Jump to content
Annons

Box som kontrollerar ljudvolym

Recommended Posts

Oryxis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu är det som så att jag har två studio monitorer utav märket KrK V4, dem går in på Line Out på ljudkortet.

Det jag funderar över är om man på något sätt kan koppla en box mellan ljudkortet och högtalarna som kontrollerar ljudvolym som kommer ut genom högtalarna samt kanske även har en hörlursingång tillexempelsvis då det i nuläget inte finns möjlighet att koppla hörlurar direkt samt att jag måste reglera ljudvolymen genom att gå in på mixern till ljudkortet i datorn.

Tacksam för hjälp

Annons
Postat (redigerat)

M-Patch 2 är kanon bra! Enda nackdelen som inte har något med ljudet att göra är att den är 2 enheter hög - för mig personligen så skulle det vara mkt bättre om den var 1 enhet hög; Vilket skulle resultera att jag skulle få plats med mer enheter i min portabla rigg.

Redigerat av Apep
Oryxis (oregistrerad)
Postat
SM Pro Audio har några lösningar på dina problem:

en enkel passiv volymkontroll för monitorer:

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

en lite mer avancerad (och lite dyrare) lösning där du kan switcha mellan 2 par monitorer, och med hörlursförstärkare.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm

Tack för svaren, nu till en dum fråga. På M-PATCH 2 så kunde jag inte riktigt förstå vilken salgs kabel man skall använda för input ingångarna, är det en vanlig XLR sladd?

Mitt ljudkort har i dagsläget 2 Line out ingångar som är RCA hona, så som det ser ut nu så kopplar jag alltså först en RCA hane till Tele Hona och kopplar på så sätt in mina monitorer på det sättet, finns det RCA till XLR isåfall?

Postat
Tack för svaren, nu till en dum fråga. På M-PATCH 2 så kunde jag inte riktigt förstå vilken salgs kabel man skall använda för input ingångarna, är det en vanlig XLR sladd?

Mitt ljudkort har i dagsläget 2 Line out ingångar som är RCA hona, så som det ser ut nu så kopplar jag alltså först en RCA hane till Tele Hona och kopplar på så sätt in mina monitorer på det sättet, finns det RCA till XLR isåfall?

m-patch 2 har både xlr, tele/ts/trs och rca input.

Outputen är xlr.

Det du bör fundera på är vad det är för kontakter som sitter på dina monitorer.

Oryxis (oregistrerad)
Postat
m-patch 2 har både xlr, tele/ts/trs och rca input.

Outputen är xlr.

Det du bör fundera på är vad det är för kontakter som sitter på dina monitorer.

Mina monitorer har XLR ingångar så det borde ju fungera då, har nog mest gjort en krånglig konvertering då jag har haft från XLR till TELE kabel 😄 Har M-PATCH 2 en XLR Output så borde problemet vara löst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.