Jump to content
Annons

Hörlursmixning

Recommended Posts

marcushanser (oregistrerad)
Postat

Hallå därute

Någon som har erfarenhet av 112dBs Redline Monitor som enligt utsago ska jämna ut skillnaden mellan lyssning i hörlurar och monitorer. Fick bra betyg i senaste Mac World

http://www.112db.com/redline/monitor/

Annons
Postat

Funkar det alltså så att jag med den pluggen kan mixa i hörlurar.. och i stortsett höra som om det var Monitorer? 🙂 låter ju underbart isf 🙂

Postat
Funkar det alltså så att jag med den pluggen kan mixa i hörlurar.. och i stortsett höra som om det var Monitorer? 🙂 låter ju underbart isf 🙂

Det påstås att det ska göra det i alla fall, genom att skicka en liten portion av höger knal till vänster och tvärtom, så att man får lite av den blandning som man får vid högtalarlyssning. För att det ska bli riktigt bra så ska man nog också ha ett par lurar där ljudet leds så att det kommer mer framifrån än tradidionellt, så att öronsnäckan är med i mottagningen också, precis som vid högtalarlyssning - men det är såvitt jag vet, bara Ultrasone's lurar som har den funktionen ännu så länge, medan alla andra lurar skickar ljudet rakt in i hörselgången...

Jag har inte testat pluggen, men kan tänka mig att den kan ge en liten förbättring av situationen när man mixar med lurar.

Priset tycker jag däremot är för högt för en funktion som egentligen till stor del kan lösas direkt i värdprogrammet...

Får väl ta och hämta demoversionen när jag har tid att sitta och pilla - och höra hur stor nytta den egentligen gör.

Postat
Det påstås att det ska göra det i alla fall, genom att skicka en liten portion av höger knal till vänster och tvärtom, så att man får lite av den blandning som man får vid högtalarlyssning.

En simpel "room/surround"-plugg i grunden, alltså?

Undrar om man inte kan få samma resultat med den utmärkta gratispluggen: RoomMachine 844 ...

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag är skeptisk...

Offtopic

Men RoomMachine 844 är riktigt användbar, kanske inte till lyssning men som effekt är den grymt användbar.

Jag kör den på körer om jag vill få snygga jämna stereofetakörer.

maart (oregistrerad)
Postat

jag testade Redline Monitor precis när det kom tror jag, och tyckte inte det var så jättebra. Kanske beror på att jag inte la ner så mycket tid på det, men eftersom jag är nöjd med mina monitorer och använder dom vid mixning tyckte jag det var bättre att lägga "inlärningstiden" på annat.

Postat (redigerat)

Står att läsa om den i Hemstudio för alla nr2/09 sidan72. Har inte testat men verkar perfekt om bor i lägenhet och måste ta hänsyn till grannar och familjemedlemmar. Och därför måste använda hörlurar.

post-17911-1244575620.jpg

Redigerat av Åke Björnstad
Postat

Jag prövade de en månad(demo).

Svårt att säga hur bra den är men visst gjorde den stor skillnad.

Skulle nog vilja säga att mina hörlursmixar blev bättre.

Svårt att säga. men pröva deras demo för sjutton.

Postat
Jag prövade de en månad(demo).

Svårt att säga hur bra den är men visst gjorde den stor skillnad.

Skulle nog vilja säga att mina hörlursmixar blev bättre.

Svårt att säga. men pröva deras demo för sjutton.

Samma här, men ja digga de, drog på den på mastern när ja mixade en låt och resultatet blev jag nöjd me sen efteråt så 😆

DieHard (oregistrerad)
Postat

Finns en gratisvariant också. Hdphx heter den.

Postat
Finns en gratisvariant också. Hdphx heter den.

Ja det verkar vara den enda gratis varianten. Synd att den ej finns i AU.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.