Jump to content
Annons

FL 8 + nanoKontrol (problem)


Nordlicht

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, har införskaffat mig Korg nanoKontrol och det verkar vara ett jättesmidigt verktyg om man vill jobba med att styra vissa sliders och knobs i FL.

MEN.

Nu verkar nanoKontrolen ha ballat ur fullständigt. Första gången i FL fungerade det jättebra, använde bl.a. sliders till ljudnivåerna i mixern, nu går det inte ens använda några funktioner som helst på Scene 1, när jag växlar till Scene 2 och assignar första slidern till mastervolymen i mixern kan man inte dra slidern i programmet allra längst ner i mjukvaran, även om det går i själva hårdvaran. Den ska ju gå ner till "0", men den hamnar på uppskattningsvis runt "30-40"

Min första tanke var att FL Studio måste tro att jag använder en annan controller, för jag hittar nämligen inte "nanoKontrol" i listan längre under MIDI-inställningarna i FL, det vill säga där man kan välja en rad olika controllerprodukter.

Är det någon här på forumet som lyckats få igång sin nanoKontrol till FL Studio?

Det främsta problemet är väl att det inte finns stöd för nanoKontrol i FL Studio 8, men hur tusan fick jag det att fungera första gången egentligen? 😄

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag äger inte någon egen nanokontroller men har kollat runt på dom en del. Och om jag har förstått rätt så ska du få med något program som ska synka nano med ditt program (FL i det här fallet). Men inte säker på det.

Annars plugga ur den och avinstallera och installera om den och hoppas det funkar!

Hej, har införskaffat mig Korg nanoKontrol och det verkar vara ett jättesmidigt verktyg om man vill jobba med att styra vissa sliders och knobs i FL.

MEN.

Nu verkar nanoKontrolen ha ballat ur fullständigt. Första gången i FL fungerade det jättebra, använde bl.a. sliders till ljudnivåerna i mixern, nu går det inte ens använda några funktioner som helst på Scene 1, när jag växlar till Scene 2 och assignar första slidern till mastervolymen i mixern kan man inte dra slidern i programmet allra längst ner i mjukvaran, även om det går i själva hårdvaran. Den ska ju gå ner till "0", men den hamnar på uppskattningsvis runt "30-40"

Min första tanke var att FL Studio måste tro att jag använder en annan controller, för jag hittar nämligen inte "nanoKontrol" i listan längre under MIDI-inställningarna i FL, det vill säga där man kan välja en rad olika controllerprodukter.

Är det någon här på forumet som lyckats få igång sin nanoKontrol till FL Studio?

Det främsta problemet är väl att det inte finns stöd för nanoKontrol i FL Studio 8, men hur tusan fick jag det att fungera första gången egentligen? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag äger inte någon egen nanokontroller men har kollat runt på dom en del. Och om jag har förstått rätt så ska du få med något program som ska synka nano med ditt program (FL i det här fallet). Men inte säker på det.

Annars plugga ur den och avinstallera och installera om den och hoppas det funkar!

Man kan visserligen ladda ner en "editor" till hårdvaran, där man kan justera funktionerna. Jag har försökt lägga om funktionerna lite grann men jag tror inte jag lyckades spara de nya inställningarna 😏 Men ska nog göra ett nytt försök ikväll.

Har förresten redan testat att avinstallera och installera om den ett antal gånger redan, dessutom byta USB-port o.s.v. o.s.v. men det hjälpte ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan visserligen ladda ner en "editor" till hårdvaran, där man kan justera funktionerna. Jag har försökt lägga om funktionerna lite grann men jag tror inte jag lyckades spara de nya inställningarna 🙂 Men ska nog göra ett nytt försök ikväll.

Har förresten redan testat att avinstallera och installera om den ett antal gånger redan, dessutom byta USB-port o.s.v. o.s.v. men det hjälpte ej.

Editorn eller inte så kan det väl vara bra att ta ner de hjälpmedel som följer med 🙂

Det låter dock som att inte tagit ned Korgs usb-midi drivare från hemsidan heller utan att du kör på den som automatiskt installeras i din pc - Stämmer det , så har du lösningen på ditt problem där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fixade det till slut. Jag missade en grej i editorn, nämligen att ladda upp inställningarna i editorn till hårdvaran. :rolleyes:

Man laddar ner FL-templaten + Editor via Korg's hemsida, därefter öppnar man upp templaten med editorn och ställer in hur man vill ha det. Därefter är det bara att be den ladda upp den befintliga konfigurationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...