Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Jag tänker mixa ihop Maskinen - Segertåget, med Deadmau5 - The reward is cheese och har ett litet smärre problem här.

Tempot på The reward is cheese är 128bpm som de flesta andra electrolåtar, jag ändrar därefter tempot på Segertågest acapella till detta(fit to tempo) men det låter som att acapellan går alldeles för fort. Detta tycker jag är skitkonstigt, båda låtarna går i 4/4 så varför blir det fel?

Jag är dessutom helt jävla efterbliven då det gäller att ändra på samplingar i FL, hur löser jag detta smidigast? Time stretch verkar ju vara ett alternativ, men då är jag tvungen att vrida på en x-antal rattar för att få detta rätt. Kan någon guru hjälpa mig? Jag är inte på humör att choppa upp hela samplingen och sen stretcha för hand direkt...

Annons
Postat

Ladda hem Audacity. Importera Segertåget Acapellan och välj "Ändra Tempo" i "Effect"-menyn. Tempot ändras utan att acapellan pitchas 🙂

Postat
Ladda hem Audacity. Importera Segertåget Acapellan och välj "Ändra Tempo" i "Effect"-menyn. Tempot ändras utan att acapellan pitchas ☺️

Varför skulle det bli någon skillnad?

Det där är exakt samma sak som jag gör i FL och det blir fel.

Postat (redigerat)

Gör en remix med egna instrument på låten 🙂

Kör med gehör.

Redigerat av Lonian
Postat
Varför skulle det bli någon skillnad?

Det där är exakt samma sak som jag gör i FL och det blir fel.

Acapellan går i 120BPM och du vill ha den i 128BPM, du måste förstå att det kommer låta lite knasigt. Öka acapellans tempo till 125BPM istället, och sänk "Deadmau5 - The reward is cheese" till 125BPM istället.

Postat
Acapellan går i 120BPM och du vill ha den i 128BPM, du måste förstå att det kommer låta lite knasigt. Öka acapellans tempo till 125BPM istället, och sänk "Deadmau5 - The reward is cheese" till 125BPM istället.

Acapellan går i 122 faktiskt. Jag förstår fortfarande inte varför det skulle bli någon större skillnad om jag gjorde så. Jag har nu insett att det är deras jävla fraseringshelvete på sången som fuckar upp hela skiten! 😕 Haha! 😉 Blir nog till att klippa sången och stretcha för hand istället. Men det måste väl finnas någon lösning som är smidigare i Fruity Loops? Sjuuukt dåligt gränssnitt för att redigera samplingar... funderar nästan på att köra i Cakewalk istället mend det kommer ju att skapa vissa problem det med. 🙂

Postat
Gör en remix med egna instrument på låten 😕

Kör med gehör.

Absolut inte vad jag hade tänkt mig. Detta är bara en ihopmixning... bara för att de skulle låta så jävla awesome ihop om jag gör det rätt... xD

Postat

Lägg acapellan i sample delen av playlisten, inte i någon channel.

Knappa in acapellans bpm.

I alternativ delen högst upp i playlisten väljer du bar.

Dra acapellan ett steg åt höger och sen ett steg till vänster tillbaka.

Öppna upp acapellan bland channels.

Höger klicka på pitch nere bland time stretch alternativen och välj reset.

Knappa nu in instrumentalets bpm.

Finito!

Postat (redigerat)

Jag gillar att lägga vocala samplingar på musik jag gör. Det jag kommit på är att jag sällan kommer rätt med tempot, musik och vocals syncar aldrig helt bra. Dessutom fraseringsproblem som du nu upplever.

Min metod är att stretcha så gott det går, och sedan klipper jag upp fraserna (i Cubase) och drar dem fram och tillbaka tills det faller på plats. Tidsödande? Jajemensan! Inte ovanligt med 50 klipp i en låt. Bra resultat? Oftast blir det hyggligt i alla fall, lägg på ett reverb för att maska klipp och "håligheter" i vocals efter alla klipp.

Redigerat av Vallin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.