Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Tänkte kolla av lite här på forumet gällande akustikbehandling av ett rum med ytan 2,15x2,15m. Rummet har snedtak från 2,40m ned till ca 1,10m. Kan jag glömma att få det att låta vettigt när det kommer till mix i monitorer, är det hörlurar som gäller? Vill verkligen inte sitta med lurar men jag misstänker att jag inte har så mkt alternativ med denna yta.

Finns det någon lösning som är "ok", ex. dämpa riktigt mkt eller så?

Tacksam för alla svar jag kan få.

Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle (tyvärr) säga att rummet är på tok för litet för högtalare (om det inte är så att det "saknas" en vägg) då du inte skulle få en naturlig respons under ca 80 Hz (70 Hz om tak 2,4m) och extrema basproblem upp till ca 460 Hz (och då räknar jag med tak = 2,4 m...).

EDIT: Kom på att takhöjden är längsta dimension...

Redigerat av Gilbert
Postat

Problemen blir ännu värre på grund av att det är två mått i rummet som är identiska.

Jag instämmer med Gilbert och rekommenderar att du kör med ett par bra, öppna hörlurar i stället. Ett så litet rum kommer det inte att bli bra i, helt enkelt. 😏

Postat

Jag började själv att behandla lite på mitt tidigare boende, för ca 3-4månader sedan. Men även det var alldeles för litet tyckte jag. Även om det gick blev det ingen plats till annat och det blev helt instängt. Hade lite under 3*3m men dock bara 2m/h-sned.

Postat

Visst, rummet är för litet för att ge en optimal lyssning även vid bra akustikbehandling... MEN för enklare demoproduktioner och låtskrivade går det säkert alldeles utmärkt. Ta tex OB-bussar, väldigt få har större kontrollrum än detta rummet. Det gäller bara att vara medveten om att det man hör i rummet kanske inte är hela sanningen. (OB-bussar är dessutom byggda av så taskiga material att allt resonerar, men man får försöka blunda för sånt och koncentrera sig på det kreativa.)

Jag skulle försöka göra det bästa av situationen, antar nämligen att du vill igång och inte har ett större rum över 😄 Dämpa så gott det går och gör för-produktioner, enklare mixar och liknande med lyssning i monitorer. Du kan ju köpa ett par billiga, behöver inte vara genelec eller liknande när rummet ändå sätter en gränsen och skaffa bra lurar som komplement. Då kan man ju alltid slutmixa å mastra med lurarna om du vill ha rättvisare ljud till det. Personligen tycker det är jobbigt att mixa länge med lurar och även lurar har ju hyss för sig som påverkar hur man uppfattar ljudet.

Postat

Gör det bästa av situationen 😄. Köp grejer ändå, om du har ekonomi och möjlighet. Du får användning av det senare i livet säkert om du fortsätter, och det klart du gör det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.