Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 (redigerat) Det verkade så, som sagt — men du valde nog bara att vara vag om saken. Fast det var därför jag försökte göra en lite poäng med Vanilla Ice- och "Smoke On The Water"-exemplena ovan. Jag lovar, jag vet. 😉 Vanilla Ice-exemplet känner jag spontat inte till. I fallet med Smoke så är det ju inte ackorden som gör det unika utan det finns ju faktiskt en melodi. Du spelar ju inte G Bb C, G Bb C#-C som ackord när du spelar låten utan det är tonerna som skapar den unika melodin. Eller hur? 🙂 Edit: stavfel. Redigerat 16 juni 2009 av Thimmie
Valle Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 (redigerat) SOTW-riffet spelas med "kvarter", "kvarter" i kombination som bildar ett "självständigt" verk — det kan alltså ryckas ur (hela) originalverket och ändå vara unikt nog. Du kanske vill kalla det melodi — helt OK. Fast å andra sidan finns det en och annan här på forumet som på fullaste allvar tycker att startvrålet från en Space Shuttle är melodi. Jajamensan. Vanilla Ice goofade sig ordentligt när han tyckte att han kunde använda ett tvåtoners basriff från en Queen/Bowie-låt utan att ange källan, så to spik. (Se låtarna "Ice Ice Baby" vs "Under Pressure".) EDIT: Jag ser nu att även DivineCo nämnde SOTW, varför han trots allt kanske inte är så snett på det. Inte helt i alla fall. Jag ber om ursäkt för den missen. Redigerat 16 juni 2009 av Valle
wonderboy Postat 16 juni 2009 Trådstartare Postat 16 juni 2009 Oj, vad kul att det kommit så många intressanta inlägg! Jag menar att det visar på den komplexitet som omgärdar ämnet. Det görs musik på en massa olika sätt idag, fler sätt än för t ex 30 år sedan. Det finns också musik och genres som då inte fanns. När jag läser bl a Studio, är på detta forum, är ute på studie- och arbetsbesök i branschen får jag mig till livs ett antal olika sätt man arbetar fram både text och musik. Joachime: Visst kan vi prata generaliseringar men likväl som de kan kallas generaliseringar, t o m grova sådana så har jag sett exempel på fall där det specifikt gått till så som jag beskrivit i ett antal inlägg. Det är inte meningen att prata emot mitt ursprungliga inlägg, jag bara hävdar att jag stött på/ fått mig berättat/ själv varit i sådana situationer och att de förekommer. Jag anser fortfarande att det finns texter som inte har någon annan funktion än att ge sångaren något att fylla melodin med och att det viktigaste i dessa är hur orden låter mer än vad texten innehållsmässigt handlar om. Var går då gränsen mellan textförfattande och arrangemang t ex? Jag menar inte att jag vet, jag undrar. Det finns ju flera gråzoner kring detta och andra aspekter av låtskapande som jag försöker lyfta fram. Hypotetiskt: Om någon annan hade gjort all sångmelodi, ackordsföljder till "Smoke On The Water" och Ritchie Blackmore bara hade gjort riffet, hade han per automatik blivit satt som upphovsman då? Jag tycker mig tagit del av ett antal skriverier genom åren som handlat om diverse tvister inom musikbranschen där folk inte fått sitt namn med på saker och där det handlat om uppgörelser i det tysta alt långa rättstvister. Jag menar att riffet i denna låt har varit viktigare för denna låt än t ex sångmelodin och texten. Jag vet en massa människor som kan riffet men inte kan hur resten av låten går. Jag hävdar också att sådana här spörsmål egentligen är än vanligare idag. I mycket av den mer rytmiska musik jag hör idag minns jag ofta groovet bättre än rapen eller refrängen. Vad säger vi om dansmusik? Vad är det som får folk upp på dansgolvet trots att de aldrig hört låten förut? En låt med underbar sångmelodi och text men utan sväng? Jag uppfattar det som att groovet, gärna kopplat med en catchy melodislinga på någon synth är det som får folk att hoppa upp. Jag anser också att sången är ett instrument och att sångare är musiker, absolut! Jag tycker det låter vansinnigt om det är så att sångare ombedes komma på en sångmelodi till en låt och sedan inte skulle få stå som upphovsman. Hur bra bakgrund som än är lagd avseende ackord, harmonier, instrumentering, arrangemang etc så står och faller låten med hur melodin går, om den är avsedd att sjungas till. Det finns fortfarande en väl spridd uppfattning om att kompositören och textförfattaren delar 50/ 50 på den ersättning man får som upphovsman. Jag har velat problematisera detta och, som Nattvaktaren skriver, hävda att det är betydligt mer komplicerat än man kan tro. Basisten i min grupp har gjort en basgång som han spelade upp för mig. Jag har gjort en låt med denna som utgångspunkt. När jag Stimmade den satte jag honom på första plats som upphovsman. Basgången finns med i inledningen, mitten och slutet och pågår i sammanlagt 29 sekunder. De resterande ca 4 minuterna är det jag som gjort MEN jag kom på dessa minuters musik för att han spelade upp basgången. Alltså är han upphovsman, i alla fall i min värld. Utan att kunna hänvisa till källor hävdar jag att musikhistorien är full av fall där man har varit oense om vem som gjort vad och vem som har rätt till vad. Jag anser också att en textförfattare har rätt till ersättning för en text. Frågan är var gränsen går för textförfattande. Frågan är också om alla texter automatiskt skall vara värda 50% av det upphovsmännen får i ersättning. I t ex melodifestivalen presenteras ju alla upphovsmän och det görs en distinktion mellan kompositör och textförfattare. Någon som vet något? Hur ser fördelningen ut? Tillämpas den fria fördelningen mycket? Hur stor del får textförfattaren?
DivineCo Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 (redigerat) Helt rätt. Riffet i smoke kan även det betecknas som melodi. I alla fall är det inte akord som många tycks tro utan ett intervall på två toner. Vad jag vet måste det minst vara tre toner i ett akord. Edit: Såg att Valle nämde det med kvarterna. Skilljelinjerna kan ibland vara minst sagt otydliga men i huvudsak gäller Thimmies linje. Redigerat 16 juni 2009 av DivineCo
Valle Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Helt rätt. Riffet i smoke kan även det betecknas som melodi. I alla fall är det inte akord som många tycks tro utan ett intervall på två toner. Vad jag vet måste det minst vara tre toner i ett akord. Edit: Såg att Valle nämde det med kvarterna. Skilljelinjerna kan ibland vara minst sagt otydliga men i huvudsak gäller Thimmies linje. Måste? Gäller?
debatt Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 TVå toner tror jag räcker för att vara ett ackord. En gitarrist jag pratade menade att det räckte med en ton faktiskt och jag har sett notböcker där ennotsackord presenteras!
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Helt rätt. Riffet i smoke kan även det betecknas som melodi. I alla fall är det inte akord som många tycks tro utan ett intervall på två toner. Vad jag vet måste det minst vara tre toner i ett akord. det handlar inte om hur många toner, om det är en melodi, om det är ackord eller inte det handlar om det är byggstenar i verket som är av sån betydande del att om man ändrar eller rycker bort det så faller eller ändras verket radikalt självklart kan en kombo av ackord uppnå verkshöjd om det är tillräckligt unikt kombinerat melodier är ju inte heller annat än ett begränsat antal toner som kombinerats ihop bryt ner ett ackord så har du ju tre (eller flera) på varandra följande toner istället skulle du då påstå att det är en melodi man kan få cred för - men inte om du slår an alla toner samtidigt? thimmie kan ju testa att använda last christmas som "karaokebakgrund" till en ny egen melodi å se vad som händer
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 (redigerat) TVå toner tror jag räcker för att vara ett ackord. En gitarrist jag pratade menade att det räckte med en ton faktiskt och jag har sett notböcker där ennotsackord presenteras! Nej, jag köper inte att ett ackord är en ton. Ackord är ju ett antal toner som klingar tillsammans. Du får nog leta upp den där boken och visa mig om jag ska tro dig. 😉 Edit: Ackord kan ha två toner om man tar bort tersen. Men färren en två toner kan man inte ha. Redigerat 16 juni 2009 av Thimmie
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 (redigerat) TVå toner tror jag räcker för att vara ett ackord. En gitarrist jag pratade menade att det räckte med en ton faktiskt och jag har sett notböcker där ennotsackord presenteras! edu go eller? "Ackord, ett antal toner som klingar tillsammans. Ett ackord ska enligt musikteorin utgöras av tre eller flera samtidiga, olika toner." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ackord Redigerat 16 juni 2009 av Demonproducenten
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 thimmie kan ju testa att använda last christmas som "karaokebakgrund" till en ny egen melodi å se vad som händer Absolut! Inga problem. 😉
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Absolut! Inga problem. 🙂 med testa menade jag inte bara göra det för att se om det går - utan snarare se vad som händer ifråga om juridiska anspråk i din brevlåda men testa du 😉
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 med testa menade jag inte bara göra det för att se om det går - utan snarare se vad som händer ifråga om juridiska anspråk i din brevlådamen testa du 😉 Om jag gör en egen inspelning där man kan sjunga låten (ackordbyten och tempo är identiskt) så kan jag inte bli stämd. Jag gör inget fel enligt URL. 🙂
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Om jag gör en egen inspelning där man kan sjunga låten (ackordbyten och tempo är identiskt) så kan jag inte bli stämd. Jag gör inget fel enligt URL. 😉 du får gärna hänvisa i upphovsrätten vad som exakt styrker din teori tror inte det står så detaljerat vad som uppnår verkshöjd å inte man ska givetvis känna igen last christmas i exemplet - du ska inte ändra arret utan bara melodin
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 självklart kan en kombo av ackord uppnå verkshöjd om det är tillräckligt unikt kombinerat Vad jag vet så kan är det inte så. Jag ska inte ta gift på det, men jag kan nästan göra det. 😉
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 du får gärna hänvisa i upphovsrätten vad som exakt styrker din teoritror inte det står så detaljerat vad som uppnår verkshöjd å inte man ska givetvis känna igen last christmas i exemplet - du ska inte ändra arret utan bara melodin Jag hänvisar till verkshöjden. Det finns inget unikt med bakgrunden, det "unika" i låten blir melodin och texten, inte bakgrundsmusiken. Anta att vi byter låt till A Whiter Shade of Pale så är det inte lika enkelt. Då har ju orgeln (som spelar en melodislinga) en verkshöjd så då kan man inte bara "rippa" bakgrunden (om vi inte plockar bort orgelmelodin) Är du med på vad jag säger? Det är en fruktansvärd gråzon och man får ju bedömma fall till fall. Men generellt sett har inte ackord verkshöjd, för då skulle man kunna börja kräva upphovsrätt på det tidigare nämna fallet C, Am, F, G (och vad skulle alla dansband göra då?). Men jag antar att vi säger samma sak, fast på olika sätt. 😉
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Vad jag vet så kan är det inte så. Jag ska inte ta gift på det, men jag kan nästan göra det. 😉 "Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av konstnärlighet, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet." http://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd ta etx we didn't start the fire av billy joel versmelodin är i stort sett inget annat än samma ton i ett rytmiskt mönster det är ackorden som får kombinationen att röra sig harmoniskt sett ta bort ackorden så har du bara en räcka av samma ton - vilket då inte skulle uppnå nån verkshöjd tillsammans med ackorden så blir det dock en låt
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 "Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av konstnärlighet, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet." http://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd ta etx we didn't start the fire av billy joel versmelodin är i stort sett inget annat än samma ton i ett rytmiskt mönster det är ackorden som får kombinationen att röra sig harmoniskt sett ta bort ackorden så har du bara en räcka av samma ton - vilket då inte skulle uppnå nån verkshöjd tillsammans med ackorden så blir det dock en låt Håller med dig till 100%. Det är kombinationen som uppnår verkshöjden, inte den så kallade melodin (i ditt exempel), inte heller ackorden i sig. Alltså, ackorden i sig har ingen verkshöjd utan det är i kombination med en melodi som den får det. Hade jag spelat exakt samma ackord enskillt så hade jag inte fått någon upphovsrätt.
Valle Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Om jag gör en egen inspelning där man kan sjunga låten (ackordbyten och tempo är identiskt) så kan jag inte bli stämd. Jo, om du kör Vanilla Ice-metoden
debatt Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 edu go eller? "Ackord, ett antal toner som klingar tillsammans. Ett ackord ska enligt musikteorin utgöras av tre eller flera samtidiga, olika toner." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ackord Stod och snackade med jazzgitarristen Staffan William Olssons bror på universitetet - han som spelar fiol. Han såg mina notböcker jag köpt och vi diskuterade vad som egentligen var ett ackord och lite om hur jag ska kunna lära mig att ta och skifta mellan ackord av vissa typer som sträcker sig över fyra band. I diskussion sa han att det definitivt finns tvåtonersackord (som Thimmie medgav ovan). Ett ex är till B5-ackordet jag har i min notbok framför mig nu. Den är från låten Hey You. Andra bandet A-strängen och fjärde bandet D-strängen trycks ned. Inga andra strängar slås ned. Slå sedan inte på D-strängen alls men låt istället mörka E-strängen klinga samtidigt som A-strängen fortfarande trycks ned och vi har ett E5-ackord i samma låt. Vidare sa han, minns jag, att det lär finnas notböcker där endast en ton på gitarren spelas i tabulaturskriften och där den rutan ändå ingår i uppställningen över låtens ackord. "Men det kan man ha delade meningar om, ifall det är rätt...". Jag vet att jag själv har sett det i notböcker, kan ha varit BTO, Beatles eller CCR. //:debatt
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Men jag antar att vi säger samma sak, fast på olika sätt. 😉 ja min bestämda uppfattning är att en låt (med sång) består av 1/3 melodi, 1/3 harmonier, 1/3 text instrumentalt ½ melodi, ½ harmonier tar man bort en av beståndsdelarna går det ju oftast att känna igen verket ändå - men det är inte det fullständiga verket som gör det helt unikt testa förresten denna tanken: ta C Am F G å ändra det till C# A#m F# G# lägg sen orginalmelodin på detta - vackert va? flytta sen ner allt till C igen inkl melodin som hamnar ett halvt tonsteg ner i läge ett skulle du alltså hävda att det är samma låt för melodin är densamma i läge två är det en annan låt för det är bara ackorden som är likadana eller?
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Stod och snackade med jazzgitarristen Staffan William Olssons bror på universitetet - han som spelar fiol. Han såg mina notböcker jag köpt och vi diskuterade vad som egentligen var ett ackord och lite om hur jag ska kunna lära mig att ta och skifta mellan ackord av vissa typer som sträcker sig över fyra band. I diskussion sa han att det definitivt finns tvåtonersackord (som Thimmie medgav ovan). Ett ex är till B5-ackordet jag har i min notbok framför mig nu. Den är från låten Hey You. Andra bandet A-strängen och fjärde bandet D-strängen trycks ned. Inga andra strängar slås ned. Slå sedan inte på D-strängen alls men låt istället mörka E-strängen klinga samtidigt som A-strängen fortfarande trycks ned och vi har ett E5-ackord i samma låt. Vidare sa han, minns jag, att det lär finnas notböcker där endast en ton på gitarren spelas i tabulaturskriften och där den rutan ändå ingår i uppställningen över låtens ackord. "Men det kan man ha delade meningar om, ifall det är rätt...". Jag vet att jag själv har sett det i notböcker, kan ha varit BTO, Beatles eller CCR. //:debatt Jag vet inte om jag är dåligt på att läsa nu men. I första exemplet spelar du på A-strängen och D-strängen. Right? Sedan spelar du inte på D-strängen utan du spelar på E. Då har du ju fortfarande två toner? Eller hur? 😉
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Jo, om du kör Vanilla Ice-metoden Ja, men Queen-låten så lär ju basgången uppnå en verkshöjd, därav stämningen (eller vad det blev). 😉
debatt Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 En naturlig följdfråga blir ju då, om man har gjort en vers som består av 4 ackord där man trycker ned 3 fingrar och låter 4-5 toner klinga, plus 2 ackord med bara två toner där den ena strängen spelas löst, samt även inlagt två helt ensamma toner, E och senare i versen ett löst D. Hur skriver man det i en booklet? Ackorden har ju namn och kan stå ovanför textraderna där de ska falla in i låten, men när man kommer till de enstaka tonerna, e-tonen och d-tonen, hur skriver man ut det? Skriver man bara "e" för den enstaka tonen tror ju folk att det är ackordet E som avses. En gång spelade jag en låt från ett nothäfte där det bara stod E, Am, G7, E, C etc. Lyssnade på plattan parallellt och jämförde och det funkade inte, tills jag kom på efter några sekunder att E-et inte var ett ackord utan en lös ton bara.
debatt Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Jag vet inte om jag är dåligt på att läsa nu men. I första exemplet spelar du på A-strängen och D-strängen. Right? Sedan spelar du inte på D-strängen utan du spelar på E. Då har du ju fortfarande två toner? Eller hur? 🙂 Just det, men det var ett svar på DPs simpla hänvisning till Wikipedia om tretonerskravet.
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Vidare sa han, minns jag, att det lär finnas notböcker där endast en ton på gitarren spelas i tabulaturskriften och där den rutan ändå ingår i uppställningen över låtens ackord. ja halvackord har jag hört en del som benämner två toner det är ju inte bara femmor som kombineras med grundtoner en ton är en ton det finns ju inget som hindrar att man visar att den tonen ska slås an bara för att det råkar vara en ensam ton å det är en ackordsbok hör å häpna det finns tom text i vissa ackordsböcker text är alltså också ackord då? 🙂
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Just det, men det var ett svar på DPs simpla hänvisning till Wikipedia om tretonerskravet. kunde kanske klickat på länken också?
debatt Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 hör å häpnadet finns tom text i vissa ackordsböcker text är alltså också ackord då? 🙂 Vad pratar du om?
Demonproducenten Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Hade jag spelat exakt samma ackord enskillt så hade jag inte fått någon upphovsrätt. eller melodin för den delen 🙂 låt mig gissa: du skriver melodi (å ev text) först, sen sätter du ackord till melodin - sällan tvärtom?
Thimmie Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 eller melodin för den delen 🙂 Precis, i det här exempelt ja. 😉 låt mig gissa: du skriver melodi (å ev text) först, sen sätter du ackord till melodin - sällan tvärtom? Jag skriver oftast allt på en gång, jag sitter med guran eller vid pianot, spelar ackord och kommer på text och mello samtidigt. När jag har allt klart så brukar jag finslipa på texten (om det visar sig att jag ordbajsat). 🙂 Hur gör du själv?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.