöjligt, trumma och sång är rätt viktig del i tex nordamerikanska indianers kultur.

Nu tänkte jag mer på apor, neanderthalare och stenåldern.

:rolleyes:

Postat

Let's face it. Alla låtar har mer eller mindre samma akordföljd. Jag nämde Wham's last Christmas och Pretenders Don't get me Wrong och kan fortsätta hur länge som helst. Dom enda låtarna som inte är lika är av Burt Bacharach men han skrev å andra sidan melodier inte akordföljder.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.