Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla rockers... 😆

Jag kör demot på Guitar rig med CuBase SX 2.2.

Hur får man ljudet "direkt" när man lirar. Jag antar att det har med fördröjningen på ljudkortet att göra mm. Men finns det någon genväg att få till det ?

Jag har låg latency i övrigt, men ett gammalt ljudkort (maya 44, v3.60) Verkar inte finnas några nya drivisar till den längre.

Om man uppgraderar ramminnet, hjälper det ?

Om man ska byta ljudkort, vilken funkar bäst för"direktmonitorering" ?

Trist att lira naket utan att kunna rocka till soundet direeeeeekt....

Annons
Postat

Hur låg fördröjning får du på ditt kort då? runtomkring 10 ms bör inte vara hörbart, jag kör på 5 ms (256 i sample buffer size, och 44.1 kHz).. Och det fungerar alldeles utmärkt...)

Du borde kunna göra en liknande inställning någonstans på ditt kort som du har nu...

Ju lägre buffersize, ju mindre latency.. dock oxå kraftigt ökande krav på datorprestanda...

Postat

Som jag brukar säga "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" eller direkt ljud på ett äldre kort.

Själv gör jag som ovanstående postare när jag kör NI g-rig. Ska jag bara spela så ställer jag ner buffersizen så mycket det går. Ska jag spela in och upp samtidigt så får man kanske ställa upp buffern för att inte pc ska hacka.

Postat (redigerat)

Ja, givetvis...ibland är man trög. Drog ner buffersizen och nu flyter det perfekt i standalone. Men att öppna den i Cubase på ett audiospår verkar inte funka med direktljud, jag antar att det har med datorkraften att göra. Har 1,8ghz P4 med 512 ram. Verkar i övrigt vara ett bra köp ! Tack för hjälpen... 😄

För övrigt så kom jag ned på 5 ms i fördröjning.

Redigerat av afro dwarf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.