Nightfly Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Hehe. Du tillhör visst inte skaran som avslutar sina inlägg med "jag tål kritik"... 🙂 Du skriver några faktapåståenden i ditt första inlägg som inte stämmer. Jag påpekar, utan otrevlig ton, att du har fel. Sedan försöker du spinna iväg på en massa andra trådar om budget etc. Du skriver ju att dynamiska mikrofoner används uteslutande i livesammanhang - och det är ju en ren lögn. Att de "bör" användas uteslutande är ett helt annat slags påstående. Det får stå för dig, men du är nog ganska ensam om den åsikten. Jag har däremot varit på konserter där man uteslutande använder kondensatormickar - möjligen en dynamisk för baskagge. Om en mikrofon drivs av ett eget batteri så är det inte fantommatning. Det var det enda jag påpekade. Men vill du blanda ihop korten så varsågod. Du får vara beredd på att det finns några här i mikrofonforumet som faktiskt kan ett och annat om mikrofoner. Du skriver så många fel så jag knappt orkar svara... Skillnaden mellan en SM58 och en bra kondensatormick är inte bara information över 17 kHz och "skjuts i mellanregistret". Prova att A-B-testa någon gång så märker du. SM58 är ett bra budgetval, men precis som med allt annat får man vad man betalar för. Du kan köpa en elgitarr för 1000 spänn också, men den lär inte vara i klass med en bra Gibson eller Fender. Dessutom är livemickar förhållandevis billiga jämfört med annan utrustning - de bästa kostar ca 6-7000. Jämför med andra instrument - då får du inte mycket för de pengarna. Vilken PA-firma och seriös ljudkille som helst vet naturligtvis att det kostar att få bra ljud. Lycka till med SM58 som överhäng... Jag har svårt att tänka mig ett sämre val. Och om du nu vill göra det till en budgetfråga så är det väl bättre med 2 CM3:or istället (och billigare än SM58:orna dessutom...). Inga rätt där heller alltså. "Mjuka upp transienterna"... 🙂 Det finns en del myter om kondensatorsångmickar för livebruk. Du nämner två av dem: att de rundar lätt och att de inte tåler stryk. Båda är fel. Jag erkänner att en SM58 säkert tåler ännu mer än en bra konding, men hur mycket behöver den tåla? Min livekonding stod (med strömmen på) i ösregn i flera minuter utan att lägga av, och min kollegas har tappats i golvet fler gånger än jag kan räkna utan minsta problem. Det finns absolut en plats för dynamiska mickar. Vissa har vant sig vid att de färgar ljudet på ett speciellt sätt, som SM57 till virvel och gitarrstärkare t ex, men det finns egentligen inget område där det inte finns ett bättre kondensatoralternativ. "Upprätthåll den jargongen så blir forumet lika trevligt som det alltid varit!" Tack detsamma "Cruncharn"! Jag tål kritik... 😄
Mojje Cruncher Andersson Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 Hehe. Du tillhör visst inte skaran som avslutar sina inlägg med "jag tål kritik"... 🙂 Du skriver några faktapåståenden i ditt första inlägg som inte stämmer. Jag påpekar, utan otrevlig ton, att du har fel. Sedan försöker du spinna iväg på en massa andra trådar om budget etc. Du skriver ju att dynamiska mikrofoner används uteslutande i livesammanhang - och det är ju en ren lögn. Att de "bör" användas uteslutande är ett helt annat slags påstående. Det får stå för dig, men du är nog ganska ensam om den åsikten. Jag har däremot varit på konserter där man uteslutande använder kondensatormickar - möjligen en dynamisk för baskagge. Om en mikrofon drivs av ett eget batteri så är det inte fantommatning. Det var det enda jag påpekade. Men vill du blanda ihop korten så varsågod. Du får vara beredd på att det finns några här i mikrofonforumet som faktiskt kan ett och annat om mikrofoner. Du skriver så många fel så jag knappt orkar svara... Skillnaden mellan en SM58 och en bra kondensatormick är inte bara information över 17 kHz och "skjuts i mellanregistret". Prova att A-B-testa någon gång så märker du. SM58 är ett bra budgetval, men precis som med allt annat får man vad man betalar för. Du kan köpa en elgitarr för 1000 spänn också, men den lär inte vara i klass med en bra Gibson eller Fender. Dessutom är livemickar förhållandevis billiga jämfört med annan utrustning - de bästa kostar ca 6-7000. Jämför med andra instrument - då får du inte mycket för de pengarna. Vilken PA-firma och seriös ljudkille som helst vet naturligtvis att det kostar att få bra ljud. Lycka till med SM58 som överhäng... Jag har svårt att tänka mig ett sämre val. Och om du nu vill göra det till en budgetfråga så är det väl bättre med 2 CM3:or istället (och billigare än SM58:orna dessutom...). Inga rätt där heller alltså. "Mjuka upp transienterna"... 🙂 Det finns en del myter om kondensatorsångmickar för livebruk. Du nämner två av dem: att de rundar lätt och att de inte tåler stryk. Båda är fel. Jag erkänner att en SM58 säkert tåler ännu mer än en bra konding, men hur mycket behöver den tåla? Min livekonding stod (med strömmen på) i ösregn i flera minuter utan att lägga av, och min kollegas har tappats i golvet fler gånger än jag kan räkna utan minsta problem. Det finns absolut en plats för dynamiska mickar. Vissa har vant sig vid att de färgar ljudet på ett speciellt sätt, som SM57 till virvel och gitarrstärkare t ex, men det finns egentligen inget område där det inte finns ett bättre kondensatoralternativ. "Upprätthåll den jargongen så blir forumet lika trevligt som det alltid varit!" Tack detsamma "Cruncharn"! Jag tål kritik... 😄 Ännu en... suck! Anledningen till varför jag ens kommenterade ditt inlägg berodde på just de orsaker du nämner. Det är ju både bra och kul att du har så pass rutin att du kan dina mickar!? Jag kan bara hoppas på att du i alla fall någon gång suttit i en situation där du inte haft annat än dynamiska mickar att tillgå och i den besvärliga situationen, upptäckt en helt ny värld av möjligheter och fantastiska ljud man kan få fram av ett par 58:or på ett överhäng. Om inte.... så kan jag bara beklaga, då har du ett tag kvar... En sak verkar du veta i alla fall vilket du påpekar även denna gång gällande elektretmikrofoner... Jag blir lite konfunderad i detta och önskar få lära mig av en kunnig här nu då. Frågan som ställs är följande: Om en elektretmikrofon inte drivs av ett batteri utan får sin spänning via mixerbordet och dess kabelanslutning så kallas strömförsörjningen för något annat än fantommatning enligt dig! Vad heter denna strömförsörjning i fackterminologi? Det förvånar mig inte ett dyft om det inte kommer ett svar på detta. Med risk för att låta elak eller allt för kritisk till dig och ditt inlägg, men avsaknad av insikt om att allt inte är svart/vitt eller tvingas testas i ett A/B test med övertygande resultat för att ens kunna ses som användbart, blir ganska löjligt! Speciellt som det påvisas hur mycket faktafel jag har i mitt inlägg!? Du har ju inte rättat mig direkt så varken jag eller någon annan har ju lärt sig något av det du pekat på. Därför suckar jag Nightfly. Jag tycker om att slänga käft med folk och framför allt ifrågasätta konstateranden. ...det är nog inte värre än att vi är lika till sinnet bara. Hoppas inte att jag trampat dig på tårna. Syftet i mina hänvisningar till det du kommenterat är endast i syfte att öka förståelsen för dialogen samt en förhoppning om att trådskaparen ges tillfälle att hajja att man inte alltid måste ha det dyraste eller det bästa för att nå ett lika bra eller till och med bättre resultat. Sen är det alltid bra för läsförståelsen att skriva en sammanhängande text som du precis gjort, och inte en massa kommentarer till löst ryckta citat, tagna ur sina helheter. Ha ha ha ja jävlar vad mycket man ska få höra innan öronen trillar av en.. Var rädd om sig! Vänligen. / Thaaaaaaaaa' cruuunnnnchaaaarrrrrnnnnnn'
JonasW Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 Om det nu är så att micken i fråga inte tål fantommatning är det väl inte svårare än att bryta pol 3 i kabeln? Visst skickas väl fantommatning på cold? Bryter man den så slipper man ju då spänningen, eller uppkommer det andra problem då?
Claes Holmerup Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 Om det nu är så att micken i fråga inte tål fantommatning är det väl inte svårare än att bryta pol 3 i kabeln? Visst skickas väl fantommatning på cold? Bryter man den så slipper man ju då spänningen, eller uppkommer det andra problem då? Du behöver alla 3 för att behålla balanseringen. Att köra en mic obalanserat är ingen höjdare eftersom det är så svaga signaler... Det är väldigt få mikrofoner som inte tål fantommatning. Rörmicar har egen nätdel, men det gör varken till eller ifrån om man har igång fantommatning eftersom nätdelen filtrerar bort spänningen. Dynamiska micar som det inte är någon fel på, tål att bli försedda med fantommatning. Det kommer att ligga +48V på båda sidor av membranet - och skillnaden i potential är då 0V och ingen skada är skedd. De har ingen nytta av det, men skadas inte heller av det. Bandmicar är det lite mer osäkert med, men även om bruksanvisningen innehåller varningar, så tål de flesta fantommatning och fungerar på samma sätt som andra dynamiska micar. Om det däremot är obalans på något sätt, så brinner bandet av på nolltid, så när det gäller bandmicar så ska man vara lite försiktig Om man däremot har en mic med obalanserad koppling, så är det att be om problem om man fantommatar den, men det brukar bara förekomma i billiga karaoke-micar o dyl...
trombonisten Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 Om det nu är så att micken i fråga inte tål fantommatning är det väl inte svårare än att bryta pol 3 i kabeln? Visst skickas väl fantommatning på cold? Bryter man den så slipper man ju då spänningen, eller uppkommer det andra problem då? Inte exakt så, men det kan gå. Budgetvarianten om man vet exakt vad man sysslar med är att bryta pinne 1 (som går till jorden) och koppla in micken mellan pinne 2 och 3 (hot och cold). Problemet är att då hamnar i många fall mickens hölje på +48V. Råkar micken då komma åt jord så blir den en rejäl smäll i ljudet. Den som kommer åt micken kan också få en hyfsad stöt. Det kan gå om mickens hölje är ordentligt isolerat eller helt i plast. Krävs också en omlödd kontakt. Min rekommendationen om man måste ansluta såna här mickar där det finns risk för fantom-matning är dock att ha en DI-box eller liknande emellan. Gärna med transformator. Har du en modern dynamisk mick, typ SM58 som nämnts, så är de från början gjorda för att fullständigt strunta i om det finns fantommatning. De har transformatorn inbyggd i micken. // Gunnar
Demonproducenten Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 fan här sitter jag å skriver ett fint inlägg ang cruncharns å nightflys lilla dispyt å så försvann det bara man skall icke försöka gjuta olja på vågorna....
Mojje Cruncher Andersson Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 fan här sitter jag å skriver ett fint inlägg ang cruncharns å nightflys lilla dispyt å så försvann det baraman skall icke försöka gjuta olja på vågorna.... Ähh! Haka på du med Demonen!!! Här är fritt fram! He he he he!! Take care!! /Cruncharn'
Nightfly Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 Ähh!Haka på du med Demonen!!! Här är fritt fram! He he he he!! Take care!! /Cruncharn' Ja, kör på! 😛
Demonproducenten Postat 10 juni 2009 Postat 10 juni 2009 haha 😲 tänkte egentligen bara konstatera att ni båda har en hel del rätt ... å så räknade jag upp några av era påståenden som jag tycker stämmer bra med verkligheten kontentan var nog ungefär att det ena inte utesluter det andra - både live å i studio
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.